Gdańska Organizacja Turystyczna otrzymała dofinansowanie w konkursie ofert Ministerstwa Sportu i Turystyki na realizację zadań publicznych z zakresu turystyki w roku 2014. Stowarzyszenie otrzyma 64 tys zł na realizację projektu (49% wartości): „Rozwój innowacyjnych produktów turystycznych na terenie Gdańska i regionu pomorskiego poprzez wdrożenie questingu w obszarze turystyki kulturowej, aktywnej i ekoturystyki i jego upowszechnienie – „gdansk4play”.
Projekt GOT znalazł się w gronie 24 dofinansowanych projektów (z łącznej liczby 163, które wpłynęły na konkurs).
Projekt polega na opracowaniu i promocji szlaków – w nowatorskiej i kompleksowej formule questingu, który jest nowym trendem w turystyce. Jest to metoda odkrywania miasta, polegająca na tworzeniu szlaków, które pokonuje się, kierując się informacjami zawartymi we wskazówkach, w aplikacji mobilnej na smartfonie lub tablecie. Atrakcją są zagadki/ zadania odkrywane na szlaku. W pewnym sensie questing jest analogiczny do gier miejskich, jednak nie jest ich synonimem. Gra miejska jest jednorazowa i wymaga zaangażowania w tym samym czasie kilku współorganizatorów, natomiast raz ułożony quest działa już sam, non stop i bezobsługowo.
Zatem teraz zamiast leniuchować na plaży i szukać smażalni, można będzie odkrywać miejsca i poznawać tajemnicze historie czy przyrodnicze bogactwa. I to nie w zatoce piratów na Karaibach czy lochach zamczyska, ale w Gdańsku, gdzie ciekawych miejsc i tajemnic jest wciąż bardzo dużo.
Uczestnik będzie mógł grać w questy dostępne po pobraniu aplikacji. W swoim smartfonie lub tablecie otrzyma wskazówki dotyczące poruszania się po trasie oraz zadania lub zagadki, które musi rozwiązać. Na koniec będzie mógł sprawdzić swój wynik wśród dotychczasowych uczestników questu. Jednak tak naprawdę satysfakcjonujące jest samo ukończenie questu oraz przeżycia i zabawa, które mu towarzyszyły. Questing to oferta nie tylko dla turystów, ale także dla mieszkańców Gdańska.
W ramach projektu powstanie 6 unikalnych tras turystycznych, dotyczących turystyki kulturowej, aktywnej i ekoturystyki (w wersji polskiej, angielskiej, niemieckiej i rosyjskiej) oraz powstanie aplikacja mobilna do prezentowania szlaków, z wykorzystaniem map, wskazówek i informacji, zdjęć oraz rankingu wyników.
- Turystyka kulturowa (dziedzictwo kulturowe Gdańska i jego zabytki, z naciskiem na niestandardowe obiekty, mniej znane, ale także atrakcyjne).
- Turystyka kulturowa (dziedzictwo poprzemysłowe Gdańska).
- Turystyka aktywna – rowerowa (trasa regionalna, powiązana ze Szlakiem Mennonitów w woj. pomorskim, z wykorzystaniem istniejących ścieżek rowerowych oraz atrakcjami znajdującymi się w pobliżu).
- Turystyka aktywna – kajakowa (trasa wodna nawiązująca do nadmorskiego położenia Gdańska).
- Ekoturystyka (trasa oparta na walorach terenów zielonych, w tym Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego).
- Wyróżnik Gdańska (quest ten powstanie, jako rezultat otwartego konkursu dla mieszkańców Gdańska i Regionu).
Dodatkowym elementem będzie wykorzystanie narzędzi społecznościowych, takich jak Facebook i Pinterest. Za ich pomocą uczestnik będzie mógł angażować swoich znajomych i rekomendować im konkretne questy (trasy).
Questy wpisują się w najbardziej aktualny obszar turystyki 3E: experience, excitement, education (rozrywka, emocje, edukacja), a nawet są czymś więcej – bo (oprócz trzech wyżej wymienionych cech) posiadają jeszcze jedną: Engagement, czyli Zaangażowanie. Ta innowacyjna forma turystyki może trafić w gust coraz bardziej wymagającego i jednocześnie znużonego masowym wypoczynkiem turysty oraz być alternatywą dla dotychczasowego modelu odpoczynku: 3S (Sun, Sea, Sand – Słońce, Morze, Piasek). Gotowy quest to gotowa oferta spędzania czasu – w dowolnym czasie.
Questingwymyślił kilkanaście lat temu Amerykanin Steve Glazier. Jego zamysłem było połaczenie rozmaitych form turystyki i aktywności terenowej, tak by turysta odwiedzający wybrane przez siebie miejsce mógł przeżyć doświadczenie z nim związane. Metoda ta zdobyła popularność na całym świecie, a od paru lat rozwija się też w Polsce,
Gdański questing będzie wykorzystywał dedykowaną aplikację mobilną „gdansk4play”, która będzie umożliwiała dodawanie questów nie tylko przez Gdańską Organizację Turystyczną, ale też przez inne zainteresowane firmy i instytucje.
Projekt zostanie zrealizowany do końca czerwca 2014 roku.