Drugi kwartał 2018 roku, za sprawą kampanii ważnych z punktu widzenia ekologii stał się przełomowy i pozwolił połączyć siły markom Jack Wolfskin oraz Żywiec Zdrój. Obie firmy stawiają na odpowiedzialność swojego biznesu względem środowiska i konsumentów, między innymi poprzez wykorzystywanie procesu recyklingu przy tworzeniu swoich produktów. Marki łączy także wspólna Ambasadorka – zadeklarowana po stronie natury – Martyna Wojciechowska.

 

Przedstawiciele Jack Wolfskin zostali zaproszeni do Centrum Nauki Kopernik, w Warszawie, gdzie 16 kwietnia miała miejsce konferencja Żywiec Zdrój poświęcona powtórnemu wykorzystaniu plastiku. Na miejscu, w towarzystwie mediów odbyła się debata, w której udział wzięli także eksperci ds. środowiska, przedstawiciele lasów państwowych oraz fundacje i marki działające pro-środowiskowo.

 

 

Przedstawiciele Jack Wolfskin opowiedzieli o innowacyjnej technologii Texapore Ecosphere. To pierwsza na świecie recyklowana membrana wodoodporna i oddychająca, nad którą prace trwały dwa lata. Unikalność procesu produkcji polega na wykorzystaniu surowca z odpadów poprodukcyjnych oraz od 16 do 21 butelek PET. Dzięki temu można uzyskać kurtkę o wysokich parametrach użytkowych: wodoodporność 20 000mm słupa wody, oddychalność >15 000g/m2/24h. Technologia Texapore Ecopshere pozwala zaoszczędzić nawet 7 ton odpadów każdego miesiąca. Jack Wolfskin, jako marka branży outdoorowej – będąc najbliżej natury, czuje wyjątkową odpowiedzialność za jej kondycję. Nadchodząca kolekcja jesienna wyróżniać się będzie jeszcze większą ilością produktów pochodzących z recyklingu, m.in. polarów, a w przygotowaniu są kolejne projekty związane z koncepcją „zero waste”! – zdradza Adam Balion, Brand manager

 

Przełomowa jest również 10. edycja programu „Po Stronie Natury” marki Żywiec Zdrój, w ramach której nie tylko zostaną posadzone kolejne 2 miliony drzew. Na sklepowe półki trafi dokładnie taka sama liczba wyjątkowych butelek wody niegazowanej Żywiec Zdrój – wyjątkowych, bo zrobionych aż w 50% z surowców wtórnych. Tegoroczna odsłona programu skupia się na edukacji o recyklingu – Aktualne dane pokazują, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w kwestii recyklingu w Polsce, w tym edukacji na ten temat. Właśnie dlatego w jubileuszowej edycji programu „Po Stronie Natury” razem z naszymi partnerami chcemy zwrócić uwagę na to, że odpady to surowce, które warto segregować, by móc ich ponownie użyć – tłumaczy Inga Songin, dyrektor marketingu i PR Żywiec Zdrój S.A.

 

Zgodnie z dyrektywami UE[1], w roku 2020 Polska musi osiągnąć 50-procentowy poziom recyklingu , który obecnie wynosi tylko 26%. Opakowania z tworzywa PET (Politereftalan etylenu), nadają się w 100% do recyklingu i stanowią cenny surowiec wtórny wykorzystywany w wielu gałęziach przemysłu. rPET, czyli PET pochodzący z recyklingu (ang. recycled PET) to tworzywo odzyskane w procesie recyklingu zużytych opakowań PET. Szacuje się, że recykling 1 tony butelek PET pozwala na:

– zatrzymanie emisji 1,5 tony CO2 trafiającej do atmosfery;

– zachowanie 7,4 metrów sześciennych powierzchni składowania odpadów;

– zaoszczędzenie 3,8 baryłek ropy naftowej;

– zużycie o 2/3 mniej energii cieplnej potrzebnej do procesu produkcji nowych butelek;

– ochronę wody, powietrza i gleby przed zanieczyszczeniami.

 

W ten sposób plastik, który w warunkach naturalnych rozkładałby się 500 lat może zyskać nowe życie i stać się surowcem, a nie odpadem.

Odzyskiwanie plastiku ma ogromny potencjał. Warto wiedzieć, że kluczowe znaczenie w wieloetapowym procesie recyklingu tego surowca ma umieszczanie opakowań w odpowiednich pojemnikach. – To od nas wszystkich zależy, co stanie się z plastikową butelką po zużyciu produktu. Pamiętajmy, by wrzucać ją do właściwego, żółtego pojemnika! Tylko wtedy ma szansę zyskać drugie życie i powrócić do nas jako nowy przedmiot – ubranie, pojemnik na żywność czy element mebla – tłumaczy Martyna Wojciechowska, ambasadorka programów „Texapore Ecosphere- Respect. Recycle. Rethink” oraz „Po Stronie Natury”.

Jednak, aby wyniki były jeszcze bardziej widoczne, konieczne jest zaangażowanie wszystkich stron, w tym konsumentów. Do nich właśnie skierowane są działania edukacyjne na temat segregacji odpadów i recyklingu. Na stronach programów: https://www.jack-wolfskin.pl/texapore-ecosphere/ oraz www.postronienatury.pl można znaleźć nie tylko więcej informacji na jego temat, lecz także materiały edukacyjne, zapraszamy!

 


[1]  https://www.mos.gov.pl/aktualnosci/szczegoly/news/wiecej-recyklingu-mniej-skladowania/