Polacy wysoko oceniają swoją wiedzę o górach i chętnie je odwiedzają. Co trzeci z nas  nie wie jednak co to jest TOPR, co dziesiąty wybrałby się w góry w adidasach, a zdecydowana większość nie potrafiłaby zachować się właściwie podczas burzy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Polskich Kolei Linowych. Właśnie dlatego PKL w  partnerstwie z TOPR i TPN zainicjowały akcję edukacyjną Odpowiedzialnie w góry! O tym jak zachowywać się w górach, by nie narażać na niebezpieczeństwo siebie i innych, opowiedzą ambasadorzy akcji m.in. Jan Krzysztof, Andrzej i Grzegorz Bargielowie, Sebastian Karpiel-Bułecka, Anna Figura i Michał Kłusak. 

 

Aż 20 proc. Polaków uważa się za ekspertów w turystyce górskiej, a 41 proc. ocenia poziom swojej wiedzy w tej dziedzinie jako dobry – wynika z badania IBRIS dla Polskich Kolei Linowych. Jedynie 30 proc. ankietowanych przyznaje, że nie miałoby pewności jak zachować się w górach w różnych warunkach pogodowych, a 8 proc. twierdzi, że ich wiedza jest niska. Jednocześnie prawie połowa Polaków (46 proc). deklaruje, że w górach bywa przynajmniej raz w roku lub częściej, a co drugi przyznaje, że wybiera się wówczas także w wyższe partie gór. 

 

Informacji o tym jak przygotować się do górskich wypraw szukamy przede wszystkim w Internecie. Prawie co drugi ankietowany (49 proc.) twierdzi, że przed wyjazdem w góry przegląda portale, blogi turystyczne i odwiedza grupy na portalach społecznościowych. 32 proc. badanych zagląda z kolei na strony instytucji i firm turystycznych. Choć wysoko oceniamy naszą wiedzę o górach i aktywnie jej poszukujemy, często jest ona niepełna, co pokazują statystyki TOPR. 

 

- Nierealna, zbyt wysoka ocena własnych umiejętności i niepełna wiedza niosą ze sobą zwiększone ryzyko wypadku. Tylko w tym sezonie zimowym ratownicy TOPR udzielili w Tatrach (poza ratownictwem narciarskim) pomocy 106 osobom, w tym 38-miu z wykorzystaniem śmigłowca. 19 razy interwencje dotyczyły poważnych urazów i zachorowań. W całym 2018 r. interwencji w Tatrach było 766, a zdecydowana większość z nich dotyczyła osób, które uprawiały turystykę pieszą – wymienia Jan Krzysztof, naczelnik Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.

 

- PKL są operatorem turystycznym obecnym w najpiękniejszych, znanych każdemu Polakowi pasmach górskich, takich jak Pieniny, Masyw Babiej Góry, Beskidy i Tatry. Rocznie pomagamy się dostać w te góry tysiącom turystów i dlatego czujemy się za nich współodpowiedzialni. Zależy nam, żeby z gór wracali bezpiecznie - tylko z najlepszymi wspomnieniami, a góry, które zostawią po sobie pozostały tak samo piękne i nietknięte, jak przed ich wizytą. To dlatego zorganizowaliśmy akcję Odpowiedzialnie w góry! – mówi Patryk Białokozowicz, członek zarządu Polskich Kolei Linowych.

 

W góry tylko odpowiedzialnie

Pierwsza, zimowa edycja akcji Odpowiedzialne w góry! potrwa do końca sezonu zimowego na Kasprowym Wierchu. Działania komunikacyjne w ramach akcji będą skupione wokół pięciu głównych obszarów - bezpieczeństwa, przyrody, kondycji fizycznej, turystyki, i kultury. O odpowiedzialnym zachowaniu w górach powiedzą zaproszeni przez PKL ambasadorzy: Jan Krzysztof - naczelnik TOPR, Szymon Ziobrowski - dyrektor TPN, Grzegorz Bargiel - międzynarodowy przewodnik wysokogórski, zawodowy ratownik TOPR, skialpinista, taternik, alpinista, Andrzej Bargiel - himalaista, skialpinista, pierwszy człowiek w historii, który zjechał na nartach z K2 oraz Broad Peak, Anna Figura - mistrzyni Świata i Europy w narciarstwie wysokogórskim, wielokrotna medalistka Pucharu Świata oraz Pucharu Polski i Mistrzostw Polski, Michał Kłusak - aktualnie najwyżej sklasyfikowany polski narciarz alpejski, olimpijczyk z Pyeongchang, Sebastian Karpiel-Bułecka – założyciel i lider zespołu Zakopower, z którym popularyzuje kulturę ludową Skalnego Podhala, Marcin Kin – fotograf górski i sportowy, Bartosz Mrozek -  wielokrotny medalista Mistrzostw Polski oraz uczestnik Pucharu Europy i Świata Niepełnosprawnych, Apoloniusz Rajwa - geograf, przewodnik tatrzański i wysokogórski, były pracownik Wysokogórskiego Obserwatorium Meteorologicznego na Kasprowym Wierchu, Marcin Rzeszótko - siedmiokrotny medalista Mistrzostw Polski w biegach górskich i sześciokrotny w biegach narciarskich, Wojciech Szatkowski - narciarz wysokogórski, przewodnik tatrzański III klasy, historyk i miłośnik gór. 

 

- Głos naszych ambasadorów, osób związanych z górami, sportem, ratownictwem i przyrodą, to najważniejszy element akcji. Dziękujemy im za to, że uznali ten temat za ważny, aktywnie włączyli się do akcji i zechcieli podzielić swoją ekspercką wiedzą – mówi Janusz Ryś, prezes zarządu PKL.

 

Ambasadorzy akcji podzielą się z odbiorcami doświadczeniami z górskich wypraw i treningów, opowiedzą w jaki sposób zaplanować i przygotować się do wędrówek, jazdy na nartach i skitouringu, jak zachowywać się na szlaku i na stoku, uwzględnić zmieniające się warunki atmosferyczne, co zrobić gdy spotkamy dzikie zwierzę, jak chronić przyrodę oraz zorganizować sobie czas podczas pobytu w górach, by najlepiej i bezpiecznie go wykorzystać. 

 

Krótkie filmy z praktycznymi poradami odbiorcy znajdą w social mediach, m.in. na profilach ośrodków PKL. Baza wiedzy  zebranej podczas akcji zostanie zgromadzona na dedykowanej stronie internetowej www.odpowiedzialniewgory.pl. Uwagę odbiorców mają również przyciągnąć niejednoznaczne hasła i grafiki: „Morskie oko to nie morze”, „W górach raki nie zimują” czy „Nie wywołuj wilka z lasu”. Zainteresowani będą mogli sprawdzić swoją wiedzę o górach, biorąc udział w internetowym quizie. Kampania będzie prowadzona także w ośrodkach PKL i w mediach. 

 

Czy o górach na pewno wiemy wszystko?

To, że edukacja na temat gór jest potrzebna potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie PKL. Zdecydowana większość ankietowanych (94 proc.) zdaje sobie sprawę, że w górach nie wolno schodzić z wyznaczonego szlaku. 95 proc. z nas wie, że na wyprawę warto zabrać ze sobą dobrze naładowany telefon komórkowy, a ponad 80 proc. w góry wzięłoby również zapasową odzież, latarkę, plecak z ekwipunkiem oraz mapę. Z drugiej strony, zdaniem 12 proc. ankietowanych najwyższym szczytem górskim w Polsce jest Giewont, a według co dziesiątej osoby najlepszym obuwiem na wiosenną górską wędrówkę są adidasy. 32 proc. respondentów niesłusznie twierdzi, że śnieg w Tatrach występuje wyłącznie od września do maja, a 23 proc. spodziewa się go od października do marca. Zdecydowana większość, bo aż 85 proc. z nas nie wie, jak zachować się w górach podczas burzy.  

 

- Pogoda w górach potrafi zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonych. Śniegu w Tatrach należy się spodziewać właściwie zawsze. Pamiętam rok, w którym nie było miesiąca bez opadów oraz Czerwone Wierchy przyprószone śniegiem w porze letniej. Innym razem halny zwiałby mnie z kopuły Kasprowego Wierchu, gdyby nie to, że zabezpieczyłem się linami - wspomina Apoloniusz Rajwa, ambasador akcji Odpowiedzialnie w góry!, były wieloletni pracownik Wysokogórskiego Obserwatorium Meteorologicznego IMGW na Kasprowym Wierchu. 

 

Najlepsze miejsca na długi weekend na przełomie maja i czerwca

Na przełomie maja i czerwca czeka na nas kolejny długi weekend – Boże Ciało w tym roku wypada 31 maja. Jeden dzień wolnego pozwoli na cztery dni wypoczynku.

Czytaj Więcej >>

Najlepsze pomysły na wyjazd rodzinny z okazji Dnia Dziecka

Wkrótce Międzynarodowy Dzień Dziecka. Wielu rodziców zastanawia się, w jaki sposób spędzić ten szczególny dzień ze swoimi pociechami, aby przyniósł jak najwięcej radości i pozostawił przyjemne wspomnienia. Możliwości na uczczenie tego święta jest naprawdę wiele. 

Czytaj Więcej >>

Najciekawsze pomysły na Majówkę

Już w marcu zaczynamy zastanawiać się, jak, a przede wszystkim, gdzie spędzimy Majówkę. W tym roku 1 maja wypada we wtorek, dodając do tego dwa weekendy plus 3 dni urlopu – szykuje się aż niemal 10 dni wypoczynku!  Czytaj więcej >

Najlepsze wiosenne wyjazdy typu city break

City break to alternatywna opcja dla tych wszystkich, którzy nie mają czasu wybrać się na dłuższy wypoczynek. Obejmuje ona wyjazdy weekendowe do najciekawszych miejsc w Europie. Krótkoterminowa wycieczka pozwala na wypoczynek oraz zapoznanie się z kulturą i kuchnią danego regionu.  Czytaj więcej >

Artykuły wybrane losowo

Turystyczne perełki dzięki soli

MICHAŁ DOMAŃSKI

ALEKSANDRA PAKIEŁA

 

Miasta mające na swoim terenie dawne kopalnie soli, które zostały udostępnione zwiedzającym, są obecnie niezmiernie popularne wśród turystów, potrafią ich przyciągnąć niczym magnes. „Białe złoto” jest dzisiaj doskonałym produktem turystycznym i narzędziem międzynarodowej promocji. Światową sławą cieszą się nasze dwie perełki – Wieliczka i Bochnia – oraz takie cuda, jak np. Katedra Soli w Zipaquirze w Kolumbii czy Salina Turda i Salina Praid w Siedmiogrodzie (Transylwanii) w Rumunii… Jeśli jesteśmy spragnieni niezapomnianych wrażeń, w dawnych kopalniach soli przygotowano interesujące trasy turystyczne, które mogą się pochwalić nie lada atrakcjami.

Sól to naturalne bogactwo, które występuje na wszystkich kontynentach. Jest cennym kruszcem, ponieważ posiada zdolności konserwujące i lecznicze. W starożytności i średniowieczu była używana jako środek płatniczy w formie tzw. krusz solnych, zastępując pieniądz metalowy (w Etiopii i Tybecie wybijano z niej nawet monety!). Pierwotnie sól otrzymywano ze słonych źródeł metodą warzelniczą. Polega ona na odparowywaniu wody. Początki eksploatacji soli kamiennej nie są znane. Najprawdopodobniej przy pogłębianiu studni solankowych natrafiono na jej złoża, które zaczęto wydobywać za pomocą prymitywnych narzędzi. Od tego momentu upłynęło wiele wieków, a biały kruszec ma nadal ogromną wartość… Dzisiaj na terenie zabytkowych kopalni soli tworzy się niezwykle ciekawe trasy turystyczne, specjalne programy zwiedzania, które przyciągają rocznie miliony gości z całego świata.

Więcej…

Droga do tajskiego raju

DAWID ZASTROŻNY


Ulotka na lotnisku, przewodnik w plecaku, film na ekranie pokładowego monitora: zanim nasze stopy dotkną tajskiej ziemi, sądzimy, że wiemy, czego się spodziewać. Znamy już uśmiech Leżącego Buddy ze świątyni Wat Pho, naszą wyobraźnię rozpala złoto Wielkiego Pałacu Królewskiego w Bangkoku. Nowoczesny terminal lotniska w stolicy Tajlandii jest przyjaźnie rozplanowany i wiemy dokąd iść. Nie jesteśmy tylko przygotowani na to, co czeka na nas na zewnątrz.

Bangkok pędzi, a pierwsze spotkanie z nim jest niczym czołowe zderzenie. Tajska metropolia domaga się uwagi powodzią neonów, których znaczenia nie pojmujemy. Wszystko, co na pierwszy rzut oka wydaje się znajome, wcale takie nie jest. Warto więc zostać tu kilka dni, żeby się oswoić i bez pośpiechu chłonąć energię tego ogromnego miasta.

Więcej…

Malta na morzu czasu

Magdalena i Sergiusz Pinkwartowie

www.dzieckowdrodze.com 

 

« Ten najmniejszy kraj Unii Europejskiej jest zarazem kolebką kultury i przedmurzem chrześcijaństwa. Znajdziemy tu megalityczne świątynie, ale i ok. 360 kościołów katolickich, możemy nurkować w ciepłym morzu, podziwiać wspaniałe zabytki i odwiedzić plan filmowy. Malta zachwyca różnorodnością. Każdy odkryje na niej coś, co sprawi, że będzie chciał na nią wrócić. »

Więcej…