Nevomo, europejski lider w dziedzinie technologii kolei magnetycznej, we współpracy z Hansebahn Bremen (HBB), spółką joint venture lidera w dziedzinie logistyki kolejowej Captrain Deutschland i firmy produkującej stal ArcelorMittal z Bremen, uruchamia pilotażowy projekt w pełni zautomatyzowanego transportu towarowego w fabryce w Bremie. Spółka HBB jest odpowiedzialna za organizację przewozów kolejowych na 100-kilometrowej sieci kolejowej.

Celem projektu jest wprowadzenie pierwszego na świecie w pełni zautomatyzowanego systemu transportu wagonów towarowych z wykorzystaniem istniejących pojazdów i infrastruktury kolejowej. Projekt rozpocznie się w grudniu 2024 r. i powinien osiągnąć pełną automatyzację w ciągu trzech lat.

Pilotaż będzie realizowany pod nazwą „BREMAG – Bremen Magnetic Shuttle” i obejmie transport stali między zakładami produkcyjnymi. Dzięki doposażeniu infrastruktury kolejowej w system MagRail Booster, realizacja przewozów będzie się odbywać z bezprecedensową elastycznością i częstotliwością, minimalizując opóźnienia i eliminując zależność od transportu drogowego w przypadku pilnych dostaw.

Automatyzacja usług transportowych i manewrowych oferuje ogromny potencjał w zakresie zwiększania wydajności kolejowego transportu towarowego„, mówi Jonas Tesch, dyrektor zarządzający HBB. „Wdrożenie tego projektu pozwoli nam realizować usługi transportowe z większą częstotliwością, bardziej niezawodnie i elastycznie oraz poprawić nasz ślad węglowy poprzez zmniejszenie wykorzystania lokomotyw spalinowych. Jako Grupa Captrain Deutschland cieszymy się, że możemy rozwijać tę innowację„.

Projekt wykorzystuje technologię MagRail Booster firmy Nevomo, która integruje zaawansowaną technologię silników liniowych z istniejącą infrastrukturą kolejową, umożliwiając autonomiczną, w pełni zautomatyzowany ruch wagonów towarowych bez konieczności korzystania z lokomotyw. Innowacja ta odpowiada na krytyczne wyzwania w logistyce kolejowej, takie jak zwiększenie produktywności, wydajności i zdolności operacyjnej przy jednoczesnym wspieraniu starań na rzecz dekarbonizacji.

Cieszymy się z zaufania, jakim obdarzyli MagRail Booster tak renomowani gracze z branży logistyki kolejowej i przemysłu, jak Captrain” – powiedział Przemek Pączek, Prezes Zarządu i współzałożyciel Nevomo. „Jesteśmy przekonani, że zastosowanie innowacji w obszarze trakcji kolejowej, polegającej na zastąpieniu lokomotyw zautomatyzowanymi wagonami napędzanymi silnikami liniowymi w połączeniu z modelem biznesowym Rail-as-a-Service (RaaS) stanowi klucz do znacznego zmniejszenia śladu węglowego logistyki w skali globalnej.

MagRail Booster stanowi transformacyjny krok dla branży kolejowej” – dodał Stefan Kirch, Chief Commercial Officer i współzałożyciel Nevomo. „Dzięki BREMAG nie tylko automatyzujemy logistykę kolejową – wyznaczamy nowe standardy wydajności i zrównoważonego rozwoju w transporcie kolejowym. Ten projekt zademonstruje, w jaki sposób nasza technologia może zostać w łatwy sposób zintegrowana z istniejącą infrastrukturą, zapewniając zarówno korzyści ekonomiczne oraz środowiskowe”.

BREMAG to ważny kamień milowy, który potwierdza wykonalność automatyzacji transportu kolejowego za pomocą silników liniowych i ma całkowity budżet w wysokości około 6 milionów euro. Projekt jest wspierany przez program innowacji „Future Rail Freight Transport” (Z-SGV) Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu (BMDV) we współpracy z Niemieckim Centrum Badań Transportu Kolejowego (DZSF). Program oferuje wsparcie finansowe umożliwiające innowacyjne postępy w logistyce kolejowej.

Informacje o Captrain

Captrain jest jedną z wiodących firm logistyki kolejowej w Europie. Niezależnie od tego, czy chodzi o międzynarodowe usługi trakcyjne, zakładowe transport kolejowy czy koncepcje transportowe indywidualnie dostosowane do procesów klientów: Captrain oferuje innowacyjne, dostosowane do potrzeb i wydajne rozwiązania logistyczne. Dzięki lokalizacjom operacyjnym w Niemczech i Polsce, licencjom w Austrii i Czechach oraz spółkom siostrzanym w Belgii, Francji, Włoszech, Szwajcarii, Portugalii i Hiszpanii, Captrain Germany jest zawsze blisko swoich klientów. W 2023 r. Grupa Captrain Germany osiągnęła obroty w wysokości 357,8 mln euro i zatrudniała 1 331 pracowników.

O Nevomo

Nevomo to ogólnoeuropejska firma zajmująca się zaawansowanymi technologiami, mająca swoje korzenie w branży hyperloop. Jako innowator w dziedzinie zrównoważonego transportu, Nevomo opracowało unikalne na skalę światową rozwiązanie MagRail, które znacznie zwiększa możliwości, przepustowość i wydajność istniejących sieci kolejowych. Łącząc tradycyjne systemy kolejowe z technologią nowej generacji, Nevomo odgrywa ważną rolę w rozwoju wysoce wydajnego, neutralnego pod względem emisji CO2 transportu kolejowego na całym świecie.

 

Informacje o MagRail Booster

Aby skutecznie konkurować z transportem drogowym w przewozach ładunków, kolej potrzebuje radykalnej transformacji technologicznej, która zapewni jej kluczowe cechy charakterystyczne dla transportu drogowego – przede wszystkim wyższą częstotliwość i większą elastyczność. Odpowiedzią na te wyzwania jest innowacyjne rozwiązanie Nevomo – MagRail Booster, które oferuje zaawansowaną automatyzację i elektryfikację logistyki przemysłowej poprzez modernizację istniejących wagonów oraz infrastruktury kolejowej. Projekty wdrożeniowe mogą być realizowane w nowatorskim modelu Rail-as-a-Service (RaaS), opracowanym przez Nevomo, który eliminuje konieczność ponoszenia przez klientów nakładów inwestycyjnych CAPEX, jednocześnie maksymalizując efektywność operacyjną i optymalizując koszty OPEX.