Wizz Air Holdings Plc („Spółka”, wraz ze spółkami zależnymi, „Wizz Air”), największa niskokosztowa linia lotnicza w Europie Środkowo-Wschodniej, ogłosiła dziś zamówienie na 10 kolejnych samolotów Airbus A321ceo, zasilanych silnikami V2500 firmy IAE International Aero Engines AG („Umowa z Airbus”). Kolejne samoloty zasilą flotę Wizz Air w latach 2018 i 2019, wspierając szerokie plany rozwojowe Wizz Air i umożliwiając spółce zaspokojenie dużego i stale rosnącego popytu na podróże lotnicze w Europie Środkowo-Wschodniej

 

Na podstawie aktualnych cenników wartość nowego zamówienia złożonego w Airbus S.A.S. i IAE International Aero Engines AG wynosi około 1,16 mld USD, mimo że Airbus przyznał Wizz Air znaczne rabaty od cen katalogowych. Spółka zachowa elastyczność w określeniu najkorzystniejszej metody finansowania samolotów w ramach Umowy z Airbus.

 

Samoloty typu Airbus A321 znajduą się we flocie Wizz Air jod listopada 2015 roku. Obecnie linia posiada 19 maszyn A321 z 230 miejscami na pokładzie. Kolejne 22 samoloty typu A321 mają zasilić flotę Wizz Air do 2019 roku. Wizz Air z A321 osiąga 10% oszczędność kosztów jednostkowych w porównaniu do A320, umożliwiając spółce dalszy rozwój siatki połączeń w Europie i poza jej granicami po najniższych kosztach, a tym samym zapewniając klientom najniższe ceny. Wizz Air, jedna z najszybciej rozwijających się linii lotniczych w Europie, osiągająca jedną z najwyższych marż zysku, dzięki dodatkowym samolotom, wraz z wiążącym zamówieniem na 110 maszyn nowej technologii A321neo z dostawą od 2019 roku, do roku 2024 dwukrotnie powiększy swoją flotę, co pozwoli spółce na utrzymanie pozycji największego taniego przewoźnika lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej i sprawi, że koszty eksploatacji będą najniższe w swojej klasie.

 

Biorąc pod uwagę wielkość zobowiązań wynikających z Umowy z Airbus zakup może stanowić „transakcję klasy 1” zgodnie z zasadami notowań, a zatem przystąpienie do Umowy z Airbus może być uzależnione od zgody ze strony akcjonariuszy Wizz Air. Kolejne oświadczenie w tej sprawie zostanie wydane w stosownym czasie.

 

Na konferencji prasowej podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu, Prezes Wizz Air, József Váradi powiedział:

 

„Jesteśmy bardzo zadowoleni, że kolejne samoloty typu Airbus A321 zasilą flotę Wizz Air. Nasze silne relacje z firmą Airbus są kontynuowane w miarę inwestowania w coraz większą flotę. Począwszy od listopada 2015 r., kiedy Airbus A321ceo zasilił flotę Wizz Air, przyniósł nam znaczną przewagę kosztową, a zmodyfikowane wnętrze usprawniło naszą doskonałą obsługę pokładową. Dzięki dzisiejszemu zamówieniu oraz istniejącemu już zamówieniu na 110 wysoce wydajnych maszyn A321neo, Wizz Air odbierze 140 nowych samolotów, począwszy od dnia dzisiejszego do 2024 r., stając się wyraźnym liderem na rynku przewoźników niskokosztowych w Europie Środkowo-Wschodniej, wykorzystującym znaczne możliwości wzrostu w tym regionie i oferującym swoim klientom najniższe ceny i możliwość podróżowania na pokładzie jednej z najmłodszych i najbardziej wydajnych flot w Europie”.

 

„Cieszymy się, że Wizz Air, linia lotnicza, która korzysta wyłącznie z samolotów Airbus, ponownie nam zaufała. A321ceo, największy członek grupy A320, oferujący najniższe koszty operacyjne, jest właściwym samolotem we właściwym czasie gwarantującym dalszy rozwój Wizz Air. Pozwoli on firmie na dalszy rozwój, oferując pasażerom komfort na jaki zasługują i który może zaoferować wyłącznie Airbus”, powiedział John Leahy, Dyrektor ds. operacyjnych samolotów komercyjnych Airbus.

 

Flota Wizz Air

 

Obecna flota Wizz Air obejmuje 83 samoloty z grupy A320 (64 A320 i 19 A321). Średni wiek samolotów wynosi 4,4 lata, dzięki czemu jest to jedna z najmłodszych flot wśród głównych europejskich linii lotniczych. Spółka Wizz Air złożyła również w Airbus zamówienie na 110 samolotów nowej technologii A321neo z zaawansowanymi systemami i silnikami z dostawą od 2019 roku.

 

Airbus A321ceo

 

A321ceo to samolot o najdłuższym kadłubie z grupy A320, oferujący najniższy koszt przelotu pasażera na milę wśród samolotów wąskokadłubowych, zapewniając przy tym możliwości przewozowe porównywalne z samolotami szerokokadłubowymi. Samolot ten ma kadłub o całkowitej długości 44,51 metra, zapewniając wystarczająco dużo miejsca, aby wygodnie pomieścić 185 podróżnych – lub do 236 w układzie o dużym zagęszczeniu.