Zbliża się finał projektu Urzeczeni, który polegał na cotygodniowych warsztatach śpiewaczych związanych z tradycyjną muzyką Urzecza – nieco zapomnianego przez warszawiaków mikroregionu. Grupa wokalna wystąpi wraz z Orkiestrą Społeczną 14 czerwca o godz. 18:00 w Domu Kultury Dorożkarnia przy ul. Siekierkowskiej 28 w Warszawie. Wstęp na koncert jest darmowy.
Urzecze, historyczny mikroregion nadwiślański, skrywa bogactwo kulturowego dziedzictwa, o którym wciąż nie mówi się zbyt wiele. Dziś, za sprawą projektu Urzeczeni, muzyczne tradycje Urzecza wracają na kulturalną mapę Warszawy, ukazując melodie i pieśni sprzed niemal dwóch stuleci. Ten wyjątkowy projekt to muzyczna podróż do czasów, gdy po obu stronach Wisły splatały się różnorodne kultury, tradycje i dźwięki.
Kilkumiesięczne warsztaty śpiewacze, na których uczestnicy poznali muzyczną przeszłość Warszawy, skierowane były zarówno do doświadczonych wokalistów jak i amatorów chętnych nie tylko do szlifowania swoich muzycznych i wokalnych umiejętności, ale też do odkrywania tożsamości, czy pogłębiania wiedzy o życiu i tradycjach przodków i ludzi mieszkających na terenach dzisiejszych dzielnic Warszawy (Pragi-Południa, Mokotowa, Wilanowa, Wawra).
Cotygodniowe spotkania prowadziły ekspertki i uznane artystki. Ewa Wałecka, znana z Kapeli ze Wsi Warszawa, w której gra na skrzypcach, lirze korbowej i śpiewa białym głosem. Współpracowała z takimi muzykami jak Esperanza Spalding, Leszek Możdżer, Kayahan Kalhor, Nigel Kennedy i Bill Laswell. Występowała między innymi na scenach w Nowym Jorku, Waszyngtonie, Londynie, Berlinie, Cannes, Sydney oraz na takich festiwalach jak Glastonbury, czy Womad. Jolanta Kossakowska, frontmenka zespołu Mosaik, gra na wielu instrumentach smyczkowych takich jak sprzypce, fidele, gęśle czy wiolonczela, a także tworzy muzykę teatralną i filmową. Brała też udział w wielu projektach muzycznych i festiwalach takich jak Euro-Med Festival (Serbia/Polska/Węgry), Baltic Masters (Dania), Korean-Polish Jazz Mosaics, No Man’s Land (Nowa Zelandia).
Urzecze i jego dziedzictwo
Urzecze, rozciągające się od południowych dzielnic Warszawy po 40 km na południe wzdłuż Wisły, było miejscem przenikania kultur oraz muzycznych wpływów. Co ciekawe ten mikroregion etnograficzny obejmował tereny po obu stronach rzeki, która dla jego mieszkańców nigdy nie była barierą. Dlatego warsztaty śpiewacze organizowane są po prawej i po lewej stronie Wisły – na Mokotowie i Gocławiu.
W połowie XIX wieku Urzeczem zainteresował się wybitny etnograf i folklorysta, Oskar Kolberg, który odtworzył dawne melodie i teksty, które towarzyszyły mieszkańcom Urzecza w życiu codziennym. Zgromadził w ten sposób ponad 600 pieśni, które znalazły się w „Dziełach Wszystkich”.
„Co do sposobów zbierania i zdobywania tych pieśni tyle tylko powiem, że nie mało przy tym znalazłem trudności” – pisał w listach do Ignacego Kraszewskiego. „Nieraz przyszło mi (…) przy obawie o własną skórę, wśród duszącego dymu. wyziewów i gwaru, tłumie zgromadzonego i cisnącego mnie ludu, bez światła prawie stenografować ulatujące dźwięki skrzypka”.
Pieśni spisane przez Kolberga są nieocenionym źródłem wiedzy i inspiracji, dlatego na cotygodniowych warsztatach uczestnicy mieli okazję się z nimi zapoznawać. By ułatwić odkrywanie muzycznych korzeni wokalistom i instrumentalistom, twórcy projektu stworzyli Śpiewnik Urzeczonych, w którym znajdują się specjalnie wyselekcjonowane i zrekonstruowane utwory w formacie dostosowanym do współczesnych potrzeb.
Czy dawne melodie mogą stać się fundamentem tożsamości muzycznej dzisiejszej Warszawy? Zapraszamy do przekonania się o tym na własne oczy i uszy podczas finałowego koncertu w Dorożkarni! Wstęp wolny.



