Od roku Muzeum Warszawy przechodzi gruntowną zmianę wizerunku. Efekt? Odświeżona strona internetowa, stała obecność w mediach społecznościach i nowe projekty graficzne.

Nowe logo Muzeum Warszawy to „połączenie historycznego symbolu z nowoczesną szkołą projektowania graficznego”. Anna Światłowska, projektantka graficzna Muzeum, która opracowała nową identyfikację, oczekuje, ze prosty, monochromatyczny znak odda „charakter instytucji, która odnawia swój wizerunek bez zrywania z przeszłością”, a „wyrazista, świeża forma” korzystnie wpłynie na rozpoznawalność nie tylko Muzeum, ale i Warszawy. Nowy system identyfikacji wizualnej opracowała.

Herb Warszawy – pół-kobieta, pół-ryba z miejskich legend, syrenka z mieczem i tarczą – to znak powszechnie wykorzystywany, znak rozpoznawalny i kojarzony z Warszawą. „W zbiorach Muzeum posiadamy blisko 400 rozmaitych warszawskich syrenek uwiecznionych w malarstwie, na fotografiach, numizmatach, syrenki-pomniki, przedstawienia zdobiące zabytkowe rzemiosło czy plany Warszawy, które stały się inspiracją dla projektantki” – czytamy w komunikacie Aleksandry Derc-Jasińskiej z działu marketingu i promocji Muzeum.

Nowa identyfikacja „po pierwsze musi klarownie komunikować warszawskość, otwartość, nowoczesność. Po drugie musi sprostać różnorodnym potrzebom instytucji o bardzo złożonym charakterze” – tłumaczy Światłowska. I dodaje: „Po trzecie – ma niezwykle szerokie grono odbiorców, także obcojęzycznych, co wymaga posługiwania się przystępnym, uniwersalnym językiem wizualnym. Po czwarte – kwestie ekonomiczne, bardzo istotne dla publicznej instytucji kultury. Nowa identyfikacja pozwala na wykorzystanie prostych, łatwo dostępnych technik poligraficznych i standardowych materiałów papierniczych, nie generując dzięki temu niepotrzebnych kosztów”. Jak podsumowuje, wybrany kolor nawiązuje do ciągu skojarzeń: Warszawa – Syrena – Wisła. Według Ewy Nekandy-Trepki, dyrektor Muzeum, „ciemny błękit jest kolorem, który gwarantuje Muzeum Warszawy odrębność wizerunkową”. „Najczęściej spotykamy się z wykorzystaniem przez warszawskie instytucje żółci, czerwieni czy czerni” – zauważa Nakanda-Trepka. Autorem czcionki (rodzina krojów pisma Good) jest warszawski projektant Łukasz Dziedzic.

Zmiany wizerunku Muzeum Warszawy – instytucji posiadającej siedem oddziałów, są planowane i realizowane przez pięcioosobowy zespół Działu Promocji i Marketingu.