EC 1107/2006 dotyczące praw osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej mobilności podczas podróży lotniczej
- Obejmuje wszystkich pasażerów z niepełnosprawnościami lub podróżujących z psami asystującymi, oraz osoby o ograniczonej mobilności – w tym osoby starsze, kobiety w ciąży i osoby podróżujące z małymi dziećmi.
- Obowiązuje na wszystkich lotach w obrębie Unii Europejskiej.
Rozporządzenie UE EC 1107/2006 stanowi, że osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej mobilności powinny mieć dostęp do usług lotniczych w Europie na porównywalnych warunkach z innymi obywatelami, bez dyskryminacji oraz z zapewnieniem wolności przemieszczania się i swobody wyboru.
Przepisy te zapewniają, że pasażerowie z niepełnosprawnościami mogą podróżować z godnością i komfortem.
Specjalna pomoc w UE Prawo daje prawo do następującej pomocy, jeśli jest to wymagane:
- Pomoc przy odprawie oraz poruszaniu się po lotnisku.
- Pomoc w obsłudze bagażu.
- Pomoc przy wsiadaniu i wysiadaniu, w tym zapewnienie podnośników, wózków inwalidzkich lub innych niezbędnych urządzeń umożliwiających dostęp do samolotu lub budynku terminala.
- Wsparcie podczas lotu oraz na lotniskach przed i po locie.
- Priorytetowe traktowanie w otrzymywaniu usług i pomocy.
- Osoby niepełnosprawne mogą podróżować z osobą towarzyszącą lub psem asystującym, pod warunkiem że jest to zorganizowane z wyprzedzeniem.
- Usługi obsługi naziemnej dla psów asystujących.
Co jeszcze mówi prawo UE?
- Aby uzyskać najlepszą pomoc, skontaktuj się z linią lotniczą, lotniskiem, sprzedawcą biletów lub biurem podróży co najmniej 48 godzin przed podróżą i wyjaśnij, jakiego rodzaju pomocy potrzebujesz oraz czy będziesz podróżować z osobą towarzyszącą.
- Poinformuj linie lotnicze i lotniska, jeśli będziesz podróżować z psem asystującym.
- Linie lotnicze nie muszą pomagać w jedzeniu lub przyjmowaniu leków podczas lotu. Jeśli potrzebujesz takiej pomocy, na przykład podczas długiego lotu, linie lotnicze mogą poprosić, aby towarzyszyła Ci inna osoba.
- Jeśli potrzebujesz, aby ktoś towarzyszył Ci w podróży, linie lotnicze i personel lotniczy powinni zapewnić, aby Twój towarzysz mógł udzielić Ci niezbędnej pomocy, a kiedy to możliwe, linia lotnicza powinna zapewnić, aby osoba ta siedziała obok Ciebie w samolocie.
- Jeśli Twoje prawa zostały naruszone, możesz złożyć skargę do linii lotniczej lub operatora lotniska. Jeśli odpowiedź Cię nie satysfakcjonuje, możesz eskalować skargę do krajowych organów egzekucyjnych, które mają uprawnienia do nakładania kar na linie lotnicze i lotniska za nieprzestrzeganie przepisów. Możesz również ubiegać się o odszkodowanie za wszelkie szkody lub niedogodności spowodowane naruszeniem Twoich praw.