Dzięki planowanej modernizacji i zwiększeniu przepustowości, już w 2029 roku Lotnisko Chopina będzie mogło obsługiwać nawet 30 milionów pasażerów rocznie.
Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków lotniczych w Europie, a infrastruktura lotniskowa odgrywa kluczową rolę w tym procesie.
Lotnisko Chopina od lat pełni rolę serca polskiego lotnictwa. Rekordowe wyniki z 2024 roku jasno pokazują, że konieczność modernizacji jest nieodzowna. Dzięki tej inwestycji zwiększymy przepustowość portu i zagwarantujemy, że Warszawa pozostanie kluczowym punktem na lotniczej mapie Europy. To kolejny ważny krok w kierunku spójnej strategii rozwoju, której zwieńczeniem będzie otwarcie nowego lotniska centralnego – mówi Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK, Sekretarz Stanu w Ministerstwie infrastruktury.
Modernizacja infrastruktury nie tylko pozwoli sprostać rosnącemu popytowi, ale także umocni pozycję Warszawy jako jednego z najważniejszych hubów w Europie.
W 2024 roku Lotnisko Chopina osiągnęło historyczne wyniki:
- Ponad 21 milionów pasażerów w ciągu roku – najwyższy wynik w 90-letniej historii portu.
- Pierwszy raz w historii lotniska miesięczna liczba pasażerów przekroczyła 2 miliony w czerwcu, lipcu, sierpniu i wrześniu.
- Rekord dzienny: 78 248 pasażerów obsłużonych 2 sierpnia 2024 roku.
W kontekście letniego rozkładu lotów na 2025 rok linie lotnicze złożyły rekordową liczbę wniosków o przydział slotów. Przyznano 125 129 slotów (80,9% wnioskowanych), z czego 67,8% w optymalnych godzinach, co potwierdza znaczenie Lotniska Chopina jako kluczowego węzła komunikacyjnego w regionie.
Modernizacja – konieczność, która nie może czekać
Lotnisko Chopina działa obecnie na granicy swojej przepustowości. Już w latach 2017–2019 eksperci wskazywali na konieczność dalszej modernizacji terminala, jednak zaniechania poprzednich rządów oraz brak decyzji o realizacji inwestycji w czasie pandemii COVID opóźniły te prace. – mówi Andrzej Ilków, prezes zarządu PPL.
Szczegóły planów modernizacji
Zwiększenie liczby stanowisk postojowych:
- Dla samolotów wąskokadłubowych (np. Boeing 737 lub Airbus A320 – z 62 do 83 (+34%),
- Dla samolotów szerokokadłubowych (np. Boeing 787 Dreamliner lub Airbus A340) – z 15 do 24 (+60%).
Modernizacja terminala pasażerskiego:
- Powierzchnia całkowita wzrośnie o 15%, z 165 000 m² do 189 115 m²,
- procesora o dodatkowe 8 115 m²,
- pirsu południowego o 16 000 m².
Harmonogram inwestycji:
- Prace projektowe zakończą się w 2026 roku,
- Prace budowlane potrwają w latach 2026–2028,
- Otwarcie zmodernizowanej infrastruktury planowane jest na sezon LATO 2029.
Koszt modernizacji:
- 1,6 mld zł (w tym 40 proc. rezerwy finansowej)
Modernizacja Lotniska Chopina to nie tylko odpowiedź na dzisiejsze potrzeby, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość polskiego lotnictwa. Zwiększymy przepustowość portu do 30 milionów pasażerów rocznie do 2029 roku, przygotowując grunt pod sukces projektu CPK. Wszystkie inwestycje będą finansowane z zysków PPL, bez dodatkowego obciążania budżetu państwa. – podsumowuje Andrzej Ilków