Lotnisko Chopina otrzymało dziś od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikat uprawniający do wykonywania operacji lądowania w warunkach ograniczonej widzialności dla kategorii III A na Drodze Startowej 3 na kierunku 33.

 

Certyfikat dla ILS III A oznacza, że samoloty będą mogły lądować przy znacznie słabszych warunkach pogodowych, a to z kolei przełoży się na mniejszą liczbę przekierowań na inne lotniska, jak również wpłynie na redukcję potencjalnych opóźnień. Stołeczny port lotniczy jest pierwszym w Polsce, które posiada III kategorię ILS.

Nowy system został zainstalowany na kierunku lądowań „33” (lądowania od strony Piaseczna), gdzie zgodnie z statystykami wykonywanych jest najwięcej operacji lądowań. Dotychczas lądowanie było możliwe przy warunkach, w których widzialność pionowa (czyli wysokość na jakiej pilot musi zobaczyć drogę startową) była nie mniejsza niż 30 metrów oraz 300 metrów widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR). Najnowsze rozwiązania umożliwiają lądowanie nawet przy widzialności pionowej poniżej 30m i poziomej 175m. W ramach dostosowania systemów i procedur do nowej kategorii, zmieniły się również warunki do wykonywania startów w warunkach ograniczonej widzialności z wartości RVR nie mniejszej niż 150 m. na wartość nie mniejszą niż 125 m.

W porozumieniu z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP) wystąpiliśmy do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o rozszerzenie zakresu certyfikatu naszego lotniska o kategorię III A, na podstawie szczegółowych analiz i historycznych danych meteorologicznych z obszaru lotniska. W dalszym ciągu prowadzimy badania, aby potwierdzić, czy znajdzie uzasadnienie ekonomiczne i operacyjne wprowadzenie kategorii III B.” – mówi Hubert Wojciechowski, Dyrektor Biura Marketingu i PR. „Wyższa kategoria ILS, to także większa dostępność lotniska i większa przepustowość w warunkach ograniczonej widzialności. Z naszych danych wynika, że największa różnica będzie zauważalna w miesiącach jesiennych i zimowych.

Lotnisko Chopina we współpracy z PAŻP wprowadziło także specjalne procedury operacyjne oraz sposoby prowadzenia i zapewnienia separacji statków powietrznych w polu manewrowym lotniska, wszystko zgodnie z najwyższymi standardami określanymi przez European Aviation Safety Agency (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotnictwa – EASA). Zainstalowaliśmy nowe oświetlenie nawigacyjne i ochronne na drogach kołowania i drogach startowych oraz nowe światła podejścia, zmodernizowaliśmy system sterowania oświetleniem nawigacyjnym.