Najważniejszym celem hotelu w obecnych czasach, oprócz przetrwania światowego
kryzysu turystycznego oczywiście, jest wyróżnienie się spośród konkurencji. Aby to
osiągnąć marka musi projektować wrażenia, które pokochają goście. Wówczas będą oni
chcieli do danego miejsca wracać i chętnie podzielą się swoimi doświadczeniami ze
znajomymi. Co zrobić aby hotel zapadł gościom na długo w pamięć? Musi zwiększyć
współczynnik optymizmu u klientów, czyli podnieść ich poziom zadowolenia z
oferowanych usług. Jak tego dokonać? Z pomocą przychodzi marketingu zmysłów.
Obecnie na świecie swoją działalności prowadzą setki tysięcy hoteli, a liczba ta nie obejmuje nawet
rynku wynajmu, oferowanego przez platformy typu VRBO, Airbnb, czy inne start-upy. Zarówno goście
biznesowi, jak i podróżujący w celach turystycznych, mają ogromne możliwości zakwaterowania.
Dlatego tak ważną kwestią – już od momentu pierwszego kontaktu z gościem – jest kreowanie przez
hotelarza miejsca, które przy kolejnej okazji będzie wręcz wyborem oczywistym.
Jak stworzyć pozytywne i niezapomniane doświadczenie dla klientów hotelu? Jednym z najlepszych
sposobów jest łączenie się z gośćmi na poziomie emocjonalnym, aby wywołać uczucie przywiązania do
marki oraz pokazać, że dany obiekt dba o swoich gości. Jest to szczególnie ważne, jeśli chodzi o
klientów podróżujących w interesach. Zapracowani i zmęczeni goście chcą wejść do znajomego
miejsca, w którym mogą się zatrzymać, odetchnąć, zrelaksować i od razu wiedzieć, że znajdują się w
tej samej przyjaznej przestrzeni, którą znają i nazywają swoją.
Kiedy tworzone przez hotel doświadczenie odwołuje się do pozytywnych emocji gości, staje się ono
tym, które goście chcą „posiadać” i powtarzać. Doświadczenie to zamienia się w lojalność, w wyniku
której hotel nie jest już tylko lokalizacją, w której przebywał gość, ale miejscem o którym mówi „tam,
gdzie lubię się zatrzymywać”.
– Ważne aby wziąć pod uwagę to, co goście hotelowi widzą, słyszą i czują. To właśnie te trzy zmysły
wpływają na odbiór naszych przekazów i kierują je bezpośrednio do ich serc. Skuteczne wykorzystanie
nowoczesnych rozwiązań marketingu sensorycznego dla hotelarstwa, może odegrać kluczową rolę w
tworzeniu wrażeń wielozmysłowych, które leżą u podstaw trwałej lojalności gości wobec danego
obiektu – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.
Oto w jaki sposób możemy wykorzystać niektóre z najważniejszych elementów sensorycznych, aby
stworzyć pozytywne doświadczenie, które przyciągnie gości raz po raz i zainspiruje ich do dzielenia się
z innymi tym, jak bardzo podobało im się podczas pobytu w hotelu:

# 1: Wyjątkowa hotelowa muzyka
Pierwszym sposobem na nawiązanie kontaktu z gośćmi na głębszym poziomie emocjonalnym jest
odtwarzanie muzyki, która odpowiada ich gustom i odzwierciedla wyjątkową osobowość marki hotelu.
Preferencje muzyczne są kluczowym składnikiem tożsamości brandu, a im lepiej możemy dopasować
repertuar pod charakterystykę naszej grupy docelowej, tym bardziej prawdopodobne jest, że nasi
goście odczują emocjonalne połączenie z naszą marką i chętnie do nas wrócą przy kolejnej okazji.
– Muzyka, którą gramy, nie może być losowa – i nie może to być też np. naszą ulubioną stacja radiowa
ani platforma transmisji strumieniowej B2C. Profesjonalnie skrojony repertuar pod konkretną markę
wymaga znacznej ilości badań, czasu i specjalistycznej wiedzy. Jeśli zatem nie mamy ani czasu ani
wiedzy na ten temat, dobrym pomysłem jest uzyskanie profesjonalnej pomocy od licencjonowanego
dostawcy muzyki dla biznesu – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza. – Warto także uważać na
platformy muzyczne, które wykorzystują wyłącznie boty i algorytmy do generowania ścieżek
dźwiękowych teoretycznie sprofilowanych pod nasze wymagania. Programy działające wyłącznie na
automatycznym pilocie są skłonne do tzw. zejścia z torów. Nie należy powierzać wizerunku marki
hotelowej tego typu rozwiązaniom. Specjalistyczne projektowanie i aktywne zarządzanie muzyką
zapewnia spójne wrażenia, które są zgodne z wartościami brandu i rezonują z klientami – dodaje.

Niezwykle istotne jest dopasowanie repertuaru do pory dnia i ustanowienie określonych stref
muzycznych. Rozwiązanie muzyczne powinno dawać możliwość zaplanowania różnych programów na
różne pory dnia w poszczególnych strefach obiektu hotelowego. W ten sposób możemy napędzać
energię zgodną z porą dnia oraz specyfiką wrażeń, które chcemy stworzyć.
Ponadto, jeśli zarządzamy marką z wieloma lokalizacjami w kraju lub na świecie, niezbędna jest
scentralizowana kontrola muzyki. W takim przypadku mamy pewność, że nasi goście będą mieli takie
same wspaniałe wrażenia, bez względu na to, w których obiektach się zatrzymają.
Rozwiązanie muzyczne musi być także niezawodne. Ostatnią rzeczą, jakiej zdecydowanie nie chcemy,
są przerwy w transmisji, dziwne dźwięki między utworami lub całkowita cisza spowodowana np.
przerwą w połączeniu z Internetem.

# 2: Zobacz sukces dzięki Digital Signage
Większość ludzi jest z natury wzrokowcami i przykłada dużą wagę do aspektów wizualnych. Skuteczne
wykorzystanie cyfrowego oznakowania wnętrz budynku czy też wyświetlanie informacji na ścianach
wideo, niewątpliwie podniesie komfort gości i poprawi ich wrażenia z pobytu w hotelu. Wpłynie także
na wyniki finansowe obiektu – np. ograniczy koszty związane z produkcją i drukiem materiałów
informacyjnych. Hotelowe aplikacje oznakowania cyfrowego, są bardziej opłacalne i znacznie
wydajniejsze niż ich drukowane odpowiedniki. W przypadku większości rozwiązań można
błyskawicznie aktualizować i planować zawartość za pomocą portalu internetowego. Nie trzeba już
czekać na dostawę materiałów z firmy poligraficznej i nie trzeba ponosić opłat za drukowanie. Stała
miesięczna stawka za system digital signage, pozwala także lepiej planować budżet marketingowy
hotelu.
Cyfrowe oznakowanie hotelowe w ramach systemu digital signage dostępne są w różnych formach, a
każda z aplikacji może spełniać inne cele.
Przykłady:
• Cyfrowe treści skierowane dla większych obiektów hotelowych, które zapewniają gościom
łatwą nawigację po całej nieruchomości
• Cyfrowe tablice informacyjne i tablice menu doskonale nadają się do promowania oferty
restauracji i kawiarni. Przyciągają one uwagę gości oraz są znacznie łatwiejsze do
odczytywania niż tradycyjne wersje drukowane
Cyfrowe tablice promocyjne w ramach systemu digital signage mają wiele zastosowań w hotelach. W
praktyce mogą być świetnym środkiem do:
• Publikowanie wiadomości powitalnych dla dużych grup klientów
• Promowanie luksusowych udogodnień i wyróżników
• Pokazywanie harmonogramów wydarzeń w hotelu
• Kierowanie ruchem do restauracji, kawiarni lub sklepów detalicznych

• Mogą posłużyć jako cyfrowy konsjerż
 Kompleksowe ściany wideo z atrakcyjnymi treściami wizualnymi, nadają estetyczny wygląd i
poprawiają wizerunek obiektu

– Korzystanie z digital signage i ścian wideo jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na
przyciągnięcie uwagi gości i stworzenie wartego uwagi przekazu komunikacyjnego w hotelu. Mimo iż
technologia jest znacznie bardziej przystępna, niż się wydaje, nie jest to łatwy projekt do
samodzielnego wykonania. Lepiej skonsultować się z doświadczonym dostawcą specjalizującym się w
projektowaniu i instalowaniu rozwiązań digital signage dla hoteli. Taka firma pomoże z treściami
multimedialnymi, rozmieszczeniem ekranów i innymi ważnymi kwestiami związanymi ze skuteczną
strategią digital signage – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza.

# 3: Siła zapachu
Zapach jest kluczowym składnikiem w kreowaniu doświadczeń. Aby uzupełnić wrażenia gości związane
z wyglądem obiektu jego brzmieniem oraz poziomem obsługi, warto zastosować zapachy, które będą
dopełnieniem wyjątkowych wrażeń zmysłowych, składających się na tożsamość marki.
Marketing zapachowy to jednak nie tylko przyjemne aromaty, rozstawione tu i tam we wnętrzu
budynku. Faktem jest, że nasz węch jest bardziej związany z pamięcią i emocjami niż jakikolwiek inny
zmysł. Dzięki przemyślanemu wykorzystaniu aromamarketingu w poszczególnych strefach
nieruchomości, możemy bezpośrednio odwoływać się do emocji swoich gości, co pozwoli zapewnić im
wspomnienia wspaniałego pobytu w naszym hotelu. Warto pamiętać, że niektórzy dostawcy
profesjonalnych zapachów dla biznesu, mogą nawet pomóc w stworzeniu charakterystycznego
zapachu naszej marki – tzw. zapachowego logo, dzięki któremu jeszcze lepiej będziemy mogli
wyróżnić nasz hotel lub też całą sieć.

– Możemy stosować różne zapachy w poszczególnych strefach obiektu. Na przykład w restauracji czy
kawiarni, możemy użyć aromatów wpływających na pobudzenie apetytu. Po śniadaniu w
przestrzeniach wspólnych warto użyć orzeźwiających zapachów, które namawiać będą do aktywności

fizycznych np. w strefie fitness lub też zapachów uspokajających w strefie Spa. Marketing zapachowy
to potężne i wszechstronne narzędzie, poprawiające wrażenia gości. Specjaliści od zapachów, pomogą
znaleźć odpowiednie mieszanki dla danej marki hotelu oraz zadbają o optymalne systemy dyfuzyjne
pod każdą kubaturę pomieszczeń – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza.

# 4: On-Hold Messaging
Wyjątkowa obsługa gości może rozpocząć się jeszcze przed zameldowaniem. Solidna strategia obsługi
wiadomości w trybie oczekiwania na połączenie z recepcją może sprawić, że zrobimy doskonałe
pierwsze wrażenie na dzwoniącym gościu.
Zastanówmy się, co chce usłyszeć od nas dzwoniący klient, który oczekuje na połączenie z obsługą
hotelu. Czy lepiej aby czas oczekiwania wypełniała cisza, czy raczej hotelowa muzyka wraz z
przyjaznym głosem marki, który dostarcza cennych informacji dotyczących pobytu w naszym hotelu?
Dzięki On-Hold Messaging możemy promować różne obszary działalności naszego hotelu,
wyróżniające nas udogodnienia oraz wszelkie promocyjne oferty cenowe lub rabaty. Po wdrożeniu
rozwiązania do obsługi wiadomości w trybie oczekiwania na połączenie, nie możemy jednak
zapominać o regularnej aktualizacji wiadomości. Wszelkie informacje które dzwoniący słyszą, muszą
być dostosowane do pory roku, sezonu oraz realnej oferty hotelu.
# 5: Nie oszczędzaj na sprzęcie AV
Hotele to miejsca, które wymagają wysokiej jakości systemów audiowizualnych, aby skutecznie
dopełniać wrażeń serwowanych swoim gościom. Nawet najlepsza muzyka i najbardziej angażująca
treść digital signage zrobią na gościach złe wrażenie, jeśli ekrany i głośniki będą słabej jakości. Warto
pokazać, że zależy nam na jakości i zainwestować w profesjonalny system AV, który zapewni
odpowiedni zasięg, wydajność oraz odczucia z odbioru.

– Jeśli nasz hotel wyposażony jest w duży bar i salon, w którym wyświetlane są np. wydarzenia
sportowe bądź kulturalne, warto aby nasi goście poczuli się jak w klubie – z wysokiej jakości ekranami,
głośnikami i wzmacniaczami, które potrafią oddać energię oraz atmosferę transmitowanego
wydarzenia. Świetnym rozwiązaniem technologicznym są procesory stabilizujące dźwięk, które
automatycznie dostosowują głośność transmisji w zależności od poziomu hałasu otoczenia w
przestrzeni hotelowej – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza.
Sprzęt AV klasy komercyjnej, jest wręcz koniecznością jeśli chcemy budować dobry wizerunek naszego
obiektu. Pamiętajmy, że domowy sprzęt audiowizualny i ekrany, nie są zaprojektowane do obsługi
24/7, a wszelkie związane z nimi gwarancje nie obowiązują, gdy używamy ich w środowisku
biznesowym.
Finalnym celem projekcji pozytywnego doświadczenia dla klientów hotelu jest tworzenie wspomnień,
które goście chcą powtarzać i dzielić się nimi ze znajomymi np. za pomocą social mediów. Aby
osiągnąć sukces na tym polu, musimy zapewnić wrażenia zmysłowe, które łączą się z gośćmi na
poziomie emocjonalnym. Dzięki temu możemy zamienić swoich klientów w ambasadorów naszej
marki.