Wybitny afrykański trębacz jazzowy i przeciwnik apartheidu zagra 24.09 w Warszawie
Pochodzący z RPA 75-letni mistrz afro-jazzu i pionier muzyki fusion otworzy wyjątkową, jubileuszową edycję festiwalu prezentującego brzmienia i kultury świata.

Uważany za jednego z najwybitniejszych współczesnych trębaczy Masekela jest międzynarodową gwiazdą sceny jazzowej i popowej. Wydał 40 albumów, koncertował m.in. ze Steviem Wonderem, U2, Waynem Shorterem i Paulem Simonem. Grał w najbardziej prestiżowych salach świata, jak Carnegie Hall czy Lincoln Center. Współtworzył przełomowe zespoły afrykańskie, m.in. z żoną Miriam Makebą (1932-2008) – słynną wokalistką i działaczką społeczną, znaną jako Mama Afrika. Masekela jest autorem hymnu walki z apartheidem „Bring Him Back Home (Nelson Mandela), a także twórcą przebojowych nagrań, które trafiały na szczyt listy Billboardu. Spędził życie pomiędzy Afryką i USA, przesuwając granice muzycznych podziałów, walcząc o renomę twórczości afrykańskiej, emancypację rdzennych mieszkańców RPA i budując unikalny styl, podziwiany na równi przez entuzjastów jazzu, prestiżowe gremia i masową publiczność.
Wirtuoz trąbki i skrzydłówki zagra 24 września jako główna gwiazda Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, odbywającego się w tym roku pod hasłem „Legendy i odkrycia”. W miasteczku festiwalowym przy Pałacu Kultury i Nauki, w samym centrum, miasta wystąpią uznani twórcy i najważniejsi debiutanci współczesnej sceny muzyki świata.

Festiwal Skrzyżowanie Kultur 24-28 września 2014 r.

Festiwal Skrzyżowanie Kultur odbywa się od 2005 r. Łącznie wystąpiło na nim 177 artystów z 60 krajów i 6 kontynentów. Jest największą w Polsce prezentacją muzyki świata i wielokulturowości. Program wydarzenia przygotowuje Rada Programowa: Maria Pomianowska (dyrektor artystyczna), Maciej Szajkowski, Marta Dobosz. Organizatorem festiwalu jest Stołeczna Estrada.

BIOGRAFIA
HUGH MASEKELA
Wirtuoz gry na trąbce i skrzydłówce, pionier afro-jazzu i jeden z najsłynniejszych muzyków afrykańskich.
Urodził się 4 lipca 1939 r. w górniczym miasteczku Witbank niedaleko Johannesburga. Wychowywany przez babcię, szybko poznał i zaczął wykonywać repertuar lokalnych plemion – pieśni śpiewane na co dzień i podczas ceremonii oraz świąt. Ale z takim samym zapałem słuchał singli z winylowych płyt: w domu były nagrania Counta Basiego, Caba Callowaya czy Duke’a Ellingtona. Miał 9 lat, gdy zaczął uczęszczać do szkoły misyjnej, gdzie opanował grę na fortepianie. Jako 13-latek obejrzał film „Młody człowiek z trąbką” (1950), w którym Kirk Douglas wcielił się w postać nieżyjącego już genialnego kornecisy Bixa Beiderbecke’a. Zachwycony Hugh postanowił zostać trębaczem i już rok później dostał swoją pierwszą trąbkę – sfatygowany, ale sprawny instrument podarował mu Trevor Huddlestone, lokalny pastor i opozycjonista, walczący o prawa dyskryminowanych w czasach apartheidu czarnoskórych mieszkańców RPA. Wkrótce wydalony z kraju duchowny trafił do USA, gdzie poznał Louisa Armstronga i opowiedział mu o genialnym nastolatku z Witbank. Poruszony Armstrong wysłał chłopakowi dobrej jakości instrument.
Młody Masekela zaczynał karierę w orkiestrach akompaniujących popularnym wokalistom, wziął udział w nagraniu głośnego musicalu „King Kong”, ale szybko dołączył do zespołów o większych twórczych ambicjach, jak Jazz Epistles (nagrali pierwszy w historii Afryki album długogrający wydany przez czarnoskórych muzyków) i zdobywał rosnącą popularność. Polityczne represje skierowane przeciwko czarnoskórym, grającym muzykę zakorzenioną w afrykańskiej tradycji, stały się jednak nie do zniesienia. W 1960 r. Masekela, wraz z przyszłą żoną Miriam Makebą, opuścili RPA. Tak zaczęła się mająca potrwać 30 lat muzyczna i polityczna emigracja muzyków, którzy wkrótce staną się dla świata symbolem afrykańskiego bogactwa kulturowego, a także walki o wolność i równouprawnienie.
Dzięki wsparciu wybitnych amerykańskich muzyków jak Dizzy Gillespie i Harry Belafonte Hugh Masekela otrzymał prestiżowe stypendium jazzowe w Manhattan School of Music. Jego talent objawił się błyskawicznie. Debiutował dobrze przyjętym albumem „Trumpet Africaine” (1963 r.), w latach 60. nagrywał w najważniejszych wytwórniach: MGM, Mercury, Verve, Motown. Szybko też otworzył w Kalifornii własną wytwórnię – Chisa. Wystąpił na Monterey Jazz Festival, zanurzył się w świecie hippisowskiej bohemy. Po uznaniu w środowisku jazzowym zdobył masową popularność – połączył jazz z lżejszymi brzmieniami. W 1968 r. jego utwór „Grazing in the Grass” znalazł się na pierwszym miejscu notowań Billboardu, tylko w USA sprzedano go w nakładzie 4 milionów egzemplarzy, a muzyk pojechał w pierwszą światową trasę i wystąpił m.in. w wypełnionej po brzegi Carnegie Hall.
W latach 70. Masekela skupił się na eksplorowaniu i prezentowaniu korzennych brzmień afrykańskich, a także tworzeniu prostest songów. Współpracował ze sławami muzyki etnicznej, jak Fela Kuti czy Dudu Pukwana. Wziął udział w nagraniu jednej z najważniejszych płyt afrykańskich „Home Is Where The Music Is”, występował z legendarnym zespołem afro-popowym Hedzoleh Sounds. Koncertował w Gwinei, Ghanie, Zimbabwe, Botswanie – grał tam dla wielotysięcznych widowni w chwili emancypacji narodów afrykańskich. W latach 80. z powodzeniem łączył jazz z rockiem i popem, produkował utwory Miriam Makeby (rozwiedli się po kilku latach małżeństwa), wziął też udział w wielkiej trasie koncertowej Paula Simona i muzyków etnicznych „Graceland Tour”.
Choć wciąż podróżował i pracował z międzynarodowymi muzykami, pozostał związany z ojczyzną, także w wymiarze politycznym. Był przeciwnikiem apartheidu, w 1986 r. skomponował słynny utwór „Bring Him Back Home (Nelson Mandela)”, który stał się hymnem wszystkich, którzy czekali na wyjście Nelsona Mandeli z więzienia i rozpoczęcie demokratycznych rządów w RPA. Masekela wrócił do ojczyzny w 1990 r., gdy Mandela był już na wolności, a Afrykański Kongres Narodowy przygotowywał się do przejęcia władzy w kraju.
Teraz trębacz kontynuuje intensywną karierę, nagrywając albumy z afro-jazzem i muzyką fusion. Do dziś wydał ich ponad 40. Jego grafik koncertowy jest napięty, obejmuje kilka kontynentów, prestiżowe festiwale jazzowe i popowe oraz najważniejsze sale. W 2004 r. ukazała się autobiografia „Still Grazing: The Musical Journey of Hugh Masekela”, w której opisał życie tak barwne i niezwykłe, że mógłby nim obdzielić losy kilkorga ludzi. W roku 2010 to występ Mesekeli otworzył uroczyście Mundial w RPA. Muzyk otrzymał od prezydenta najwyższe państwowe oznaczenie – order Ikhamanga. W tym samym roku premierę miał stworzony przez niego musical „Songs of Migration”, prezentowany w Europie i USA. W 2011 r. trębacz, kompozytor i bandleader otrzymał WOMEX Award za całokształt twórczości, stanął też na scenie w Johannesburgu razem z zespołem U2. W 2012 r. znów ruszył w globalną trasę z Paulem Simonem celebrując 25-lecie kultowego albumu „Graceland”. Wydał też płytę „Friends” z Larrym Willisem.
Więcej informacji o artyście:
http://www.hughmasekela.co.za/