Spółka Centralny Port Komunikacyjny przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonanie dodatkowych ekspertyz technicznych budynków nad przygotowywanym tunelem dalekobieżnym Kolei Dużych Prędkości. Uruchomienie postępowania planowane jest w I kwartale przyszłego roku. Kolejne ekspertyzy mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom. | |
Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. linii „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Będzie on przebiegać przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową. Na etapie sporządzania projektu budowlanego na zlecenie spółki CPK została wykonana ocena stanu technicznego budynków, a teraz planowane jest pogłębienie wcześniejszych analiz. | |
|
|
– Naszym priorytetem jest realizacja inwestycji kolejowej w Łodzi z troską o bezpieczeństwo mieszkańców i zachowaniem najwyższych standardów technicznych – podkreśla Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem prac budowlanych zostanie zaktualizowana ocena stanu technicznego budynków. W otoczeniu inwestycji spółka CPK planuje zabezpieczenie kamienic na trasie i ewentualne tymczasowe przeprowadzki mieszkańców (na czas przejścia tarczy drążącej).
Z uwagi na trudne warunki geotechniczne i stan istniejącej zabudowy w Łodzi spółka CPK będzie wykonywać kolejne badania. W tym celu w przygotowywany jest przetarg na dodatkową ocenę stanu technicznego budynków nad tunelem dalekobieżnym między komorami Retkinia i Fabryczna. |
|
|
|
– Przygotowując naszą inwestycję, wyciągamy wnioski z prowadzonych obecnie prac tunelowych w Polsce, w tym w Łodzi i dlatego stosujemy dodatkowe zabezpieczenia. Nasz tunel będzie miał zupełnie inny przebieg i głębokość kilka razy większą niż ten drążony obecnie w Łodzi przez PKP PLK. Tunel CPK przebiegać będzie nie na głębokości kilku, ale 25-35 metrów, co zmniejsza ryzyko wpływu na zabudowę powierzchniową – mówi prezes dr Filip Czernicki.
Dokumentacja projektowa wskazuje możliwe do zastosowania rodzaje wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych, które są niezbędne dla ochrony budynków znajdujących się w obszarze oddziaływania tunelu. Zabezpieczenia kamienic nad tunelem będą realizowane pod bezpośrednim nadzorem inwestora. Konkretne rozwiązanie techniczne dla każdej lokalizacji zostaną wybrane na podstawie wyników ekspertyz i najlepszych rozwiązań zaproponowanych przez przyszłego wykonawcę.
Trwa przetarg CPK na wykonawcę tunelu dalekobieżnego. Wybrana firma lub konsorcjum będzie zobowiązana – na etapie projektu wykonawczego – do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych, które powinny uwzględniać, m.in. aktualny stan techniczny obiektów nad planowaną inwestycją kolejową. |
|
|
|
W związku z budową tunelu w Łodzi spółka CPK realizuje już dwa z trzech zaplanowanych kontraktów. Po pierwsze, zaawansowane prace trwają przy wzmacnianiu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Jest to jedna z najbardziej skomplikowanych budów geotechnicznych tego typu w Europie. Aktualnie wykonawca prowadzi zasadnicze roboty geotechniczne, polegające na wzmacnianiu fundamentów za pomocą kolumn jet grounting i mikropali.
Po drugie, spółka CPK realizuje kontrakt na budowę komór: startowej Retkinia i odbiorczej Fabryczna. Komora startowa, która powstaje w okolicach osiedla Retkinia, umożliwi rozpoczęcie drążenia tunelu tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów. Prace przy komorze Fabryczna zaczną się po zakończeniu robót przy ŁDK.
Zgodnie z aktualnym harmonogramem, otwarcie ofert na wykonawcę tunelu zaplanowano na grudzień tego roku, a samo drążenie tunelu dla KDP ma rozpocząć się w IV kwartale 2026 r. i potrwać do III kw. 2028 r. (po tym terminie mogą toczyć się jeszcze inne prace budowlane). Wcześniej przeprowadzone będą dodatkowe roboty zabezpieczające.
Po planowanym oddaniu linii do użytku, czyli w 2032 r., podróż między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 40 minut. Inwestycja ta to istotny krok w realizacji kolejowego projektu „Polska 100 minut”. |