W oczekiwaniu na nowojorskie koncerty Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, które rozpoczną się już 9 lutego, oprócz porcji aktualnych zdjęć, prezentujemy dziś krótkie podsumowanie dotychczasowego przebiegu amerykańskiej trasy, z wykorzystaniem spływających do nas recenzji, jakie regularnie pojawiają się w amerykańskich mediach.
Po ciepło przyjętych koncertach w Alabamie i Karolinie Południowej, w ostatnich dniach, gdańscy filharmonicy wystąpili w salach koncertowych Virginii i Ohio. W repertuarze tych koncertów znalazły się zarówno dzieła polskiej, jak i światowej literatury muzycznej. Wśród nich:
Uwertura R. Wagnera do opery Latający Holender, II Koncert Skrzypcowy H. Wieniawskiego, Suita Symfoniczna „Szeherezada” Rimskiego – Korsakowa, Uwertura-Fantazja do Opery „Romeo i Julia” oraz I Koncert Fortepianowy P. Czajkowskiego. Amerykańska publiczność wysłuchała także II Koncertu Fortepianowego Piano Concerto f-moll F. Chopina, Uwertury Egmont, Koncertu Skrzypcowego D-dur oraz V Symfonii Beethovena. To właśnie dzieła Beethovena i Chopina zabrzmią również dzisiaj Pensylwanii i jutro w New Jersey. Filharmonicy towarzyszą znakomitym, młodym solistom: Jarosławowi Nadrzyckiemu i Marcinowi Koziakowi.
Amerykańskim koncertom pomorskiej orkiestry często towarzyszą bisy, podczas których usłyszeć można m.in. uwielbiany przez publiczność na całym świecie Marsz Radeckiego czy patriotyczny, na wskroś amerykański marsz „Stars and Stripes Forever”.
Recenzenci i publiczność, zgodnie podkreślają doskonałe prowadzenie zespołu przez I Dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Polskiej Orkiestry Symfonicznej – Massimiliano Caldiego oraz dobre porozumienie muzyków z Bogusławem Dawidowem, co przekłada się na znakomitą jakość, prezentowanych wykonań.
Po koncertach na słonecznej Florydzie, dziennikarz „Aiken Standard” napisał:
„Kiedy duch Uwertury Egmont w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej unosił się nad publicznością zgromadzoną w Etherredge Center, w Aiken – zarówno słuchacze o wytrawnym, jak i mniej wyrobionym słuchu, cieszyli się z kulturalnego wydarzenia, jakiego mogli doświadczać. Mamy szczęście, że tego typu kulturalne wydarzenia są dla nas dostępne.”
David C. McCormick po wykonaniu przez polski zespół „Szeherezady” Rimskiego – Korsakowa, które zostało nagrodzone przez publiczność entuzjastycznymi oklaskami, napisał dla News-Press (część sieci USA Today):
„fragmenty solowe (…) były spektakularne. Dyrygent prowadził artystów tak, aby wyrażali głębię emocji”. Dodaje przy tym, że amerykańska trasa Polskiej Filharmonii Bałtyckiej stanowi wielką, także ekonomiczną wartość dla macierzystego dla orkiestry Gdańska.
Opinię taką zdają się podzielać również rodzime autorytety, związane ze światem kultury. Wśród nich, dobrze znający amerykański rynek Dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko – Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie oraz pierwszy gościnny dyrygent Signature Symphony Orchestra Tulsa OK (USA) – Piotr Sułkowski:
„Wyjazd Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej do Stanów Zjednoczonych w mojej ocenie jest bardzo ważnym i wartościowym przedsięwzięciem. Obok promocji Polski oraz Województwa Pomorskiego to przede wszystkim promocja polskiej kultury i muzyki. Prezentacja polskich dzieł i świetnej orkiestry FB na wymagającym rynku amerykańskim, a także możliwość współpracy z jedną z najlepszych na świecie agencji CAMI to wielkie wyróżnienie i szansa na dalszą promocję naszej kultury.
Należy także zwrócić uwagę na fakt, że mnóstwo artystów z całego świata bardzo interesuje się przyjazdem do Polski i możliwością wystąpienia w naszych salach koncertowych. Dlatego musimy się promować, także za granicą, by międzynarodowe agencje chciały przysyłać do nas swoich artystów w przyszłości, a nas zapraszać do siebie.”
Maestro podkreśla, że cała trasa z pewnością przyniesie artystyczne korzyści zarówno dla Instytucji, jak i regionu Województwa Pomorskiego.
To zaledwie półmetek zaoceanicznego tournée. Przed gdańskimi muzykami są jescze koncerty w największych ośrodkach, takich, jak Nowy Jork, St. Luis czy Las Vegas. O ich przebiegu, będziemy na bieżąco informować, mając jednocześnie nadzieję, że nasi muzycy będą w dalszym ciągu z sukcesem promować na świecie zarówno Gdańsk, Województwo Pomorskie, jak i polską kulturę.