Rada Promocji Polski przyjęła koncepcje  linii graficznej znaku występującego w spocie promocyjnym „Polska. Spring into new.” jako logo Polski. Przekazano ją do dalszych prac
tj. opracowania Księgi Identyfikacji Wizualnej. To ukoronowanie trwających od półtora roku działań nad stworzeniem spójnej komunikacji Marki Polska prowadzonych przez Radę Promocji Polski i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.

Spójny wizerunek kraju
Projekt ten od półtora roku, jest realizowany i koordynowany przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Po wczorajszym głosowaniu przez Radę Promocji Polski nad przyjęciem linii graficznej znaku kończącego jubileuszowy spot Ministerstwa Spraw Zagranicznych, jako loga Polski, SKM SAR zadeklarował zorganizowanie zbiórki pieniędzy na pokrycie kosztów zakupu jego praw autorskich.
– Stowarzyszenie będzie partycypować i pokryje część kosztu jego zakupu. Wierzymy, że znak, który jest zgodny z wcześniej opracowaną przez SKM SAR i przyjętą przez Radę  „Strategią komunikacji marki Polska” stanie się jedynym obowiązującym logotypem Polski. Po 25 latach niepodległości Polacy zasłużyli na znak, który obrazuje nasz narodowy charakter, nasze niegodzenie się na zastaną rzeczywistość, a „sprężyna” doskonale obrazuje tą naszą energię, niepokorność oraz kreatywność – powiedział Paweł Tyszkiewicz, Dyrektor Zarządzający SKM SAR.
Szef Googla Judy Smith podczas swojej wizyty w Polsce stwierdził: To, co było dla mnie najciekawsze w tej wizycie – a jest to moja  pierwsza wizyta w Polsce – to fakt, że Polska zachowuje się jakby miała 25 lat.
To niezwykłe. Jest krajem o tysiącletniej historii, a ludzie sprawiają wrażenie, że tak naprawdę wszystko zaczęło się na nowo 4 czerwca. To kraj inny niż wszystkie pozostałe w Europie. I to w fundamentalny sposób. Ma swój charakter, asertywne podejście. I to w dobry sposób. Ludzie mają mentalność, która nie godzi się z zastaną rzeczywistością. Jako Amerykanin czuję to od razu. Polska jest bardziej Googlowa, niż inne kraje.
Wdrożenie logotypu Polski byłoby ukoronowaniem wysiłków Stowarzyszenia dążącego do uregulowania identyfikacji wizualnej kraju i niezaprzeczalnym sukcesem dla całej branży zajmującej się efektywną komunikacją marek i ich produktów (w tym identyfikacjami wizualnymi).
– Jeszcze nigdy nie byliśmy tak blisko tego celu jak teraz, gdy wszystkie instytucje zajmujące się promocją Polski podpisały się pod jednym projektem. Chcemy pozyskać logotyp dzięki finansowaniu publiczno – prywatnemu fundatorów znaku. W tym celu zostanie powołana Rada Znaku składająca się z przedstawicieli urzędów prowadzących kampanie zagraniczne i firm. Będzie ona podejmować decyzje m.in. w zakresie zarządzania własnością logotypu przez podmioty komercyjne – podsumował Paweł Tyszkiewicz.
Realizacja koncepcji Wally’ego  Olins’a
Znak kończący film promocyjny został przygotowany przez jednego z najwybitniejszych światowych specjalistów w zakresie brandingu marek państw i miast – Wally’ego Olins’a i jego firmę Saffron Brand Consultants. Znak wraz z hasłem powstał w oparciu o stworzoną 10 lat temu ideę Creative Tension – twórczego napięcia, które Olins dostrzegł w Polakach. Przygotowany dla Polski znak był ostatnim projektem przed śmiercią Brytyjczyka
w kwietniu br.
Przyjęty wczoraj przez Radę Promocji Polski znak, jako logo Polski, jest następstwem trwających od półtora roku prac nad stworzeniem spójnej komunikacji Marki Polska. W październiku 2013 roku, Radzie udało się jednogłośnie zatwierdzić dokument: „Zasady Komunikacji marki POLSKA”, przygotowany przez ekspertów Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR i Związku Firm Public Relations.
W tej chwili wdrażane są szkolenia dla pracowników administracji państwowej ministerstw i regionów ze stosowania Zasad w praktyce, przy kreowaniu komunikacji regionalnej i ministerialnej, prowadzone przez strategów z SKM SAR – autorów strategii.
Zaakceptowana linia logotypu parasolowego dla działań promocyjnych jest kolejnym krokiem w procesie ujednolicania komunikacji zagranicznej projektów pod Marką Polska.
Trwająca obecnie ogólnoeuropejska kampania promocyjna „Polska. Spring into new” ma na celu przedstawić sukces, jaki udało się osiągnąć Polakom na przestrzeni ostatnich 25 lat i pokazać jak zmienili się, dzięki możliwościom jakie dała nam  niepodległość. Okazją do jej przeprowadzenia są trzy jubileusze przypadające
w tym roku: odzyskanie wolności, wstąpienie do NATO oraz akcesja do Unii Europejskiej.
Polska zasila i napędza do pozytywnych zmian
Kampania „Polska. Spring into new” pokazuje, że energia Polaków daje początek i nakręca do pozytywnych zmian. W spocie użyto znaku symbolizującego sprężynę, opracowanego przez Saffron Brand Consultants, której prezesem był Wally Olins. Sprężyna ma obrazować charakter Polski i Polaków podkreślając: kreatywność, dynamizm, dążenie do zmian i pracowitość. Zastosowany w kampanii znak, w opinii Rady Promocji Polski, ale także ekspertów SKM SAR i ZFPR pracujących nad „Zasadami Komunikacji marki POLSKA” ma potencjał, aby stać się powszechnie używanym logotypem naszego kraju. Decyzja o przyjęciu linii znaku parasolowego nad innymi, to ważny krok w dalszym budowaniu pożądanego wizerunku Polski. W kolejnym etapie Rada Promocji Polski ma przyjąć Księgę Identyfikacji Wizualnej znaku oraz strategię jego wdrożenia.

***

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR zostało założone w 1997 r. Organizacja zrzesza firmy, które tworzą efektywną komunikację marketingową, jest to obecnie 96 podmiotów – agencje full service, domy mediowe, agencje brand design, interaktywne i ambientowe. Jednym z głównych zadań SAR jest promocja oraz animacja środowiska reklamowego w Polsce oraz tworzenie warunków do wymiany doświadczeń i pomysłów pomiędzy podmiotami działającymi na rynku. Ponadto działalność SAR koncentruje się na tworzeniu, wdrażaniu i popularyzowaniu standardów przetargowych, dobrych praktyk biznesowych, prowadzeniu szkoleń, seminariów i edukowaniu kadr, a także na badaniach rynkowych. Oprócz tego SAR wraz Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych (Związek Mediów i Reklamy) prowadzi lobbing wokół prawa reklamy.

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR jest organizatorem wyznaczających standardy reklamowe konkursów i związanych z nimi konferencji: Effie Awards, Media Trendy i KTR.

Od 1999 r. SAR jest członkiem European Advertising Agencies Association (EAAA), obecnie European Association of Communications Agencies (EACA). Oprócz tego współpracuje z międzynarodowymi stowarzyszeniami reklamy, tj. EACA, IPA, ADC*E. W Polsce SAR jest przedstawicielem międzynarodowego konkursu Cannes Lions oraz kreatywnej platformy medialnej Shots.
www.sar.org.pl