Zróżnicowana oferta produktów i usług spowodowała konieczność przekształcenia wizji firmy i definicji jej działalności
Travelport, czołowy dostawca systemów i technologii dystrybucji, obsługi płatności oraz innych rozwiązań dla wartej 7 bilionów USD światowej branży turystycznej, zaprezentował swoją nową globalną wizję i strategię marki. Aby trafniej opisać rolę, jaką Travelport obecnie odgrywa w globalnym łańcuchu dystrybucji usług turystycznych, gdzie przez kilka ostatnich lat firma skoncentrowała swoje strategiczne inwestycje, nowa wizja znacznie odbiega od dotychczasowej terminologii systemu GDS.
Nowa wizja firmy została stworzona z myślą o lepszym opisaniu oferty Travelport dla branży turystycznej. Jest ona obecnie zupełnie inna niż 40 lat temu, kiedy to wizję zdefiniowały linie lotnicze i obejmowała ona przede wszystkim podstawowe usługi w zakresie przetwarzania transakcji lotniczych. Ewolucję tę odzwierciedla nowa wizja: „Platforma, która przekształca branżę turystyczną dla naszych klientów”.
Zróżnicowana oferta produktów i usług Travelport obejmuje obecnie:
• Rozwiązania płatnicze eNett, które są w pełni zintegrowane z systemami rezerwacyjnymi oraz dotychczasowymi procesami w biurach podróży, aby zapewnić bezpieczną obsługę płatności elektronicznych pomiędzy biurami podróży a dostawcami usług turystycznych.
• Rozbudowaną ofertę usług linii lotniczych dystrybuowaną przez platformę pozwalającą na oferowanie i sprzedaż taryf oraz produktów dodatkowych zarówno przewoźników niskokosztowych, jak i standardowych przewoźników, za pośrednictwem jednolitych rozwiązań do sprzedaży i zarządzania procesami dla biur podróży. Po dodaniu oferty Ryanair pod koniec marca 2014, Travelport pozycjonuje się jako firma, która jest w stanie oferować usługi wszystkich spośród dziesięciu największych linii lotniczych na świecie.
• Rozszerzoną ofertę usług hotelarskich pozwalającą biurom podróży na dokonywanie rezerwacji ponad 580 000 hoteli w czasie rzeczywistym, ponownie pozycjonując firmę jako wiodącą w tym segmencie.
• Funkcjonalność umożliwiającą liniom lotniczym podłączenie się do systemu Travelport oraz dystrybucję swoich produktów dodatkowych oraz taryf zarówno poprzez tradycyjne metody publikowania i ładowania taryf, takie jak ATPCo, czy XML API (Application Programming Interface).
Travelport wykorzystał rewitalizację marki również do bardziej precyzyjnego zdefiniowania swojej zasadniczej działalności. Zmienione zostały nazwy dwóch kluczowych obszarów operacyjnych. Pierwszy obszar, platforma usług turystycznych (Travel Commerce Platform), obejmująca sprzedaż, rezerwacje, płatności i zarządzanie przepływami pracy, która w I kw. bieżącego roku wygenerowała 95% przychodów. Drugi obszar to dział usług technologicznych (Technology Services), świadczący liniom lotniczym kluczowe usługi informatyczne na potrzeby wewnętrzne oraz dla kanału bezpośredniego.
Przychody z platformy usług turystycznych zostały dalej sklasyfikowane zgodnie z ich źródłem na podróże lotnicze (Air) lub inne (Beyond Air). Kategoria „Inne”, która obejmuje przychody z rezerwacji hoteli, reklamy i obsługi płatności, generuje obecnie 19% przychodów platformy usług turystycznych Travelport i rośnie w szybkim tempie.
Za pośrednictwem działu usług technologicznych firma Travelport świadczy liniom lotniczym, w szczególności dla Delta Air Lines, usługi informatyczne i usługi zarządzania systemami. Ponadto dostarcza kluczowe komponenty rozwiązań informatycznych dla najważniejszych funkcji dla linii lotniczych, takich jak wyszukiwanie i ładowanie taryf, wystawianie biletów, wydawanie dokumentów księgowych, wymiana pomiędzy liniami lotniczymi i kontrola odlotów.
Gordon Wilson, prezes i dyrektor generalny firmy Travelport, w następujący sposób wyjaśnia wprowadzenie nowej wizji marki i nowych definicji operacyjnych:
Przekształciliśmy sposób dystrybucji oferty naszych klientów, będących dostawcami usług turystycznych. Ma to na celu ułatwienie biurom podróży rezerwacji tych usług. Dokonaliśmy inwestycji i rozwinęliśmy naszą działalność uwzględniając zmieniające się potrzeby łańcucha dystrybucji usług turystycznych, które podkreślamy teraz za pomocą zaktualizowanej marki, która w przejrzysty sposób opisuje, co oferujemy naszym klientom. Ideę tę przekazujemy poprzez hasło ‘Przekształcamy branżę turystyczną dla naszych klientów’. Chcemy nadal realizować tę wizję, pomagając klientom w rozwijaniu ich działalności w dłuższej perspektywie”.
Travelport to dostawca systemów i technologii dystrybucji i obsługi płatności oraz innych rozwiązań dla wartej 7 bilionów USD światowej branży turystycznej. Firma prowadzi działalność w ponad 170 krajach i zatrudnia ok. 3 600 pracowników. W 2013 r. osiągnęła przychody netto w wysokości 2,1 mld USD. Travelport to firma prywatna. Jej działalność obejmuje dwa obszary:
• Turystyczną platformę handlową (Travel Commerce Platform, wcześniej znaną jako globalny system dystrybucji, GDS), za pomocą której ułatwiamy handel w branży turystycznej. Nasza platforma B2B umożliwia dostawcom usług turystycznych dotarcie do klientów zarówno online, jak i offline. Turystyczna platforma handlowa wychodzi naprzeciw ciągle zmieniającym się wymaganiom branży turystycznej, wprowadzając nowy wymiar elektronicznej dystrybucji produktów i usług oferowanych przez linie lotnicze. Ponadto platforma pozwala obsługiwać nie tylko rezerwację biletów lotniczych, lecz także miejsc hotelowych, biletów kolejowych i rejsów oraz wynajem samochodów. Travelport wykorzystał również swoją wiedzę branżową do zaprojektowania pionierskiego rozwiązania B2B do obsługi płatności, które zaspokaja potrzeby pośredników turystycznych w zakresie bezpiecznego i efektywnego rozliczania transakcji. Oprócz tego Travelport wykorzystuje obszerne dane zarządzane przez naszą platformę do świadczenia biurom podróży, liniom lotniczym i innym podmiotom korzystającym z takich danych szeregu usług dodatkowych, takich jak usługi reklamowe, usługi subskrypcji, analiza danych biznesowych oraz ukierunkowane na marketing narzędzia analityczne.
• Usługi technologiczne (Technology Services), w ramach których świadczymy liniom lotniczym kluczowe usługi informatyczne, m.in. zakup i wystawianie biletów oraz kontrola odlotów, pozwalają im skupić się na podstawowej działalności i obniżyć koszty. Obsługujemy systemy rezerwacyjne i magazynowe oraz inne kluczowe systemy linii lotniczych Delta Air Lines.
E-mail: kate.aldridge@travelport.com