Prawie 300 uczestników i 22 prelegentów – sukcesem zakończyła się V edycja konferencji „Nowe Trendy w Turystyce”, która odbyła się 28 marca 2014 roku w Hotelu Mercure Gdańsk Stare Miasto.
Podobnie, jak w latach poprzednich konferencja zorganizowana przez Gdańską Organizację Turystyczną/Gdańsk Convention Bureau przyciągnęła przedstawicieli branży turystycznej i eventowej.
W programie tegorocznego wydarzenia znalazły się prezentacje dotyczące m.in. pozyskiwania środków unijnych, rozwoju turystyki medycznej czy kulturalnej oraz roli Corporate Social Resposibility w branży turystycznej. Nowością w tym roku były panele tematyczne dedykowane turystyce kulinarnej, komunikacji e-marketingowej oraz turystyce biznesowej.
Nowe trendy szansą dla branży turystycznej!
Podczas tegorocznej konferencji prelegenci skupili się na najważniejszych trendach, które funkcjonują w turystyce, a mianowicie Magdalena Rutkowska, Prezes Medical Travel Europe Sp. Z o.ozaprezentowała rynek turystyki medycznej i jego potencjał. Natomiast trendy w turystyce kulturowej, czyli jak skutecznie wykorzystać kulturę dla rozwoju turystyki przestawiła uczestnikom Dagmara Plata – Alf General Manager (Castle Inn). Nie pozostał również bez echa trend „srebrnej turystyki”, a tym samym polskiego seniora w objęciach branży turystycznej. Jaki tak naprawdę jest senior roku 2014 i jakie ma nieoczywiste oczekiwania w podróży? Na to odpowiedziała Aleksandra Harasiuk, konsultantka strategii obsługi klienta goodatservice.com. Kolejny prelegent, P. Monika Michałowska z Agencji Rozwoju Pomorza S.A przekonała uczestników, że również małe i średnie firmy zasługują na miano Biznesu Odpowiedzialnego Społecznie.
Spojrzenie na finansowanie w obszarze turystyki
Podczas konferencji podjęty został również temat finansowania działań w obszarze turystyki. Często, pomimo znakomitych pomysłów i idei, to właśnie brak środków stanowi jedną z barier uniemożliwiających ich podejmowanie i podążanie za trendami. Organizator chcąc przekazać wiedzę na temat możliwości pozyskania środków unijnych w perspektywie 2014 – 2020 zaprosił Adama Mikołajczyka Głównego specjalistę w Departamencie Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, który przedstawił aktualne założenia Regionalnego Programu Operacyjnego.
Nagrody, nagrody i jeszcze raz nagrody
Konferencja to także nagrody dla zwycięzców VI edycji konkursu na Gdański Produkt Turystyczny. Konkurs ma na celu inicjowanie tworzenia i rozwój produktów turystycznych dotyczących turystyki przyjazdowej. IV edycja konkursu należała do firmy Czerwiński Travel S.C, która otrzymała wyróżnienie i nagrodę internautów za produkt: „Szlakiem Złotego Smaku” natomiast za drugi produkt „Turystyczny Rajd Samochody” firma otrzymała Nagrodę Kapituły. Dodatkowo wyróżnienie w konkursu otrzymał produkt Centrum Hewelianum „Zwiedzanie Góry Gradowej z przewodnikiem”.
Organizator udostępnił także dla uczestników konferencji dedykowany hashtag #nttGdansk wykorzystywany w mediach społecznościowych (twitter, instagram). Trzech najbardziej aktywnych „hastagowiczów” otrzymało atrakcyjne vouchery do Dworu Prawdzica, Hotelu Mercure Gdańsk Stare Miasto oraz Faktorii!
Było też tematycznie i „smacznie”
Panel „Tradycja czy awangarda? Co powinno dominować w ofercie turystyki kulinarnej regionu Pomorskiego?” był doskonałą okazją do rozmowy o kulinariach, a w szczególności o szansach, jakie otwierają się przed regionem w związku ze wzrostem popularności tego zjawiska. Kim jest turysta kulinarny, czego poszukuje, za co jest w stanie najwięcej zapłacić? Jakie trendy w gastronomii można wykorzystać do rozwoju turystyki kulinarnej? Jaki wpływ na budowanie mody destynacji turystyki kulinarnej mają kreatywność, design i tradycja? Odpowiedzi na te i inne pytania uczestnicy znaleźli w prezentacjach i dyskusjach panelowych z udziałem praktyków z Pomorskiego i nie tylko. 4 tematy, 12 specjalistów i ożywiona dyskusja – to wszystko i wiele więcej co gwarantował panel kulinarny, który poprowadzili Krystyna Hartenberger-Pater – dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej i Hubert Gonera – ekspert w zakresie kreacji produktów turystyki kulinarnej.
Natomiast alternatywne i tradycyjne kanały komunikacji e-marketingowej w branży turystycznej zaprezentowali eksperci z TravelCamp: Piotr Kasperczak i Dagmara Plata – Alf, którzy udowodnili, że e-marketingu nie trzeba się bać. Travelcamp to nieformalne cykliczne spotkanie środowiska internetowego z branżą turystyczną i hotelarską, które każdorazowo spotykają się dużym zainteresowaniem.
Jak pozyskiwać międzynarodowe kongresy?
Gośćmi panelu „Turystyka biznesową siłą napędową metropolii” byli Anna Jędrocha, Prezes Zarządu Symposium Cracoviense i Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce (SKKP) oraz prof. Marek Pawełczyk, Prezes International Institute of Acoustic and Vibration. Podczas spotkania prelegenci i uczestnicy rozmawiali o roli PCO (Profesjonalnego Organizatora Kongresów) w procesie organizacji międzynarodowych kongresów oraz o współpracy pomiędzy Ambasadorami Kongresów Polskich a PCO.
Prof. Pawełczyk na przykładzie kongresów stowarzyszenia, w którym od 2012 roku pełni funkcję Prezesa, przybliżył uczestnikom, co decyduje o wyborze kolejnej destynacji i na co powinny zwrócić uwagę miasta starające się o pozyskanie kongresu (unikalność oferty, profesjonalizm w jej przygotowaniu). Na koniec swojego wystąpienia prof. Pawełczyk zaznaczył, że Gdańsk ma szansę na organizację jednego z kolejnych wydarzeń stowarzyszenia.
Nowe technologie w przemyśle spotkań
Na koniec panelu poświęconego przemysłowi spotkań Gdańsk Convention Bureau GOT zaprezentował dwa projekty promocyjne wykorzystujące nowe technologie zrealizowane z pomorskimi firmami (Toucan Systems z Gdańska oraz CTAdventure z Gdyni). Aplikacje wykorzystujące m.in. rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality – AR) były prezentowane podczas międzynarodowych targów turystyki biznesowej EIBTM w Barcelonie oraz IMEX we Frankfurcie.
Konferencja „Nowe Trendy w Turystyce” to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu lokalnej branży związanej z turystyką, eventami i marketingiem miejsc. Ubiegłoroczna edycja wydarzenia odbyła się w Hotelu Radisson Blu w Gdańsku (13 marca 2014) i zgromadziła prawie 200 gości.
Materiały z konferencji dostępne są na www.trendywturystyce.pl
Organizatorzy: Gdańska Organizacja Turystyczna/Gdańsk Convention Bureau
Partnerzy: Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku i Gdyni, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Faktoria Pruszcz Gdański oraz TravelCamp.
Patroni honorowi: Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz, Polska Organizacja Turystyczna.
Patroni medialni: AMS, Brier for Poland, Live&Travel, TUR-INFO.pl
Patroni branżowi: MICE Poland, Meetingplanner.pl, MPI Poland Club