Kopenhaga zainwestowała w 380 nowych, inteligentnych sygnalizatorów świetlnych, dzięki którym czas dojazdu pasażerów podróżujących komunikacją miejską skróci się o 5-20%. Trzydziestopięcioletnie sygnalizatory zostaną zastąpione inteligentną sygnalizacją świetlną – zielona fala przysłuży się także rowerzystom, którym podróże do pracy i szkoły zajmą średnio o 10% mniej czasu. Kopenhaga to pierwsze duże miasto w Skandynawii, które dokona wymiany na tak wielką skalę.
Sygnalizatory są częścią pakietu inwestycyjnego opiewającego na kwotę 47 mln DKK (6,2 mln euro), którego celem jest uruchomienie w Kopenhadze inteligentnego, opartego na technologiach cyfrowych systemu ruchu.
Morten Kabell, Burmistrz Kopenhagi ds. Ruchu i Administrowania Środowiskowego, mówi: „Nowy system zapewni płynny ruch, dzięki czemu ludzie zaoszczędzą czas w możliwie najbardziej ekologiczny sposób. Oznacza to, że mieszkańcy Kopenhagi nie będą już tracić czasu w drodze do i z pracy, a to przekłada się także na wymierne korzyści finansowe. Kopenhaga stanie się laboratorium, w którym możemy rozwijać nowe rozwiązania.”
Kopenhaga jest miastem, które wkłada wiele wysiłku w pracę nad zmianą jednego z najstarszych paradygmatów w dziedzinie ruchu miejskiego, który dominuje w miastach od dziesięcioleci. Jego odzwierciedleniem zawsze jest pytanie: „W jaki sposób dany czynnik wpływa na czas podróży kierowców?”
Miasto chce aby teraz podstawowym pytaniem było „W jaki sposób wpłynie to na czas podróży na rowerze?” Jeśli dany czynnik będzie miał negatywny wpływ na ruch rowerowy i czas podróży, idea będzie postrzegana mniej pozytywnie. Ruch samochodowy zostanie przesunięty niżej w hierarchii tak określonego, nowego modelu.
Zadanie to wymaga wiele pracy ale kiedy zakończy się ona sukcesem, możemy spodziewać się w dziedzinie urbanistyki i zarządzania ruchem zmiany na ogromną skalę.