Chatbot z powodzeniem przeszedł ostatnią fazę testów i od dzisiaj jest już dostępny dla wszystkich podróżnych. Wyszukuje połączenia lotnicze, wysyła powiadomienia o statusie lotów, znajduje transport lub miejsce parkingowe, podpowiada, gdzie na lotnisku zrobić zakupy i wypić kawę. Zna odpowiedzi na kilkaset pytań i wciąż się uczy. Aby porozmawiać z nim w języku polskim lub angielskim, wystarczy wpisać w Messengerze Port Lotniczy Wrocław lub Wrocław Airport. Wrocławski port wprowadził taką innowację jako pierwsze lotnisko w Polsce. 

 

Na ostatnim etapie przed udostępnieniem chatbot przeszedł wymagający egzamin. Jego funkcjonalność, już w rzeczywistych warunkach, przetestowało kilkudziesięciu pasażerów wrocławskiego lotniska. – Uruchamiamy chatbot dla wygody podróżnych i ich opinie są dla nas najważniejsze. Testerzy ocenili jego działanie bardzo pozytywnie, podkreślali, że jest intuicyjny w obsłudze i zawiera naprawdę bogatą bazę informacji. Przekazali nam też ciekawe sugestie, które pozwoliły udoskonalić niektóre funkcjonalności – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. 

 

Do korzystania z chatbota wystarczy mieć aplikację Messenger. Wpisujemy: Port Lotniczy Wrocław, wita nas sympatyczny avatar lotniska. Co potrafi chatbot? Wysyła przydatne powiadomienia o statusie naszego rejsu. W czasie rzeczywistym, np. jadąc na lotnisko, otrzymujemy  informację, o której godzinie otwiera się odprawa, kiedy rozpocznie się wejście na pokład czy też zamknie bramka. Po przylocie chatbot podpowiada m.in., z którego taśmociągu możemy odebrać swój bagaż. Podpowiada też m.in., jak dojechać do portu, pomaga znaleźć miejsce parkingowe na lotnisku. Jest też świetnie przygotowany do roli wirtualnego przewodnika po porcie: możemy zapytać go o sklepy, restauracje, kawiarnie czy strefy dla rodzin z dziećmi. Pomaga znaleźć najlepsze połączenia lotnicze, wyszukuje najtańsze ceny biletów lotniczych, pomaga zarezerwować lot. 

 

Chatbot odpowiada w sumie na kilkaset pytań najczęściej zadawanych przez pasażerów. Ta rozbudowana lista została opracowana na podstawie danych zebranych od personelu lotniskowego, pytań zadawanych przez pasażerów na profilu lotniska na Facebooku, a także analizy informacji, których szukają użytkownicy strony internetowej portu. W razie potrzeby, jest też możliwość bezpośredniego kontaktu z moderatorem, który postara się jak najszybciej pomóc. – Chatbot to użyteczne, bardzo praktyczne narzędzie, ponieważ wszystkie informacje znajdują się tu w jednym miejscu i są łatwo dostępne poprzez urządzenia mobilne, z których korzysta już zdecydowana większość pasażerów – podkreśla Dariusz Kuś.

 

Co istotne, chatbot ułatwia też zaplanowanie podróży, ponieważ dysponuje wyszukiwarką połączeń zintegrowaną z popularnym Skyscannerem. Dzięki temu można szybko porównać ceny i od razu kupić bilet na wybrany rejs. – Z przyjemnością ogłaszamy naszą współpracę podjętą z lotniskiem Port Lotniczy Wrocław. Jako globalna marka turystyczna, ciesząca się uznaniem i zaufaniem, współpracujemy z naszymi partnerami oferując podróżującym najlepsze wrażenia i doświadczenia. Port Lotniczy Wrocław jest pierwszym lotniskiem w Polsce, które wdrożyło naszerozwiązania technologiczne, aby zapewnić podróżującym dokładne informacje o lotach oraz planowaniu podróży. Nasza współpraca jest doskonałym przykładem możliwości, które stają się dostępne dzięki dynamicznemu partnerstwu – powiedział Maciej Wróblewski, Menedżer ds. rozwoju w Polsce w Skyscanner.

 

Dodajmy, że Port Lotniczy Wrocław jest pierwszym lotniskiem w Polsce korzystającym z chatbota. – To rozwiązanie innowacyjne, do tej pory wprowadziły go tylko niektóre lotniska w Europie. Warto przy tym zauważyć, że nasz chatbot, w porównaniu z nimi, daje dużo bardziej zaawansowane funkcjonalności zwłaszcza w zakresie wyszukiwania połączeń lotniczych – podsumowuje Dariusz Kuś.

 

Chatbot Portu Lotniczego Wrocław powstał dzięki współpracy zespołu ekspertów z Portu Lotniczego Wrocław, który opracował szczegółową bazę danych niezbędną do stworzenia projektu oraz wrocławskiej firmy Koda Bots, która dostarczyła technologię i wdrożyła narzędzie. – Firma Koda Bots musiała sprostać niezwykle wysokim wymaganiom naszego portu lotniczego i świetnie sobie z tym poradziła. Efektem jest innowacyjny projekt, którego beneficjentem będą nasi pasażerowie – dodaje Dariusz Kuś. Projekt podczas testów zyskał uznanie zróżnicowanej grupy odbiorców, zarówno pasażerów lotniska (tych podróżujących sporadycznie oraz stałych bywalców portu korzystających z połączeń sieciowych oraz niskokosztowych), jak i partnerów biznesowych. W Europie zostanie zaprezentowany premierowo na światowych targach branży lotniczej w Londynie. 

 

Port Lotniczy Wrocław to jedno z największych i najważniejszych lotnisk w Polsce. W roku 2018 obsłużył ponad 3,3 mln pasażerów. Wrocławskie lotnisko jest doskonale skomunikowane z siecią autostrad (A4 i A8) i dróg ekspresowych (S3, S5 i S8), co umożliwia szybki i wygodny dojazd również z dalej położonych regionów Polski. Na lotnisku podróżni mają do dyspozycji ok. 4 tys. miejsc parkingowych. 

 

Dojazd do portu umożliwia również szybkie połączenie WRO Airport Express. Komfortowe autobusy wyruszają co 50 minut z nowego Dworca Autobusowego, tuż przy kolejowym Dworcu Głównym. Wygodnym połączeniem z centrum jest też autobusowa linia „106”, oraz nocna „206”, a z zachodnich dzielnic Wrocławia linia „129”. Pasażerowie korzystający z usług Port Lotniczego Wrocław mają też do dyspozycji liczne sklepy, bary, kawiarnie i restauracje.

 

Port Lotniczy Wrocław sukcesywnie inwestuje w infrastrukturę. Od 2012 roku pasażerowie są obsługiwani w nowoczesnym terminalu. Lotnisko dysponuje też systemem nawigacyjnym wyższej kategorii (ILS Cat. II), umożliwiającym realizację operacji lotniczych również w trudniejszych warunkach atmosferycznych. 

 

Wrocławskie lotnisko jest doceniane za wysoki standard obsługi. W 2012 roku port został uznany przez pasażerów najbardziej przyjaznym lotniskiem w Polsce. Czterokrotnie otrzymał też nagrodę Business Traveller Award dla najlepszego regionalnego lotniska w kraju.