W Kopenhadze otwarto nowy most – tylko dla rowerzystów. Jest częścią drogi o nazwie „Cykelslangen” („Rowerowy wąż”), która wije się łącząc dzielnicę Vesterbro z Islands Brygge na wyspie Amager. Sam most ma długość 190 m i biegnie 6-7metrów nad wodą. Od razu zyskał popularność wśród kopenhaskich rowerzystów.
Most zaprojektowała znana pracownia architektoniczna Dissing+Weitling.

Budowa nowego mostu jest kolejnym ważnym krokiem, by powiększyć przestrzeń miejską przeznaczoną wyłącznie dla rowerzystów. Nowe rozwiązanie doskonale wpisuje się w politykę władz miasta Kopenhagi, które pragną by do 2015 roku stolica Danii zyskała miano najbardziej przyjaznego na świecie miasta dla rowerzystów.
Dla polityków z Kopenhagi sprawa jest prosta: miasto musi być liderem wśród światowych stolic pod względem ekologii. Składać się na to mają: zmniejszenie emisja CO2 oraz zanieczyszczenie powietrza, obniżenie poziomu hałasu, więcej obszarów zielonych, ścieżek rowerowych i promocja ekologicznej żywności.

Ekologia, recykling i zmniejszenie emisji CO2

W kopenhaskim ratuszu wyznaczono wiele ambitnych i konkretnych celów, dzięki którym do 2015 r. Kopenhaga ma stać się najważniejszą eko-metropolią na świecie. Na przykład, emisja CO2 ma zostać zmniejszona o 30%, co piąty produkt w koszyku na zakupy mieszkańca miasta musi być ekologiczny, powietrze musi być bardziej czyste, a każdy mieszkaniec powinien mieć dostęp do obszaru zielonego lub wody w odległości nie większej niż 15 minut spacerem.
Przez cztery lata miasto zainwestuje w wizję ekologicznej eko-metropolii miliard koron. Pieniądze zostaną wydane na różne projekty – począwszy od budowy nowych ścieżek rowerowych, przez renowacje i powiększenie parków oraz placów zabaw, a skończywszy na podniesieniu parametrów energetycznych miejskich budynków.

Rowerowa Ambasada Danii

Inna ciekawą inicjatywą wspierającą duńskie zamiłowanie do promocji rowerowego stylu życia jest Rowerowa Ambasada Danii. Jest to sieć skupiająca instytucje publiczne, organizacje pozarządowe i prywatne firmy, które zdecydowały się wspólnie promować duńską kulturę rowerową. W tym roku Rowerowa Ambasada obchodzi już pięciolecie istnienia! W ramach swojej działalności organizuje wykłady, warsztaty i prezentacje, a także wycieczki rowerowe z przewodnikiem po duńskich miastach.

W przypadku Kopenhagi, miasto chce doprowadzić do tego, aby w 2015 r. docelowo co najmniej 50% mieszkańców dojeżdżało do pracy i szkół na rowerze; obecnie robi to 36% z nich. Co więcej, władze miasta będą dążyć do zmniejszenia o połowę liczby rowerzystów rannych w wypadkach, tak aby do 80% zwiększyć poczucie bezpieczeństwa rowerzystów w ruchu ulicznym.

Rowerowa Kopenhaga w liczbach
Każdego dnia mieszkańcy Kopenhagi pokonują 600 000 km metrem, ale prawie dwa razy tyle, bo 1,2 mln km na rowerze.
Mieszkańcy Kopenhagi w wieku od 10 do 84 lat pokonują na rowerze średnio trzy kilometry dziennie.
Dla porównania, mieszkańcy Aalborg w Północnej Jutlandii pokonują zaledwie 1,2 km dziennie.
W Kopenhadze jest 307 km ścieżek rowerowych.
43 kilometry to ścieżki ekologiczne.
Ponad jedna trzecia mieszkańców stolicy codziennie dojeżdża na rowerze do pracy i szkoły.

Źródło:
Ambasada Danii
www.VisitDenmark.pl
www.stateofgreen.com/en/Newsroom/Copenhagen%E2%80%99s-New-Bicycle-Bridge
www.cycling-embassy.dk/?p=8983&preview=true