W dobie intensywnego rozwoju narzędzi usprawniających podróżowanie pasażerowie przenoszą się do Internetu by zaplanować wyjazd i kupić bilety. Jednym z rozwiązań, z których korzystają są wyszukiwarki połączeń. Dzięki nim podróżujący mają dostęp do wielu rozkładów w jednym miejscu.
Rozwiązanie to jest także korzystne dla przewoźników, którzy mogą zaoferować swoje usługi w coraz popularniejszym kanale dystrybucji – Internecie. Największą polską wyszukiwarką połączeń podróży skupiającą blisko 600 przewoźników jest e-podróżnik.pl.
Rozwój dostępnych narzędzi informatycznych przenosi planowanie podróży z dworców i przystanków komunikacji publicznej do Internetu. Pasażerowie planujący podróż przeglądają wiele stron internetowych ze względu na spore rozdrobnienie polskich przewoźników.
Z pomocą przychodzą coraz popularniejsze rozwiązania – agregatory i wyszukiwarki połączeń. Specjalnie zaprojektowane strony internetowe, czy aplikacje mobilne w jednym miejscu udostępniają rozkłady jazdy i bilety wielu przewoźników. Wspierają współczesnego pasażera w projektowaniu podróży – wskazując najszybszą, najtańszą lub najwygodniejszą formę dotarcia z punktu A do punktu B. Z tego powodu stają się niezwykle popularnym narzędziem wśród podróżujących.
Wyszukiwarki internetowe to także rozwiązanie zwiększające sprzedaż biletów przewoźników. Pozwalają na zoptymalizowanie sprzedaży zarówno ogólnopolskim jak i lokalnym operatorom. Dzięki nim przewoźnicy nie muszą rozbudowywać stron online z generującymi wysokie koszty systemami sprzedaży. Mogą bezpłatnie zamieścić swój rozkład jazdy i udostępnić bilety w najczęściej odwiedzanych przez planujących podróż stronach www – wyszukiwarkach połączeń.
Największą polską wyszukiwarką i jedną z największych w Europie jest e-podróżnik.pl. Miesięcznie stronę wyszukiwarki odwiedza aż 4 miliony potencjalnych pasażerów. Podróżni szukają rozkładów jazdy i e-biletów na połączenia autobusowe lub kolejowe.
Współpraca z wyszukiwarką pozwala blisko 600 przewoźnikom lokalnym i ogólnopolskim na bezpłatną prezentację rozkładów i sprzedaż biletów – na stronie www, w innowacyjnej aplikacji mobilnej, czy w ramach infolinii telefonicznej dla pasażerów. Bilety przewoźników dodatkowo dostępne są w ponad 100 punktach stacjonarnej sprzedaży, istnieje również możliwość dystrybucji biletów za pośrednictwem biletomatów e-podróżnik.pl.
„System sprzedaży polega na udostępnieniu przez przewoźników określonej liczby biletów w ramach e-podróżnik.pl. Bilety kupowane są przez pasażerów na wielu platformach, m.in.: stronie internetowej, czy w aplikacji. Działania związane z wdrożeniem biletów do sprzedaży administracją leżą po stronie naszej wyszukiwarki. Przewoźnicy nie ponoszą żadnych kosztów. Rozliczenie prowadzone jest w modelu prowizyjnym” – komentuje Andrzej Soroczyński, Prezes Teroplan S.A. Dodaje również: „Aby optymalizować dystrybucję e-podróżnik.pl dostosowuje swoją ofertę do potrzeb przewoźników, prowadzi sprzedaż z przystanków pośrednich, a czas otwarcia i zamknięcia sprzedaży jest ustalany indywidualnie z każdym operatorem.”
e-podróżnik.pl zapewnia także integrację przewoźników z systemem wyszukiwarki. Umożliwia również rozliczanie dopłat do biletów ulgowych oraz daje możliwość doładowań biletów okresowych tzw. EM-Kart przez Internet.
Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z wyszukiwarką e-podróżnik.pl przewoźnicy mogą znaleźć na specjalnie przygotowanej podstronie: http://www.e-podroznik.pl/public/forCarriersMain.do