Choć Polacy mają szeroki repertuar trików na oszczędności przed wyjazdem, nie zawsze udaje im się znaleźć te najtańsze bilety. 40% Polaków poluje na oferty last minute, które mogą znacząco obniżyć łączny koszt podróży – wiemy jednak, że nie każdy lot będzie objęty tego typu promocją. To rozwiązanie, pomimo swojej popularności, nie może być więc powszechnie stosowane. Większość Polaków przyznaje, że szuka okazji w internecie, licząc na promocje okresowe – 30% zwraca szczególną uwagę na dni tygodnia, takie jak wtorki czy środy, kiedy to najczęściej zdarza się, że ceny biletów są niższe. Pomimo tych wysiłków, niewielu z nas oszczędza naprawdę skutecznie: mniej niż jeden na pięciu Polaków (18%) twierdzi, że zna naprawdę skuteczny, sprawdzony sposób na obniżenie ceny biletów, wykorzystując tzw. cyber-hacki. Znacznie częściej robią to osoby młodsze (18-24), a odsetek korzystających spada z wiekiem.
– Polacy mają wiele różnych strategii oszczędzania przy planowaniu podróży. Obok znajomości interfejsów sprzedaży przydatna okazuje się też intuicja, bo nie jest możliwe, żeby tę technologię zwyczajnie „rozgryźć” raz na zawsze. Na dynamiczne ustalanie cen biletów składa się wiele czynników, dlatego ich zmiany bywają dla wielu podróżnych niezrozumiałe i zaskakujące, a przecież chcemy sprawić, żeby wymarzone wakacje nie nadszarpnęły naszego portfela – dodaje Grzegorz Surma.
Na czym najchętniej tniemy koszty w podróży?
Jak wynika z badania Sabre, 56% poszukiwaczy okazji korzysta z kodów rabatowych i cashbacków, a 53% rezygnuje z płatnych atrakcji. Co ciekawe, już co drugi podróżnik decyduje się na samodzielne przygotowanie posiłków w podróży.
Mężczyźni na marsa, a kobiety na wenus? W podróży jest między nimi kilka różnic
Badanie Sabre ujawnia, że u kobiet i mężczyzn zauważalne są różnice się w podejściu do podróży i oszczędności. Kobiety zdecydowanie częściej planują wyjazdy z wyprzedzeniem. Ponad połowa z nich (57%) stara się kupić bilety oraz noclegi na długo przed datą wyjazdu, co daje im większą kontrolę nad kosztami. Mężczyźni, choć również szukają okazji, rzadziej stosują taką strategię. Kobiety chętniej też korzystają z Internetu, by znaleźć darmowe atrakcje (50% kobiet vs. 28% mężczyzn). Jednak nie wszyscy są gotowi na rezygnację z komfortu podróży – mężczyźni okazują się bardziej przywiązani do siedzenia obok swoich bliskich w samolocie, podczas gdy kobiety częściej decydują się na tańsze miejsca: tylko 25% oszczędzających mężczyzn przyznaje, że woli nie dopłacać do miejsca w samolocie. Taką formę oszczędzania praktykuje natomiast 41% kobiet.
Obie płcie mają z kolei podobne podejście do kwestii ubezpieczenia podróży. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni w równym stopniu rezygnują z niego, by zaoszczędzić, choć odsetek osób, które decydują się na ten krok nie przekracza 16%.
Polacy, jak nie przepłacić?
Analizując wyniki badania widzimy wyraźnie, że Polacy poszukują oszczędności, ale nie są w pełni przekonani co do tego, czy za ich sukcesami w tym obszarze stoi doświadczenie, czy łut szczęścia. Mamy coraz większą świadomość dostępnych metod oszczędzania, takich jak promocje last minute czy wyczekiwanie na dni tygodnia sprzyjające obniżeniu cen, a jednocześnie nie wszyscy potrafią w pełni z nich korzystać. Powód? Coraz bardziej liczy się nie tylko cena, ale także elastyczność procesu planowania podróży. Wydaje się, że przyszłość turystyki to przede wszystkim prostota, przejrzystość i umiejętność szybkiego porównania dostępnych opcji.



