Planowanie zakupów
Zakupy owoców i warzyw są coraz częściej planowane, co ma związek z epidemią koronawirusa, ale również z oszczędnością i niechęcią do marnowania żywności. Podczas epidemii konsumenci zaczęli lepiej planować zakupy, tak, aby zmniejszyć ilość wizyt w sklepie i skrócić czas spędzony na zakupach.
Większość osób ma pewien zestaw warzyw i owoców, które „muszą być w domu”. Warto jednak podkreślić, że warzywa i owoce często kupowane są także pod impulsu, gdy coś się podczas zakupów spodoba – mówi Agata Zadrożna , Kantar Polska.
Wybór miejsca zakupów
Zakupy najchętniej robimy koło domu lub po drodze. Teoretycznie preferujemy bazarki, często rezygnujemy z nich z braku czasu lub dlatego, że nie ma ich w pobliżu. Największą zaletą targów i zakupem zakupu oraz wiara, że ​​sprzedawane produkty są uprawiane przez sprzedawcę lub jego rodzinę. Rosnące znaczenie dla kupujących ma wiedza skąd pochodzi, w warunkach uprawianych i skąd był transportowany. Konsumenci chcą kupować bezpośrednio od producenta. Powyższe sprawia, że samochód budzi większe zaufanie niż stragan („prosto z samochodu”). Podobnie mniejszy asortyment. Budują poczucie, że towar jest prosto z pola, że ​​sprzedaje osoba, która uprawia. Warto zauważyć, że bazarki są popularne wśród osób poszukujących towarów lokalnych, regionalnych, autentycznych, ekologicznych, świeżych, ale z drugiej strony wiele osób nie ma czasu na zakupy tam – mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar Polska.
Kupujemy to, co jest dostępne tam, gdzie zaopatrujemy się w warzywa i owoce. Warzywa i owoce mają opinię drogich, dlatego zwracamy uwagę na promocje. Konsumenci chcieliby, aby sklepy oferowały większy wybór warzyw i owoców. Zależałoby im na możliwości wyboru odmiany i kupienia odpowiedniej do planowanej potrawy lub preferencji smakowych. Widoczny jest duży sentyment do dawnych owoców owocowych. Wciąż funkcjonują ich nazwy, np. jabłek i gruszek.
– Warto Polakom pokazywać bogactwo wielość odmian w obrębie gatunku. Bardzo byśmy chcieli aby każdy znał dwie, trzy, i miał swoją ulubioną. Jako firma i jako branża budujemy postrzeganie walorów zdrowotnych, smakowych i emocje związane z konsumpcją. Chcemy by na każdym talerzu połowę stanowiły warzywa i owoce, a obok tego talerza zawsze było miejsce dla jabłka – mówi Maciej Majewski, Prezes Stowarzyszenie Sadów Grójeckich.
Czynniki brane pod uwagę przy zakupie warzyw i owoców

Dla konsumentów warzyw i owoców ważne są: naturalność  (postrzegana jako jak najmniej nawozów i środków ochrony roślin, ale też dojrzewanie na słońcu nie w szklarni); polskość (głównie ze względu na krótki czas transport i wspieranie polskich producentów); przewidywalność smaku (porcja odmiana); znajomość drogi jaką przechodzi warzywo czy owoc od producenta do sklepowej półki. Nie zwracają uwagi na region (polski) pochodzenia ze względu na nieznajomość regionalnych odmian i ich właściwości. Wyjątek stanowią tu Jabłka Grójeckie. Rosnącym trendem jest zainteresowanie warzywami i owocami niedoskonałymi, które uchodzą za bardziej naturalne. Z drugiej strony dla wielu osób wciąż liczą się ładny wygląd i porównywalny kształt. Oceniają, że taki produkt gwarantuje m.in. możliwość dłuższego przechowywania.

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.