MIEJSCE: Muzeum Geologiczne, ul. Rakowiecka 4, Warszawa
24 września odbyła się 18 edycja degustacji Taste Spain. Wydarzenie wcześniej znane jako Varsovino, to spotkanie producentów wina i delikatesów z Hiszpanii z polskimi importerami, dystrybutorami, sommelierami, restauratorami i przedstawicielami mediów branżowych.
Organizatorzy – Foods & Wines from Spain, marka hiszpańskiego instytutu ICEX oraz Ambasada Hiszpanii – podjęli gości w zaskakującej przestrzeni Muzeum Geologicznego w Warszawie. Eksponowane tam dinozaury i mamuty a także minerały i kamienie półszlachetne okazały się świetnym towarzystwem do degustacji, co doceniła publiczność, która dopisała znakomicie.
Hiszpanie zaprezentowali, wśród wielu produktów spożywczych, wybór doskonałych oliw. Ta ikona hiszpańskiej gastronomii była też bohaterką degustacji komentowanej. Degustację oliwy z oliwek poprowadziła Monika Solińska, pierwsza i jedyna w Polsce sommelierka oliwna certyfikowana przez nowojorski „Olive Oil Times” i International Culinary Center w Londynie. Monika przedstawiła najświeższe informacje z hiszpańskiego i światowego rynku oliwy oraz wprowadziła gości w świat profesjonalnej degustacji oliwy na przykładzie 4 odmian oliwek, klasycznych Arbequina (producent: Casas de Hualdo), Picual (Santa Catalina) i Cornicabra (Montes Norte) oraz rzadko spotykanej odmiany Argudell (Vinyes dels Aspres).
Kolejną atrakcją były warsztaty krojenia szynki iberyjskiej. W jaki sposób zrobić to profesjonalnie tłumaczył Jesús Manuel García, mistrz cortador de jamon, specjalnie na tę okoliczność importowany z Hiszpanii.
Jesús M. García ma ponad 20 letnie doświadczenie w swoim fachu. To szczególne zainteresowanie i pasję odziedziczył po swoim ojcu, dzięki któremu pierwsze” kroki” a właściwie cięcia dokonywał już w wieku 14 lat. Uczestnicy warsztatu docenili technikę mistrza i przekonali się, że krojenie szynki to faktycznie nie lada sztuka. Każdy samodzielnie mógł spróbować sił w tym zadaniu. Iberyjską szynkę, czyli tylną wieprzową nogę, przekazał do celów warsztatowych producent DeRaza Iberico.
Technika stosowana przez hiszpańskich mistrzów polega na krojeniu pod odpowiednim kątem jak najcieńszych plastrów, co pozwala na uwolnienie i podkreślenie wyjątkowych walorów smakowych szynki. Przy mistrzowskim cięciu, plaster szynki jest odpowiednio cienki, a przerosty tłuszczu dodatkowo zmiękczają teksturę mięsa, roztapiając się na podniebieniu.
Obok oliwy i szynki iberyjskiej, goście mogli spróbować 150 gatunków wina i likierów. Gratką dla gości były wina od Arínzano, jednej z najstarszych posiadłości winiarskich w Hiszpanii. Uprawia się tam winorośl od 1055 roku! Wybór produktów dopełniały hiszpańskie sery, w tym Manchego, iberyjskie wędliny oraz słodycze. Takim słodkim frykasem były magdalenki, klasyczne puszyste babeczki – obowiązkowy składnik każdego hiszpańskiego śniadania. Perełką wśród wystawców był producent trufli Manjares de la Tierra. Hiszpania to największy światowy producent tego gastronomicznego skarbu, uwielbianego przez szefów kuchni i smakoszy.
Oprócz produktów, których goście mogli spróbować bezpośrednio od producentów, restauracja WineTu, z największą selekcją win hiszpańskich w Warszawie, przygotowała klasyczny hiszpański poczęstunek. Roześmiany team WineTu serował gościom chłodnik salmorejo, tortille de patatas, empanadę, grzanki z chistorrą, krokieciki croquetas de jamon i wiele innych tapas.
Restauracja WineTu to jedna z kilkunastu w Polsce odznaczona prestiżowym certyfikatem Restaurants from Spain, który potwierdza autentyczny smak i hiszpańską atmosferę, którą kreują u siebie wyróżnione restauracje.
Fenomenalną organizację logistyki wydarzenia zapewniła niezawodna agencja Taste it All.
Organizatorzy dziękują wszystkim gościom Taste Spain za zainteresowanie hiszpańskimi produktami i za obecność. Oby ta kulinarna wizyta w Hiszpanii miło zapadła Państwu w pamięć, a wszystkie nawiązane relacje zaowocowały efektywną i długotrwałą współpracą.
***
Hiszpania to największy na świecie producent oliwy z oliwek i również największy światowy konsument. Hiszpanie spożywają per capita ponad 12L oliwy rocznie (Polacy 0,5L, Włosi 7L, Portugalczycy 5L). W Hiszpanii rośnie 350 milionów oliwnych drzew, klasyfikuje się 260 odmian.
Hiszpańska produkcja odpowiada 32% produkcji światowej, podczas gdy 12% produkcji przypada na Włochy, 8% na Grecję, 6% na Portugalię.
Iberyjska szynka to unikalny produkt ściśle powiązany z miejscem pochodzenia. To cenione przez smakoszy mięso pochodzi ze świń rasy iberyjskiej, pasących się swobodnie na rozległych pastwiskach pełnych dębowych zagajników. W okresie jesiennym głównym pożywieniem zwierząt są żołędzie, co wpływa na smak mięsa i nadaje mu bardzo charakterystycznego, niespotykanego w żadnym innym mięsie truflowego smaku.
Hiszpania to pierwszy światowy dostawca czarnych trufli. Hiszpańskie zbiory osiągają 100 ton tego czarnego kulinarnego skarbu (60% światowych zbiorów). Czarne trufle mają wyjątkowy i nieporównywalny smak. Mogą mieć nawet 50 różnych nut smakowych, takich jak masło, karmel, drewno, wilgotna ziemia, siano czy mielona kawa. To czyni z nich cenny kulinarny składnik, szczególnie poszukiwany przez szefów kuchni. Trufle, jak na grzyby przystało, zbierane są jesienią a zbiór przypomina grzybobranie. W poszukiwaniach kluczową rolę odgrywają wyszkolone psy, które potrafią wykryć zapach trufli z odległości 50 metrów, nawet jeśli skarb leży na głębokości 50 centymetrów pod ziemią.
Największe i najcenniejsze okazy sprzedaje się na aukcjach. W zeszłym sezonie, ważąca 59 gramów trufle sprzedano za 950 euro. Oznacza to, że kilogram produktu wart był 16.101 euro. Szczęśliwym nabywcą była firma Manjares de la Tierra, wystawca Taste Spain 2024.
Restauracje z certyfikatem Restaurants from Spain w Polsce to: Euskadi i Alejos (Krakow), Sobremesa, Tres Toros, Sol y Sombra, WineTu (Warszawa), Morriña, PasoDobre (Poznań), Fuego (Kołobrzeg), Tapas Barcelona (Gdynia).