W tegorocznej edycji rankingu AirHelp Score nastąpiły duże zmiany – zarówno na podium, jak i wśród najpopularniejszych w Polsce linii lotniczych. Zestawienie powstało w oparciu o trzy kryteria: punktualność, jakość obsługi pasażera oraz rozpatrywanie wniosków o odszkodowanie. Zobacz, jak Wizz Air, LOT i Ryanair wypadły na tle światowej czołówki.
Wyniki AirHelp Score 2018 pokazują, że stawianie pasażera na pierwszym miejscu w dłuższej perspektywie przynosi korzyści. Cieszymy się z pozytywnych zmian wśród wielu linii lotniczych, które trafiły na wyższe pozycje w zestawieniu. Wszystko dzięki poprawie jakości oferowanych usług, a gdy pójdzie coś nie tak, ponoszeniu odpowiedzialności i bezproblemowemu wypłacaniu należnych rekompensat – powiedział CEO i współzałożyciel AirHelp, Henrik Zillmer.
Wizz Air ze spektakularnym awansem
Największą zmianą w AirHelp Score 2018 jest awans o 37 pozycji linii Wizz Air. Węgierski przewoźnik uplasował się na 13. pozycji w tegorocznym zestawieniu, głównie dzięki poprawieniu procesu rozpatrywania wniosków o odszkodowania.
Swoją pozycję w zestawieniu umocnił również LOT, ale nadal wypadł nieco gorzej niż Wizz Air. Nasz narodowy przewoźnik znalazł się na 29. pozycji (w AirHelp Score 2017 był na 43. lokacie). W porównaniu z poprzednim rokiem został wyżej oceniony za wypłacanie rekompensat za zakłócone loty. Bez zmian pozostała wysoka nota za punktualność.
Popularna wśród Polaków tania linia lotnicza Ryanair uplasowała się w niechlubnej ostatniej dziesiątce, pomimo poprawienia ocen za rozpatrywanie wniosków o rekompensaty (w 2017 r. otrzymał jedynie 0,8 na 10 możliwych, w br. – 3,3) oraz jakość obsługi pasażerów. Przewoźnik znalazł się na 67. miejscu.
Pozycja |
Nazwa linii |
Kraj |
Punktualność |
Jakość obsługi |
Rozpatrywanie roszczeń |
Wynik |
13 |
Wizz Air |
Węgry |
8,8 |
6,0 |
9,1 |
7,95 |
29 |
LOT – Polish Airlines |
Polska |
7,9 |
6,3 |
9,1 |
7,75 |
67 |
Ryanair |
Irlandia |
8,6 |
6,3 |
3,3 |
6,0 |
Lufthansa wskoczyła do czołówki
Zmian nie zabrakło również na podium. Qatar Airways awansował z trzeciej pozycji na pierwszą.
Qatar Airways konsekwentnie poprawia oferowane usługi i dba o komfort swoich pasażerów. Przekłada się to na obecność w pierwszej trójce zestawienia od pierwszej jego edycji – dodaje Henrik Zillmer.
Największym zaskoczeniem jest jednak Lufthansa, która z 28. miejsca w zestawieniu z 2017 r. przeskoczyła na drugie w tegorocznym. Niemiecki przewoźnik nieznacznie pogorszył się w punktualnym docieraniu do miejsca docelowego, ale usprawnił proces rozpatrywania roszczeń i wypłacania odszkodowań.
Podium zamyka linia Etihad Airways, która ze względu na mniejszą liczbę punktów za dbałość o pasażerów oraz obsługę wniosków o odszkodowanie spadła o jedną pozycję w porównaniu z poprzednim zestawieniem. Zeszłoroczny zwycięzca – Singapore Airlines – znalazł się na czwartej lokacie.
AirHelp Score – 10 najlepszych linii lotniczych
Pozycja |
Nazwa linii |
Kraj |
Punktualność |
Jakość obsługi |
Rozpatrywanie roszczeń |
Wynik |
1. |
Qatar Airways |
Katar |
8,9 |
9,5 |
8,9 |
9,08 |
2. |
Lufthansa |
Niemcy |
7,6 |
9,5 |
8,6 |
8,57 |
3. |
Etihad Airways |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
8,6 |
9,3 |
7,5 |
8,43 |
4. |
Singapore Airlines |
Singapur |
8,5 |
9,8 |
6,8 |
8,33 |
5. |
South African Airways |
Południowa Afryka |
8,5 |
7,8 |
8,7 |
8,31 |
6. |
Austrian Airlines AG dba Austrian |
Austria |
8,0 |
8,0 |
8,9 |
8,29 |
7. |
Aegean Airlines |
Grecja |
9,0 |
8,3 |
7,4 |
8,19 |
8. |
Qantas |
Australia |
8,9 |
8,0 |
7,5 |
8,12 |
9. |
Air Malta |
Malta |
8,6 |
6,5 |
9,1 |
8,09 |
10. |
Virgin Atlantic |
Wielka Brytania |
8,2 |
8,0 |
7,9 |
8,04
|