MNW I HUAWEI POLSKA ZAPRASZAJĄ NA WIRTUALNY SPACER Muzeum Narodowe w Warszawie i Huawei Polska inaugurują współpracę  technologiczną wyjątkowym projektem cyfrowym. Już od 5 listopada  wszystkich zainteresowanych sztuką internautów zapraszamy na wirtualny  spacer po wystawie czasowej Polska. Siła obrazu, dostępny na stronie internetowej Muzeum. 

W czasie pandemii MNW pozostaje otwarte dla zwiedzających je w Internecie.  Teraz do muzealnej oferty online dołączył wirtualny spacer po wystawie Polska.  Siła obrazu, projekt zrealizowany dzięki współpracy Muzeum i Huawei Polska.  – Rola nowoczesnych technologii w upowszechnianiu dziedzictwa kulturowego  jest nieoceniona, dlatego warto w nie inwestować. Przekonujemy się o tym  zwłaszcza w trudnym czasie pandemii, gdy zapadają decyzje o zamykaniu dla  zwiedzających kolejnych muzeów. Innowacyjne rozwiązania cyfrowe stwarzają  dziś zupełnie nowe możliwości kontaktu z naszą publicznością – mówi  p.o. dyrektora MNW Łukasz Gaweł. Pomimo zamknięcia Muzeum można jednak  korzystać z bogatej oferty online placówki. Dzięki postępującej cyfryzacji  i najnowszym technologiom, sztuka staje się dostępna dla każdego, niezależnie od  miejsca zamieszkania, warunków życia i poziomu wykształcenia. – W XXI wieku  sztukę i nowoczesną technologię łączy to, że obie powinny być powszechnie  dostępne. Dostępność stała się współcześnie prawem człowieka. Huawei Polska  dąży do przeciwdziałania wykluczeniu, a cyfryzację postrzega jako szansę na  przeciwstawienie się nierównościom społecznym – podkreśla Ryszard Hordyński,  dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska. 

Wystawa polskich arcydzieł 

Dzięki wspólnemu projektowi MNW i Huawei Polska wystawę Polska. Siła obrazu można obejrzeć w wybranym przez siebie czasie i miejscu. To okazja dla  wszystkich, którzy nie zdążyli zwiedzić ekspozycji w minionych tygodniach.  W MNW zaprezentowano dzieła najwybitniejszych polskich artystów XIX wieku,  m.in. Stanisława Wyspiańskiego, Aleksandra i Maksymiliana Gierymskich, Jana  Matejki, Leona Wyczółkowskiego, Józefa Mehoffera, Olgi Boznańskiej, Józefa  Brandta, Józefa Chełmońskiego, Jacka Malczewskiego, Juliusza i Wojciecha  Kossaków, Artura Grottgera, Józefa Simmlera, Juliana Fałata. Każde z tych dzieł  zeskanowano w technologii 3D i udostępniono na stronie internetowej Muzeum  w formie wirtualnego spaceru, połączonego z oprowadzaniem kuratorskim. Spacer  ma wersję podstawową i rozszerzoną. Wersja podstawowa bazuje na zdjęciach  wystawy połączonych w panoramy za pomocą specjalnego oprogramowania komputerowego. W wersji rozszerzonej zastosowano najnowszą technologię 3D  i elementy grafiki, stosowane powszechnie np. w grach komputerowych. 

Huawei Polska Partnerem Technologicznym MNW 

MNW od wielu lat współpracuje z różnymi firmami, budując partnerstwa  o unikalnym charakterze. Przeniesienie wystawy Polska. Siła obrazu w świat  wirtualny to dopiero początek długofalowej współpracy między Muzeum a Huawei  Polska jako Partnerem Technologicznym. Jedną z kolejnych jej odsłon jest  zaangażowanie MNW w organizację Huawei European Innovation Day – cyklu  spotkań i debat poświęconych rozwojowi nowych technologii oraz ich wpływowi na  społeczeństwo. W wydarzeniu biorą udział przedstawiciele instytucji publicznych,  uczelni, instytutów badawczych i startupów. Huawei zaprezentuje najlepsze  praktyki oraz podzieli się swoim zaangażowaniem w rozwój lokalnych talentów. Firma będzie również wspomagać transformację cyfrową MNW. Planujemy dalsze  udostępnienie naszych zbiorów online i stworzenie wirtualnego przewodnika po  Muzeum.  

Podmioty zewnętrzne wspierają kulturę 

Obecnie Mecenasami Muzeum są PKN Orlen i PZU, a Partnerem – Totalizator  Sportowy, właściciel marki Lotto. Do tego grona dołącza teraz Huawei Polska.  Muzeum realizuje także projekty finansowane ze środków unijnych. To właśnie  dzięki współpracy z zewnętrznymi partnerami MNW może prowadzić działalność  wystawienniczą i stale rozwijać program kulturalny, wychodząc naprzeciw  oczekiwaniom współczesnego odbiorcy. W 2020 roku Muzeum udostępniło już  m.in. aplikację Muselfie i nowy portal Cyfrowe MNW. Współpraca z Huawei Polska  z pewnością przełoży się na rozszerzenie oferty online.