Poznaj rodzaje samolotów, dzięki którym szybko i wygodnie realizujesz podróże w różne zakątki świata. Zasięg, parametry, budowa, liczba pasażerów na pokładzie – zobacz, czym różnią się poszczególne modele w liniach lotniczych, z których usług często korzystasz.

 

Skyscanner pokazuje przykładowe typy maszyn między innymi z rodziny Boeinga, Airbusa czy Embraera, które wykorzystują obecnie przewoźnicy. Dowiedz się, czym podróżujesz w przestworzach.

 

Flota: LOT

 

Polskie Linie Lotnicze LOT mają w swojej ofercie sześć rodzajów maszyn. Największym samolotem we flocie i zaliczanym do najbardziej nowoczesnych jest Boeing 787 Dreamliner. W tym szerokokadłubowym odrzutowcu stawia się na wygodę pasażerów, dlatego polecisz nim w dłuższe trasy (ma zasięg do 15 700 km), do USA, Azji czy Kanady np. do Chicago, Nowego Jorku, Pekinu, Seulu, Tokio czy Toronto. Komfort przelotu umożliwia to, że maszyna w połowie składa się z kompozytów. W przestronnej kabinie, wyposażonej w pojemne schowki bagażowe, leci się przyjemniej, a dodatkowo panuje tu bardziej przyjazne ciśnienie niż w innych samolotach tego typu. Lepsza wilgotność, zwiększona zawartość tlenu i skuteczniejsze oczyszczanie powietrza również działają na plus, jeśli chodzi o samopoczucie pasażerów. Dreamliner posiada prawie o jedną trzecią większe okna niż przeciętnie w samolocie, co oznacza nieskrępowane podziwianie widoków. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznym zyskuje lekkość i nie wykorzystuje wiele paliwa i pracuje ciszej, co czyni go również przyjaznym dla środowiska. Skrzydła zbudowane są w taki sposób, aby łatwiej pokonywały opory powietrza, a co za tym idzie eliminowały wstrząsy czy drgania, które mogą się pojawić. Co ważne, szczególnie dla tych, dla których ważna jest każda godzina, samolot międzykontynentalne loty pokona bez konieczności przerwy. Samolot pomieści ponad 250 pasażerów. Posiada dwa silniki.

 

W LOT Boeing 737-800 uchodzi za specjalistę od średnich dystansów (zasięg ponad 5 400 kilometrów). Taki typ samolotu uważa się crème de la crème wśród odrzutowców, trudno przebić jego popularność. Jego produkcja odbywa się od ponad 50 lat, choć oczywiście podlegał przez ten czas różnym modyfikacjom i ulepszeniom (wersja 737-800). Rozwija prędkość przelotową na poziomie 870 km/h. Wąskokadłubową maszyną podróżuje jednorazowo ok. 186 osób. We flocie LOT-u znajdują się cztery takie sztuki.

 

Nieco mniejszy kuzyn Boeinga 737-800, czyli model 737-400 z zasięgiem 3,5 tysiąca kilometrów wykorzystywany jest na trasach krajowych i w połączeniach o średnim dystansie. Samolot mieści 148-162 podróżnych. Oba modele dostosowane zostały do potrzeb linii lotniczych.

 

Najnowszym nabytkiem LOT-u, wprowadzonym w grudniu 2017 roku, jest Boeing 737 MAX 8, uważany za najbardziej nowoczesny model Boeinga o wąskim kadłubie, przeznaczony do średnich i krótszych połączeń (np. Londyn, Paryż, Amsterdam, Madryt czy Tel Awiw). Ma 186 siedzeń.

 

Należący do brazylijskiej rodziny Embraer 195 jest wykorzystywany w Polskich Liniach Lotniczych LOT do pokonywania połączeń o średnim zasięgu (niecałe 4 000 km) np. do Londynu i tras krajowych. Jakie są jego największe zalety? Nie jest głośny. Szybko dolatuje do punktu docelowego, przy przyzwoitym poziomie paliwa. Umożliwiają to miedzy innymi winglety, zagięcia znajdujące się na końcu samolotowych skrzydeł. Te końcówki pomagają pokonać powietrzny opór i lepiej wpływa na parametry (osiągi) samolotu. Posiada 112 miejsc w układzie po dwa w dwóch rzędach. Dla wygody pasażerów zamontowano zagłówki z regulacją. LOT dysponuje także modelem 195LR, który ma większy zasięg i zabiera na pokład do 122 podróżnych.

 

Mniejsze, wąskokadłubowe odrzutowce Embraer 175 (wersja 175LR i 175std) oraz Embraer 170 mogą pochwalić się podobnymi cechami, co ich większy kuzyn. Zasięg tego pierwszego wynosi 3 300, a tego drugiego 3 700 kilometrów. Embraer 175 zabiera na pokład 82 osoby, a wersja 170 – około 70 pasażerów.

 

Flota: Lufthansa

 

Pasażerowie Lufthansy w dłuższe trasy mogą lecieć samolotami produkowanymi przez Airbusa. Zasięg dalekodystansowego Airbusa A380-800 wynosi ponad 13 000 km. Maszyna rozwija prędkość nawet ponad 900 km/h. Ma cztery silniki. Przykładowy układ miejsc w jednym rzędzie w klasie ekonomicznej to trzy-cztery-trzy.

 

Airbus A340-600 to kolejna czterosilnikowa maszyna przeznaczona do dłuższych tras. Osiąga maksymalny zasięg 12 400 kilometrów. Przykładowy układ miejsc jednym rzędzie w klasie ekonomicznej to dwa-cztery-dwa.

 

Airbus A340-300 także lata na dłuższych trasach. Jego zasięg wynosi 12 300 kilometrów. Airbus A330-300 posiada dwa silniki, jego zasięg to 10 000 km.

 

Airbus z linii A350-900 o zasięgu ok. 9 500 km. W rejs zabierze się ponad 290 pasażerów. Przeznaczony jest do tras do Azji np. Seulu czy Stanów Zjednoczonych (m.in. połączenie Monachium-Boston).

 

Podróżnych, którzy wybrali Lufthansę, w dalsze loty zabierają także Boeingi. Typ Boeing 747-8 to czterosilnikowy odrzutowiec o zasięgu 13 100 kilometrów osiąga prędkość do 920 km/h. Liczba pasażerów: około 360 w układzie trzyklasowym. Czterosilnikowy Boeing B747-400 charakteryzuje się zasięgiem do 12 200 km. W czasie lotu zabiera ponad 350 podróżnych. Jego prędkość przelotowa wynosi do 920 km/h. Natomiast Boeing B737-700 to dwusilnikowa maszyna z zasięgiem 7 600 kilometrów, posiadająca blisko 90 miejsc w układzie dwuklasowym.

 

Do średnio- i krótkodystansowych lotów Lufthansa wykorzystuje Airbusy, Embraery i Bombardiery.

 

Airbus A321-100, ta dwusilnikowa maszyna o zasięgu 3 000 km posiada do 200 siedzeń. Przewoźnik stawia tu na wygodę pasażerów, w konfiguracji dla klas biznesowej i ekonomicznej, ustawienie siedzeń charakteryzuje elastyczność, by dopasować je do bieżących potrzeb.

 

Airbus A320-200 jest siedem metrów krótszy niż poprzednik, ale posiada nieco większy zasięg, o 200 km. Ma 168 miejsc na pokładzie, w wersji neo nawet dwanaście więcej.

 

Airbus 319-100, kolejny dwusilnikowy samolot od europejskiego koncernu we flocie niemieckiego przewoźnika. Dysponuje zasięgiem 3 400 km. Na pokład może zabrać około 138 osób. Ma niespełna 34 metry długości.

 

Z brazylijskiej rodziny w barwach Lufthansy latają Embraer E195 i Embraer E190. Zapewniają podróżującym odpowiednio 120 i 100 siedzeń. E195 ma zasięg ponad 2 100 km, natomiast E190 z prawie 3 400 km może bardziej pochwalić się w tym zakresie. Oba dwusilnikowe samoloty osiągają maksymalną prędkość przelotową na poziomie 835 km/h.

 

Bombardier CRJ900 osiąga zasięg blisko 3 000 km i posiada około 90 miejsc, po cztery w rzędzie (dwa+dwa). Mierzy blisko 37 metrów. Wykorzystywany przede wszystkim na krótsze trasy.

 

Flota: Ryanair

 

Irlandzki przewoźnik stawia tylko na popularne Boeingi 737-800. Może nimi przewieźć blisko 190 pasażerów. Standardowy układ siedzeń to trzy + trzy w rzędzie, oddzielone przejściem. Niskobudżetowe linie lotnicze rozwijają flotę o kolejne modele w wersji MAX, w tym 737 MAX 200 (wersja MAX 8 z możliwością pomieszczenia dwustu podróżnych). W opcji MAX samolot powinien przelecieć bez tankowania około tysiąca kilometrów więcej. Do 2024 roku Ryanair planuje zwiększyć flotę do 520 maszyn i obsługiwać 160 milionów podróżnych w ciągu roku. Ryanair szczyci się stosunkowo niskim średnim wiekiem samolotów – ok. pięć i pół roku.

 

Flota: Wizz Air

 

Wizz Air może pochwalić się jedną z młodszych flot w Europie*. Opierała się przede wszystkim na średniozasięgowych Airbusach należących do rodziny A320, w różnych wersjach np. A320s, A320neo oraz A321. Obecnie (od 2015 roku) flota rozbudowuje się o wersję A321ceo z wąskim, ale długim kadłubem, dzięki czemu model do środka zabiera ok. 230 podróżnych, a także o zaawansowane technologicznie i bardziej przyjazne dla środowiska maszyny A321neo. Budowa ich skrzydeł, zakończona wingletami Sharklet pozwala między innymi na oszczędność paliwa.

 

*W ubiegłym roku wiek maszyn Wizz Air liczył przeciętnie 4 lata i 4 miesiące.