W ramach VI edycji Ogólnopolskiego Badania Podróżników przeprowadzono subbadanie dotyczące zastosowania AI (sztucznej inteligencji) na rynku podróżniczym. Badanie miało na celu zrozumienie, jak podróżnicy wykorzystują AI przy planowaniu swoich podróży, jakie dostrzegają zalety oraz jakie napotykają trudności. Główne wnioski z badania wskazują, że AI jest postrzegana jako ciekawostka i pomoc przy poszukiwaniu informacji, jednak niewielu ludzi faktycznie korzysta z niej regularnie. Uczestnicy badania doceniają oszczędność czasu oraz szybkość, jaką oferuje sztuczna inteligencja, ale są świadomi błędnych lub nieaktualnych informacji, które czasami dostarcza.

AI w turystyce i podróżowaniu

Przy planowaniu swoich podróży z AI korzystają bardzo nieliczni. Jedynie 5% uczestników badania robi to często lub bardzo często. Rzadko przy planowaniu wykorzystuje sztuczną inteligencję 87% respondentów (łącznie odpowiedzi bardzo rzadko i rzadko).

 

Podróżnicy wykorzystują AI najczęściej do wyboru miejsc i atrakcji oraz do zaplanowania trasy podróży (odpowiednio 66% i 67%). Często za pomocą sztucznej inteligencji wspierają się dodatkowo w wyborze formy transportu i samej destynacji, do której się udadzą.

 

Oszczędność czasu jaką daje AI oraz szybkość – to dwie najczęściej wymieniany zalety sztucznej inteligencji (kolejno 68% i 63%). Istotnymi cechami tego rodzaju technologii, które są przydatne przy planowaniu podróży jest wygoda i dostępność oraz możliwość zdobycia praktycznych informacji. 

 

Największą wadą AI przy planowaniu podróży jest wg respondentów fakt, że niekiedy podaje ona błędne/nieaktualne informacje (74%). Często wskazywanym minusem sztucznej inteligencji jest również brak dostępu do opinii, czy wrażeń innych osób lub wymaga wyrażenia zgody na gromadzenie przez AI danych.

 

 

Podsumowanie

Podsumowując wyniki subbadania VI edycji OBP dotyczącego AI na rynku podróżniczym, można stwierdzić, że sztuczna inteligencja, mimo swoich licznych zalet takich jak oszczędność czasu i szybkie dostarczanie informacji, jest wciąż mało popularna wśród podróżników. Tylko 5% respondentów korzysta z AI często lub bardzo często podczas planowania podróży, a zdecydowana większość (87%) używa jej rzadko. Najczęściej AI jest wykorzystywana do wyboru miejsc i atrakcji turystycznych oraz do planowania trasy podróży. Do największych wad AI należy zaliczyć możliwość podawania błędnych lub nieaktualnych informacji oraz brak dostępu do opinii innych osób. Mimo to, AI pozostaje przydatnym narzędziem, które może ułatwić planowanie podróży i zdobywanie praktycznych informacji.

Więcej informacji dotyczących Ogólnopolskiego Badania Podróżników znajdziesz na stronie Ogólnopolskiego Badania Podróżników 2024.

 

ORGANIZATORZY OBP:

SOLIŚCI ADVENTURE CLUB

Spełniamy podróżnicze marzenia. Organizujemy wyprawy do najpiękniejszych i najciekawszych miejsc w najdalszych zakątkach świata. Tworzymy różnorodne oraz unikatowe programy wypraw. Podróżując stawiamy na obcowanie z lokalną społecznością i podróżowanie poza utartym szlakiem.

 

MANDS

Polski instytut badawczy, działający na rynku badań marketingowych i badań opinii od 2005 roku. W realizacji badań stawia na indywidualne podejście do każdego projektu, słucha i doradza, pomaga znaleźć drogę do rynkowego sukcesu. Jako instytut referencyjny wyznacza standardy w badaniach dla sieci handlowych.