Nie ulega wątpliwości, że wielki wpływ na konkurencyjność i stabilność skandynawskiej ekonomii ma poziom zaangażowania w innowacyjność i aplikacja nowych rozwiązań w życiu gospodarczym i społecznym kraju.

Innowacyjność bowiem w rozumieniu skandynawskim obejmuje szerokie spektrum działań, od nowoczesnej hodowli łososia w słodkich wodach, przez stosowanie nowoczesnych rozruszników serca, po bezpieczne kaski dla rowerzystów i nowy sposób działania systemu opieki zdrowotnej.
W raporcie Global Innovation Index opublikowanym przez INSEAD w 2014 roku wszystkie państwa skandynawskie zajęły wysokie pozycje: za znajdującą się na drugim miejscu Szwecją, na miejscu 4. uplasowała się Finlandia, Dania na miejscu 8., a Norwegia na 14. Najbardziej innowacyjnym krajem na świecie, podobnie jak w roku ubiegłym, została Szwajcaria.  Polska zajęła w rankingu pozycję 45.
Gotowość do świeżego spojrzenia na biznes, przedsiębiorczość, technologię – a nawet społeczeństwo – to efekt edukacji na wysokim poziomie oraz sławnego na całym świecie fińskiego programu innowacyjności o wartości 12 mld dolarów rocznie. Jest to jedna z przyczyn, dla których zdaniem Światowego Forum Ekonomicznego, Finlandia zajmuje trzecie miejsce na świecie pod względem konkurencyjności.
Study Case: Droplet Hitech Design Oy
Drewniane futerały na telefony –  fińska firma autorem hitu eksportowego
Fińska firma Droplet Hitech Design Oy jest producentem akcesoriów do urządzeń mobilnych z materiałów odnawialnych. Rosnący popyt na ten ciekawy produkt w ponad 20 krajach potwierdza, że fińskie drewno – także w tak intrygującej formie – budzi duże zainteresowanie na całym świecie.
Firma Droplet Hitech Design Oy z Oulu w północnej Finlandii  rozpoczęła swoją działalność w 2011 roku, kiedy dwóch przyjaciół i miłośników przyrody Sakari Arffman i Jussi Patopuro zauważyło, że akcesoria do urządzeń mobilnych są masowo wytwarzanymi syntetycznymi produktami.
— „W rzeczywistości rynek w 95% zdominowany jest przez Chiny. Drewniane futerały są produkowane też w USA, ale doszliśmy do wniosku, że w Finlandii mogą być one produkowane z fińskiego drewna”, mówi Arffman, który jest dyrektorem zarządzającym firmy.
Pomysłem na biznes była produkcja futerałów na urządzenia mobilne z materiałów odnawialnych, głównie drewna. Firma korzysta wyłącznie z fińskiego drewna pochodzącego z sześciu gatunków drzew. Oferta obejmuje telefony większość popularnych marek, w szczególności fińską markę Jolla, z którą Droplet Hitech Design zawarła umowę o współpracy.
— „Najpopularniejszym rodzajem drewna jest brzoza biała, która podoba się szczególnie Finom i Szwedom. Naprawdę dobrze sprzedaje się też brzoza żółta, którą nazywamy Kelo. Zależy nam na oferowaniu dużej różnorodności kolorów”.
Proces produkcji obejmuje siedem etapów. Futerały są wytwarzane ręcznie poprzez naprasowanie na płótno kawałka forniru, tj. cienkiego arkusza drewna, w temperaturze 300 stopni, po czym są one szlifowane papierem ściernym.
Eksport jednym z priorytetów
Według Arffmana firma ma kilku konkurentów w Europie, ale żaden z nich nie używa do produkcji futerałów na urządzenia mobilne fińskiego drewna. Nie dziwi zatem, że wartość sprzedaży netto stale rośnie: z 65 tys. Euro w 2012 roku do 130 tys. Euro w roku 2013. Wstępne dane za rok bieżący wskazują natomiast na trzykrotny wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Wśród 23 krajów, gdzie sprzedawane są akcesoria, znajdują się między innymi kraje skandynawskie, Belgia i Niemcy.
Założycieli fińskiej firmy  najbardziej cieszy fakt, że produkty przypadły do gustu klientom ze wszystkich grup wiekowych. W zależności od sezonu, w ciągu miesiąca sprzedaje się od 200 do 1000 futerałów. Kolejnym celem Finów jest Wielka Brytania. Jak mówią: „Produktami interesowano się także w Dubaju, ale zleceniodawcy chcieli zamówić tak dużą partię, że nie byliśmy jej w stanie dostarczyć. Na chwilę obecną moce produkcyjne są wciąż niewystarczające”.
Firma od samego początku skupiła się na rynkach eksportowych, a w ostatnim czasie odnotowała kolejne osiągnięcie. — „Ubiegłej wiosny sprzedaż na rynkach zagranicznych przewyższyła sprzedaż krajową, dzięki czemu jesteśmy teraz oficjalnie firmą eksportową. Założyliśmy firmę bez wsparcia rządu, co jest w Finlandii dość nietypowe. Posuwamy się do przodu krok po kroku, korzystając wyłącznie z dochodów ze sprzedaży”, podkreślają autorzy pomysłu.
Nagroda Design Deed of the Year w 2014 roku
Firmie Droplet Hitech Design udało się stworzyć charakterystyczny produkt na bardzo konkurencyjnym rynku. Wykonane z fińskiego drewna obudowy i futerały o nazwie Lastu są przykładem najwyższej jakości w dziedzinie designu i nowatorskiego wykorzystania materiałów odnawialnych. „Spełniają one wszystkie kryteria pozwalające na przyznanie nagrody Design Deed of the Year, które obejmują pomysłowość, odpowiedzialność i projekt sprawdzającym się w codziennym życiu”, mówi członek jury konkursowego i doradca przemysłowy Kari Kallonen.
W werdykcie jury zwrócono także uwagę na dynamiczne wejście firmy na globalne rynki.
— „Zdobycie przyczółka na rynkach międzynarodowych było jednym z naszych celów od samego początku, a kilka miesięcy temu udział naszej sprzedaży eksportowej przewyższył udział sprzedaży krajowej, mówi Sakari Arffman, dyrektor zarządzający Droplet Hitech Design.
— „Fiński design cieszy się wielkim uznaniem na całym świecie. To, że produkty wytwarzane są w Finlandii, sprawia, że są jeszcze bardziej interesujące w oczach klientów. Oferujemy alternatywę dla masowej produkcji zalewającej rynek. Alternatywa ta oparta jest na zrównoważonym rozwoju, wyjątkowych materiałach i najwyższej próby umiejętnościach stolarskich, jakimi dysponujemy w Finlandii. Efekt końcowy to coś więcej niż tylko produkt nabywany przez klientów – to także pewna historia i emocje”, dodaje Arffman.
Źródło: SPCC na podstawie goodnewsfinland.com