MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE. PLAN WYSTAW 2025 Najstarsza drukowana księga Europy i autoportrety współczesnych  twórców, wąskie uliczki Jerozolimy prowadzące do Alej Jerozolimskich w Warszawie, a także polskie artystki w paryskiej szkole rzeźby i niepokojący teatr karnawałowego korowodu masek – wśród wystaw  Muzeum Narodowego w Warszawie w 2025 roku każdy odnajdzie coś dla  siebie. Nadchodzący czas to również zmiany w stałej Galerii Sztuki XIX  Wieku: rok Olgi Boznańskiej będziemy świętować poszerzoną prezentacją  jej dzieł, a Gabinet Fotografii zaprosi na kolejne odsłony. 

GMACH GŁÓWNY 

Biblia Gutenberga  

pokaz Biblii Gutenberga w Galerii Sztuki Średniowiecznej 7 lutego – 23 marca 2025 

Biblia drukowana w Moguncji przez Johannesa Gutenberga w latach 1452–1455 stanowi świadectwo, a zarazem symbol przełomu, jaki dokonał się w Europie  dzięki zastosowaniu wynalazku ruchomej czcionki. Nowa technika umożliwiła  szybszą produkcję książek, a co za tym idzie łatwiejszą wymianę informacji,  przyczyniła się do upowszechnienia wiedzy i popularyzacji nowych idei.  Dwutomowa Biblia jest pierwszym w Europie wielkim tekstem drukowanym tą  metodą, a jej pojawienie zbiega się z rozwojem prądu zwanego humanizmem.  Technologia Gutenberga szybko rozprzestrzeniła się, na terenie Cesarstwa  powstały liczne oficyny drukarskie sprzedające książki w całej Europie.  

Z kilkudziesięciu zachowanych woluminów Biblii Gutenberga za najcenniejsze  i najciekawsze uznaje się te przechowywane do dziś w Muzeum Diecezjalnym  w Pelplinie. O ich wartości przesądza nie tylko fakt, że należą do  najwcześniejszych prac mogunckiego drukarza. Decydująca okazała się drobna  usterka: na jednej z kart pierwszego tomu, na marginesie, odbił się kształt  czcionki, która musiała wypaść z mocowania. Badacze zyskali tym samym  nieocenione źródło wiedzy na temat warsztatu ówczesnego impresora. Okazuje  się, że niekiedy popełniony błąd może przynieść nieoczekiwane korzyści. 

W ostatnim stuleciu losy pelplińskiej Biblii Gutenberga splatały się z burzliwą  historią Polski. W obliczu zagrożenia wojennego w 1939 księga została  wywieziona przez Warszawę, Paryż i Wielką Brytanię do Kanady. Podczas 

Informacja prasowa 

Warszawa, 16/12/2024 

drugiej wojny światowej znajdowała się w skarbcu Bank of Montreal w Ottawie.  Do Polski wróciła w 1959, nim jednak trafiła do Pelplina, przez kilka dni była  eksponowana w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rocznicę tego  wydarzenia, 7 lutego 2025, rozpocznie się w MNW pokaz Biblii Gutenberga,  będący okazją do przyjrzenia się także innym zabytkom w Galerii Sztuki  Średniowiecznej.  

Specjalnie przygotowana ścieżka poświęcona średniowiecznej kulturze pisma  poprowadzi zwiedzających śladem malarskich i rzeźbiarskich wyobrażeń ksiąg,  osób czytających lub piszących, a także inskrypcji o rozmaitych formach  i funkcjach. Zostaną również zaprezentowane zabytki zazwyczaj niedostępne,  przechowywane w muzealnych magazynach. W serwisie Cyfrowe MNW pojawią  się też artykuły poświęcone skutkom rewolucji wywołanej przez wynalazek  Gutenberga, a także funkcjonowaniu wczesnych druków. 

Kurator: Marcin Bogusz / Muzeum Narodowe w Warszawie 

Autoportrety 

21 marca – 20 lipca 2025 

Wystawa Autoportrety zaprezentuje współczesne realizacje tego gatunku,  wykraczające poza przedstawienia podobizn artystów z klasycznej historii sztuki.  Wśród prac wykonanych w różnych technikach (malarstwo, rzeźba, fotografia,  instalacja dźwiękowa i in.) znajdziemy zarówno dzieła bardzo osobiste, jak i te  wpisujące się w szerszą analizę dotyczącą miejsca artysty w społeczeństwie.  

W MNW będzie można zobaczyć prace dwudziestu artystek i artystów: Pawła  Althamera, Mirosława Bałki, Agnieszki Brzeżańskiej, Rafała Bujnowskiego,  Barbary Falender, Izabelli Gustowskiej, Zuzanny Janin, Łukasza Korolkiewicza,  Katarzyny Krakowiak-Bałki, Zbigniewa Libery, Rafała Milacha, Jarosława  Modzelewskiego, Agnieszki Polskiej, Katarzyny Przezwańskiej, Karola  Radziszewskiego, Joanny Rajkowskiej, Wilhelma Sasnala, Jadwigi Sawickiej,  Aleksandry Waliszewskiej, Artura Żmijewskiego.  

Prezentacja współczesnych autoportretów stanowi nawiązanie do  zrealizowanego przez hr. Ignacego Karola Korwin-Milewskiego przed stu laty  zamysłu stworzenia zbioru wizerunków własnych polskich malarzy XIX wieku. 

Informacja prasowa 

Warszawa, 16/12/2024 

Te korespondujące ze sobą przedsięwzięcia pokazują ciągłość tradycji kultury  artystycznej i wagę mecenatu prywatnego. 

Wystawa jest zwieńczeniem projektu zainicjowanego przez poprzedniego  dyrektora MNW Łukasza Gawła oraz Stowarzyszenie „Przyjaciele MNW”.  Stowarzyszenie poprzez charytatywne aukcje dzieł sztuki, uroczyste kolacje  dobroczynne oraz inne formy działalności statutowej zebrało wśród swoich  sympatyków, partnerów i członków środki na zakup prezentowanych na wystawie  prac. Ekspozycja zaprosi do dialogu na temat najnowszych nurtów w sztuce, XXI 

wiecznej redefinicji roli artysty, dzieła sztuki i samej instytucji muzeum. 

Kuratorzy: Katarzyna Szydłowska-Schiller, Tomasz Jeziorowski / Muzeum  Narodowe w Warszawie 

Współorganizator wystawy: Stowarzyszenie „Przyjaciele MNW” 

Drogi do Jerozolimy 

10 kwietnia – 20 lipca 2025 

Wystawa Drogi do Jerozolimy to próba ukazania fenomenu Jerozolimy jako  miasta świętego trzech wielkich kultur: żydowskiej, chrześcijańskiej  i muzułmańskiej. Pokaże ona Jerozolimę w konkretnej rzeczywistości  geograficznej, historycznej i kulturowej oraz jako przestrzeń wyobrażoną ‒  metafizyczny cel pielgrzymek, fantazmat podróżników, eschatologiczny kres  życiowych wędrówek pokoleń wiernych. Wedle religijnych tradycji to właśnie  w Jerozolimie świat miał swój początek i tam któregoś (sądnego) dnia miałby  mieć swój koniec. Jerozolima jest pełna sprzeczności i paradoksów. To miasto  zarówno wspólne, jak i podzielone, którego status od stuleci jest związany  z duchowością i pobożnością wyznawców różnych religii, a zarazem  z gwałtownymi politycznymi konfliktami. 

Wystawa jest pomyślana jako otwarta i wielokulturowa przestrzeń wiedzy oraz dialogu, w której sztuka i rękodzieło dawnych epok spotykają się z pracami  artystek i artystów współczesnych. Zaprezentujemy dzieła sztuki i artefakty, które  powstały w Jerozolimie – i szerzej, w Palestynie – jak również takie, które są  wyrazem fascynacji i tęsknoty za tym terytorium, przywołują wspomnienia  i symboliczne wyprawy. Refleksję nad uniwersalną historią, odwiecznym mitem  i skomplikowaną współczesnością Jerozolimy będziemy prowadzić z lokalnej  perspektywy Warszawy. Tytuł ekspozycji odwołuje się do Jerozolimy jako celu 

Informacja prasowa 

Warszawa, 16/12/2024 

wędrowania i pielgrzymowania, ale też do szczególnej lokalizacji, w której  odbędzie się wystawa – gmachu głównego Muzeum Narodowego w Warszawie,  znajdującego się pod adresem Aleje Jerozolimskie 3.  

Kuratorzy: Marcin Romeyko-Hurko, Aleksandra Sulikowska-Bełczowska /  Muzeum Narodowe w Warszawie 

Czarny karnawał. James Ensor i Witold Wojtkiewicz 

2 października 2025 – 11 stycznia 2026 

Ekspozycja ma na celu konfrontację dwóch znaczących artystów przełomu XIX  i XX wieku, poruszających problematykę maskarady, teatru i cyrku, sennych  marzeń, erotyki i śmierci. Twórcy ci, wyróżniający się skłonnością do fantazji,  ironii i groteski, zakorzenieni są we własnych kulturach i środowiskach  artystycznych: w modernistycznych kręgach Młodej Belgii i Młodej Polski.  

Ensor przypomina tradycje sztuki niderlandzkiej z jej rubasznym poczuciem  humoru, przewrotnością i moralizatorstwem oraz ludowy teatr jarmarczny i żywy  we Flandrii uliczny karnawał. Wojtkiewicz, zanurzony w świecie baśni  i somnambulicznych wizji, odkrywa świat kabaretu, teatrzyku Zielony Balonik,  krakowskiej szopki. Poddajemy te dwie indywidualności, traktowane zazwyczaj  jako osobliwe i wyizolowane zjawiska, przekornej konfrontacji. Pojęcie karnawału  pełni tu rolę metafory życia-widowiska, świata na opak, szaleństwa, anarchii,  chaosu, wolności od norm i konwencji.  

Ekspozycja będzie podzielona na kilka kluczowych wątków, ilustrujących  najważniejsze obszary malarskiego imaginarium Ensora i Wojtkiewicza, którzy  wizualizują uniwersalne problemy sztuki, literatury, teatru przełomu wieków:  Cyganeria; Przebierańcy nicości – karnawał, teatr, cyrk; Baśnie i dziecięce  fantazje; Thanatos.  

Czarny karnawał. James Ensor i Witold Wojtkiewicz to pierwsza wystawa oparta  na współpracy polsko-belgijskiej w MNW. Kontekstowo zaprezentujemy również  obrazy, rysunki i grafikę innych twórców polskich i belgijskich, współczesnych  głównym bohaterom ekspozycji, oraz marionetki, maski i stroje karnawałowe. 

Kuratorki: Joanna Kilian-Michieletti, Agnieszka Lajus, Kamila Pijanowska /  Muzeum Narodowe w Warszawie

Informacja prasowa 

Warszawa, 16/12/2024 

MUZEUM RZEŹBY W KRÓLIKARNI 

Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a  

9 maja – 26 października 2025 

Od początku XX wieku w Polsce możemy zaobserwować niezwykłe  zainteresowanie rzeźbiarstwem wśród młodych kobiet, dyscypliną, która, z racji  wymaganego wysiłku fizycznego, brudu i kurzu, uchodziła wciąż za typowo  męską. Przyszłe rzeźbiarki musiały też mierzyć się z barierami edukacyjnymi. W  Warszawie kobiety mogły studiować w Szkole Sztuk Pięknych dopiero od 1904  roku, a w Krakowie od 1920. Wcześniej uczyły się tylko w prywatnych szkołach  oraz w pracowniach artystów. Dlatego wiele z nich obierało „kierunek Paryż”. 

Rzeźbiarki, które podróżowały do artystycznej stolicy świata, często wybierały  pracownię Antoine’a Bourdelle’a, profesora Académie de la Grande Chaumière,  orędownika dążeń Polski do niepodległości i twórcy pomnika Adama Mickiewicza  w Paryżu. Bourdelle był wybitnym pedagogiem, nauczycielem takich artystów,  jak Germaine Richier czy Alberto Giacometti. Nigdy nie narzucał uczennicom  swoje wizji, ale pozwalał im rozwijać własny styl i wspierał. 

Wiele jego polskich studentek zapisało się na stałe w historii sztuki, m.in.:  Jadwiga Bohdanowicz, Janina Broniewska, Luna Drexler, Helena Głogowska,  Maria Lednicka-Szczytt, Kazimiera Pajzderska-Małaczyńska, Olga Niewska,  Mika Mickun czy Mela Muter. 

Wystawa będzie ukazywać twórczość wybranych artystek, ich związki ze sztuką  mistrza, poszukiwania własnej, indywidualnej drogi, różnorodność form,  materiałów i tematów. Ekspozycję wzbogacą fotografie archiwalne i dokumenty. 

Wystawa Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a to druga  wystawa z cyklu – po ekspozycji Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki  XIX wieku (zrealizowana w 2023 r. w MNW) – przygotowana w ramach projektu  badawczego Polskie rzeźbiarki XIX–XX wieku, realizowanego we współpracy z  Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine i Musée  Antoine Bourdelle w Paryżu. 

Kuratorka: Ewa Ziembińska / Muzeum Rzeźby w Królikarni, oddział MNW Współpraca merytoryczna: Alicja Gzowska / Muzeum Rzeźby w Królikarni,  oddział MNW