Firma Travel Advance, zajmująca się marketingiem destynacji turystycznych, działająca na terenie Europy Środkowo-Wschodniej, we współpracy z Travel Consul – globalną siecią zrzeszającą wiodące agencje z marketingu i PR destynacji turystycznych, opublikowała wyniki drugiego globalnego badania, dotyczącego wpływu COVID-19 na turystykę.

Druga tura badania ankietowego została przeprowadzona w dniach 14-28 września 2020 r. Wzięło w niej udział ponad 1000 organizatorów podróży (tour operatorów, agentów turystycznych, właścicieli biur podróży) z ponad dwudziestu krajów świata. Wyniki badania potwierdzają znaczenie certyfikacji miejsc docelowych. Pokazują też preferencje podróżnych oraz trendy występujące międzynarodowych rezerwacjach podróży.

 

Poniżej prezentujemy kluczowe wnioski z międzynarodowego badania:

Certyfikacja najważniejsza 

Zarówno wyniki pierwszego, jak i drugiego badania pokazują, że wprowadzenie certyfikacji miejsc docelowych jest najważniejszym działaniem, które organizacje DMO mogą podjąć, aby pomóc partnerom w branży turystycznej (prawie 60% respondentów). Trzy kolejne odpowiedzi obejmowały kampanie marketingowe, udostępnianie aktualnych danych oraz prowadzenie centrum informacyjnego dla swoich partnerów handlowych.

74% respondentów wskazywało certyfikację obiektów jako główne aspekt wyboru miejsca wyjazdu. Zarządzanie pandemią COVID-19 przez rząd kraju docelowego oraz warunki finansowe zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce.

Działania wdrażane przez organizatorów turystyki

Adaptacja modelu biznesowego do bieżącej sytuacji została wskazana na pierwszym miejscu jako główne działanie realizowane w III kwartale 2020 r. (wskazane zostało przez blisko połowę respondentów). Zainteresowanie szkoleniami spadło o 11% w stosunku do pierwszego badania (z 38% na 27%). Tworzenie nowych produktów i ich ulepszanie wzrosło o 5% w stosunku do poprzedniej tury (odpowiednio 45% i 35%).

Preferencje klientów – głównie podróże indywidualne i nocleg w hotelu

Klienci organizatorów wycieczek wykazują rosnące zainteresowanie podróżami indywidualnymi (66% odpowiedzi), nocowaniem w hotelach i kurortach (64%) oraz wypoczynkiem all-inclusive (60%). Popularnością cieszą się też mieszkania do wynajęcia z własnym wyżywieniem, podróżowanie w małych grupach (8 – 15 osób), a jako środek transportu – samolot.

Rezerwacje z wyprzedzeniem

48% klientów wstrzymuje się z podjęciem decyzji o terminie podróży. 21% respondentów rezerwuje podróż zagranicę na mniej niż miesiąc przed wyjazdem. Wśród europejskich podróżnych popularność zyskują rezerwacje last minute (35%). Natomiast 34% klientów z Ameryki Północnej rezerwuje wakacje z wyprzedzeniem od 7 miesięcy do roku.

 

Co wpływa na partnerów w branży turystycznej

45% partnerów uważa, że elastyczne zasady rezygnacji i zmian wyjazdu mają pozytywny wpływ na ich działalność.

Stowarzyszenia tour operatorów jako główne źródło informacji

W czasie pandemii najczęstszym źródłem informacji pozostają stowarzyszenia tour operatorów (64% respondentów) oraz biura podróży (40%). Podczas drugiego badania znajomi z branży jako główne źródło informacji, awansowali z piątej na trzecią pozycję (wybrani przez 35% ankietowanych).

Działania marketingowe głównie w mediach społecznościowych

Działania marketingowe podejmowane w czasie odmrażania gospodarki zdecydowanie koncentrowały się w mediach społecznościowych: siedem na dziesięć respondentów twierdziło, że ich głównym działaniem był marketing społecznościowy. Marketing cyfrowy oraz sprzedaż zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce.

Jak COVID-19 zmienił zasady

Podobnie jak w przypadku pierwszej fali badania, 70% respondentów uważa, że aktualizacja polis lub warunków rezygnacji będzie jednym z głównych przedsięwzięć podejmowanych w 2020 i 2021 roku. Sama oferta polis ubezpieczeniowych wzrosła o 12% w stosunku do pierwszej tury badania.

Podsumowanie badania oraz szczegółowe wyniki znajdą Państwo w załączeniu.

Wyniki badania z obszaru Polski: https://www.surveymonkey.com/results/SM-ZXK88F5H7/