To nie turyści indywidualni lecz przede wszystkim firmy kupują bony dla pracowników i kontrahentów jako prezenty na wyjazdy turystyczne. Czyżby tradycyjne talony na zakupy spożywcze najwyraźniej się „przejadły”?


Według statystyk Travelplanet.pl, największego polskiego multiagenta turystycznego już do końca listopada jego klienci – głównie firmy – kupili o blisko 8 proc. talonów turystycznych więcej niż w całym 2014 roku. Gdyby porównać sprzedaż do końca listopada 2014 i końca listopada 2015 roku, ten wzrost wynosi ponad 15 proc.

Bony kupują osoby prywatne, by sprawić radość swym najbliższym, ale przede wszystkim kupują je firmy, najczęściej w okolicach Bożego Narodzenia, Wielkanocy, ale także przed szczytem letniego sezonu turystycznego. To miły prezent dla pracodawców lub kontrahentów. Ale dla pracodawców ma inne znaczenie. Buduje w ten sposób pozytywny wizerunek firmy, jest elementem tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu. Bon, wykorzystywany na krajowy lub zagraniczny wyjazd to prezent z górnej półki potrzeb, jakie zdradzają Polacy w różnego rodzaju badaniach, według których oszczędzanie na zagraniczny wyjazd jest jednym z ważniejszych  celów po gromadzeniu pieniędzy na mieszkanie czy edukację dzieci.

Obecnie firmy inwestuja przeciętnie jest to 770 zł w wypoczynek pracowników. W 2014 roku było to niecałe 600 zł. Ten 30-procentowy wzrost jest dziesięciokrotnie większy od średniego wzrostu wydatków turystów na zagraniczny wypoczynek z biurami podróży. W lecie 2015 były one wyższe o 3 proc. w porównaniu z wydatkami na letnie wakacje w 2014.

Beneficjenci bonów podarunkowych na podróże wydają je przede wszystkim na wypoczynek w Grecji (26%) Hiszpanii (16%), Turcji (11%) Egipcie (8%) i Polsce (5%)

Jak zauważa Radosław Damasiewicz bony na podróż to de facto zakup prezentu często znacznie odłożonego w czasie. – Dla firm bardzo ważna jest gwarancja 100 proc. możliwości realizacji wycieczki przez pracownika bez jakichkolwiek perturbacji, kładących się cieniem na samym darczyńcy – podkreśla dyrektor marketingu i e-commerceTravelplanet.pl. – Wprowadzona w tym roku przez Travelplanet.pl bezpłatne ubezpieczenie od upadłości organizatora wyjazdu eliminuje to niebezpieczeństwo bo prezent można go zrealizować spokojnie zawczasu a nie na ostatnią chwilę by nie drżeć że przepadnie razem z wakacjami zakończonymi na lotnisku wylotowym.