Wyjeżdżaliśmy znacznie częściej z biurami podróży płacąc trochę mniej i wypoczywając w większym komforcie – tak wyglądały tegoroczne wakacje Polaków. Według naukowców analizujących branżę, przyczyniło się do tego postrzeganie podróżowania jako jednej z podstawowych potrzeb oraz duże zaufanie turystów do touroperatorów.

Na tegoroczne wakacje z biurami podróży wyjechało aż o blisko 44 proc. turystów więcej niż w lecie ubiegłego roku – wynika ze statystyk rezerwacyjnych, sierpniu Travelplanet.pl, największego polskiego multiagenta turystycznego, obejmujących wyjazdy w lipcu i sierpniu. Tegoroczne wakacje były tańsze – turysta wydał na letni wypoczynek przeciętnie 2377 zł, to jest o ok. 100 zł mniej niż w lecie 2013 roku.
Tegoroczny wysoki sezon po raz pierwszy od kilku lat przebiegł wyjątkowo spokojnie. Nie było upadków biur podróży, tak jak w 2012 roku czy zamieszek w popularnych wśród polskich turystów krajach, tak ajk to miało miejsce w 2013 roku w Egipcie.
– Ale rekordowe zainteresowanie wyjazdami z biurami podróży ma kilka innych przyczyn – tłumaczy Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i commerce Travelplanet.pl. – Tegoroczna oferta była niezwykle bogata, przeceny last minute były znaczne a ceny spadły do takich poziomów, że trudno było stworzyć sobie samemu porównywalny pakiet taniej od tego, co proponowali touroperatorzy.

10 najpopularniejszych kierunków

Kraj (w nawiasie m-ce w 2013)

% turystów 2014

% turystów 2013

ZMIANA

W pkt proc.

Cena/os 2014

Cena/os. 2013

ZMIANA

w zł

GRECJA

28,2

22,4

5,8

2515

2723

-208

TURCJA (3)

16,9

15,3

1,6

2523

2595

-72

EGIPT (2)

16,0

17,7

-1,7

2295

2301

-6

BUŁGARIA

9,7

10,5

-0,8

1885

1947

-62

TUNEZJA (6)

9,2

9,3

-0,1

2076

2156

-80

HISZPANIA (5)

7,6

9,9

-2,3

2944

3031

-87

CHORWACJA

2,1

2,9

-0,8

1711

1793

-82

WŁOCHY

1,3

2,4

-1,1

2269

2465

-196

MAROKO

1,3

1,2

0,1

2861

2997

-136

CYPR

1,1

2,4

-1,3

2511

2158

353

podsumowanie

93,4

94

-0,6

2359

2416

-57

 

Grecja była absolutnym przebojem tegorocznych wakacji. Nie było to samo w sobie niespodzianką, bo statystyki rezerwacyjne od początku roku wskazywały na takiego właśnie lidera. Ale imponująca jest skala wzrostu zainteresowania, spowodowana po części znaczną obniżką cen na tym kierunku, bo aż o 200 zł od osoby.
Polscy turyści w tegoroczne wakacje chętniej niż do Egiptu wyjeżdżali do Turcji. Za urlop płacili co prawda trochę więcej niż w Egipcie, ale tureckie wakacje też wyraźnie potaniały, w przeciwieństwie do wypoczynku pod piramidami, którego koszt był zbliżony do ubiegłorocznego.
Spory spadek popularności dotyczył tegorocznych lipcowo – sierpniowego wypoczynku w Hiszpanii, najdroższego spośród dziesiątki najpopularniejszych wakacyjnych kierunków.
Polscy turyści spędzali wakacje najtaniej w Chorwacji, jednak średni koszt w tym wypadku dotyczył najczęściej pobytów z dojazdem własnym lub w apartamentach, bo taki najczęściej charakter mają wyjazdy do tego kraju.
Lepszy standard za mniejsze pieniądze
Choć polscy turyści tego lata płacili mniej za zagraniczne urlopy, to wypoczywali bardziej komfortowo niż rok wcześniej. Z ponad 15 proc. do 14 proc. spadło zainteresowanie wakacjami z wykupionymi śniadaniami i obiadokolacjami. Za to wypoczynek All Inclusive pobił kolejny rekord: blisko 78 proc. klientów Travelplanet.pl pojechało na takie właśnie wakacje. Ubiegłego lata wypoczynek AI zafundowało sobie nieco ponad 75 proc.
– Polacy nie lubią sobie na wakacjach zawracać głowy przygotowywaniem posiłków, ale tendencja to płacenia za wszystko z góry w formie wakacji All inclusive jest coraz bardziej dominująca – podkreśla Radosław Damasiewicz.
Wydając mniejsze pieniądze niż w lecie 2013 polscy turyści częściej w te wakacje wypoczywali w bardziej komfortowych hotelach. W obiektach o standardzie 4 i 5* wypoczywało w sumie ponad 64 proc. turystów (w lecie 2013 – 62 proc.) a w hotelach 3* – 32 proc (w lecie 2013 – 33,5 proc.)
Odsetek wykupujących wakacje w co najwyżej dwugwiazdkowych jest od lat ten sam, to ok. 4- 5 proc. Podobnie jest w wypadku wyżywienia: ok. 4 proc. zadowala się tylko hotelowymi śniadaniami a ok. 3 proc. w ogóle rezygnuje z wyżywienia.
Szybsze decyzje, wysoki poziom last minute
Decyzje o wyjeździe na zagraniczne wakacje zwłaszcza w lipcu 2014 zapadały znacznie szybciej niż rok wcześniej. Od finalizacji zamówienia do wylotu mijało teraz 11 dni. W lipcu 2013 było to aż 19 dni. W sierpniu tego roku było już podobnie jak w sierpniu 2013 – od decyzji o wakacjach w formie wykuionej wycieczki do wylotu mijało średnio 16 dni.
Na 10 i mniej dni przed wylotem wycieczki wykupiło tego lata nieco ponad 39 proc. turystów, o 1 proc. mniej niż w lipcu i sierpniu ub. Roku.

KOMENTARZ
Dr Maja Jedlińska – Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki, Katedra Marketingu i Zarządzania Gospodarką Turystyczną:
Na duży wzrost wyjazdów z biurami podróży oraz niższy koszt wyjazdu zagranicznego niż poprzedniego lata złożyło się wiele przyczyn. Po stronie podażowej mieliśmy tego lata nadzwyczajne bogactwo i rozmaitość ofert, przygotowanych przez touroperatorów, konkurencja cenowa, ale także widoczną umiejętność  dostosowywania się do oczekiwań turysty, lepszy kontakt z klientem pracowników biur podróży. Sytuację w branży turystycznej stabilizował spadek cen ropy, a więc tańszy transport, tańsi przewoźnicy. Polskie biura, tak jak wcześniej niemieccy touroperatorzy, nauczyły się twardo negocjować ceny z hotelarzami, gestorami atrakcji itp. z krajów docelowych. Widoczna była dobra reklama wakacji a moim zdaniem być może głównym czynnikiem była łatwo dostępna oferta on-line.
 Z drugiej strony źródeł wzrostu należy upatrywać w przesuwaniu się polskiego konsumenta po piramidzie potrzeb Maslowa. Do głosu dochodzą potrzeby wyższych rzędów, do których wciąż zaliczana jest turystyka. Wśród Polaków zaczyna być modne bywanie w różnych miejscach i opowiadanie o tym po wyjeździe.
 Wzrost wyjazdów z biurami podróży to efekt ewidentnego wzrostu zaufania do nich ale także fakt, że Polacy cenią swój czas i sprawną organizację, czego nie zapewnia wyjazd organizowany samodzielnie. Za to turyści doskonale nauczyli się wychwytywać okazje cenowe zarówno przy wczesnych rezerwacjach jak i przy poszukiwaniu wylotów last minute.

 

TRAVELPLANET.PL
Największy polski multiagent w turystyce sprzedający przez Internet, Call Center oraz Punkty Obsługi Klienta ofertę starannie sprawdzonych, największych polskich organizatorów wyjazdów. Jednocześnie ma w swojej ofercie bilety lotnicze, hotele, ubezpieczenia podróżne oraz umożliwia wynajem samochodów w dowolnym miejscu na świecie. Pierwsza firma e-commerce na warszawskiej GPW, która obsłużyła ponad pół miliona klientów, jest laureatem platynowego trofeum „NAGRODA FAIR PLAY”.
Najlepszy serwis rezerwacyjny według portalu interaktywnie.pl, który w 2013 r. sporządził ranking w oparciu o oceny ekspertów branży internetowej. W 2013 roku po raz siódmy Travelplanet.pl zajął pierwsze miejsce w rankingu sklepów internetowych (turystyka) Money.pl, (wcześniej sporządzanego wspólnie z Gazetą Wyborczą oraz serwisem Wyborcza.biz). W 2010 roku kapituła konkursu Najwyższa Jakość Quality International przyznała spółce tytuł Laureata oraz Złote Godło w kategorii QSERVICES — usługi najwyższej jakości. Portal travelplanet. pl został także laureatem Złotego Godła w konkursie Laur Klienta 2010, w kategorii sklepów internetowych — turystyka.