W 2015 r. Chorwacja odnotowała wzrost liczby turystów o 8,5% oraz wzrost liczby noclegów o 6,9% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Najczęściej do Chorwacji przyjeżdżają Niemcy, Słoweńcy i Austriacy, Polska plasuje się w pierwszej dziesiątce.
Chorwacka branża turystyczna odnotowała świetne wyniki za 2015 r. Według oficjalnych danych chorwackich izb turystyki w okresie od stycznia do grudnia Chorwację odwiedziło 14,9 mln osób (wzrost o 8,5%), które łącznie wykupiły 80 mln noclegów, czyli o 6,9% więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z danych wynika, że na samo wybrzeże Chorwacji przybyło 13,1 mln turystów (wzrost o 8%), którzy wykupili 76,8 mln noclegów, czyli o 6,7% więcej niż w roku ubiegłym. Na popularności zyskuje także kontynentalna część kraju – w 2015 r. odnotowała ona niemal dwukrotnie większy wzrost liczby turystów i noclegów niż region wybrzeża Chorwacji. Kontynentalną część zdecydowało się odwiedzić ponad 724 tys. turystów (wzrost o 13,5%), którzy wykupili łącznie 1,5 mln noclegów (wzrost o 13,4%). Dane te pokazują, że Chorwacja staje się coraz bardziej popularna wśród różnych typów turystów. Latem wybrzeże osiąga szczyt swojej popularności, natomiast w pozostałych porach roku kontynentalna część kraju cieszy się rosnącym zainteresowaniem.
Turyści z kraju i zagranicy
W porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosła liczba turystów z kraju i zagranicy odwiedzających Chorwację i decydujących się na nocleg. Wśród ogólnej liczby turystów było 13,2 mln turystów zagranicznych (wzrost o 8,34%), którzy łącznie wykupili 72,3 mln noclegów (wzrost o 6,76% w porównaniu z rokiem ubiegłym). Ponadto liczba turystów krajowych wzrosła o 10,13%, a liczba wykupionych przez nich noclegów o 8,45%. Turyści odwiedzali Chorwację również poza sezonem, aby korzystać ze spokojniejszej atmosfery oraz poznać „”prawdziwe oblicze” Chorwacji.
Chorwację najczęściej odwiedzają Niemcy
Pięć krajów, z których przyjechało najwięcej turystów zatrzymujących się na noc w okresie od stycznia do grudnia 2015 r., to: Niemcy (16,8 mln noclegów — 21,04%), Słowenia (8,2 mln noclegów — 10,25%), Austria (6,5 mln noclegów — 8,14%), Czechy (5,1 mln noclegów — 6,4%) oraz Włochy (5 mln noclegów — 6,29%). Polska plasuje się na 6. miejscu z 4,5 mln noclegami (5,75%).
Najpopularniejsze regiony na wybrzeżu – Dalmacja, Istria i Kvarner
Licząca 5 385 km linia brzegowa Chorwacji, według niektórych danych 6. pod względem długości w Europie, jest wyjątkowo urozmaicona. Nic więc dziwnego, że przyciąga tłumy turystów. W 2015 r. najbardziej popularnym regionem na wybrzeżu Chorwacji była Dalmacja — odwiedziło ją 6,5 mln turystów (wzrost o 7,31%), którzy wykupili w sumie 37,8 mln noclegów (wzrost o 6,65%). Istrię odwiedziło 3,6 mln turystów (wzrost o 8,72%), którzy wykupili łącznie 23,6 mln noclegów (wzrost o 5,95%). Region Kvarner odwiedziło 2,5 mln turystów (wzrost o 8,58%), którzy wykupili łącznie 13,2 mln noclegów (wzrost o 7,82%).
Najpopularniejsze regiony części kontynentalnej
Położony w głębi kraju region Karlovac może pochwalić się przepięknym krajobrazem i dziewiczą przyrodą – malowniczymi rzekami i jeziorami, górami, jaskiniami, wąwozami czy wreszcie zielonymi lasami. W regionie tym jest najwięcej parków narodowych i krajobrazowych, w tym także słynny Park Narodowy Jezior Plitwickich, który zachwyca 16 przeplatającymi się jeziorami. Jest to także miejsce wyjątkowego nagromadzenie fauny i flory – mieszka tu 129 gatunków ptaków. Karlovac jest najpopularniejszym regionem w kontynentalnej części Chorwacji. Odnotował on największy wzrost liczby turystów: odwiedziło go 230 tys. osób (wzrost o 16,37%), którzy wykupili łącznie 375 tys. noclegów (wzrost o 18,04%).Rosnąca popularność turystyki w tym regionie, mających a celu promocję przyrody, kultury i architektury kraju.
Zimą w całej Europie nie brakuje atrakcji w tym sezonie Chorwacja też nie zostaje w tyle. Adwent w Zagrzebiu to przeżycie na całkiem nowym poziomie — stąd w pełni zasłużona nagroda Europe Best Destinations dla najlepszego jarmarku bożonarodzeniowego 2016 r. Niezliczone świąteczne ozdoby sprawiają, że miasto jest skąpane w odcieniach złota. Dzięki temu panuje w nim cudownie przytulna atmosfera, która zaprasza gości do krainy adwentowych atrakcji. Zagrzeb to miejsce, którego w adwencie nie wolno pominąć. Coroczny jarmark adwentowy to jeden z powodów, dla których Zagrzeb odnotował niebywały wzrost liczby turystów w porównaniu z rokiem ubiegłym. Stolicę Chorwacji odwiedziło milion osób (wzrost o 11,99%), które wykupiły łącznie 1,8 mln noclegów (wzrost o 12,63%).