Listopad przyniósł zadowalające wzrosty sprzedaży imprez turystycznych za pośrednictwem portali Wakacje.pl i EasyGo oraz stacjonarnych salonów sprzedaży. Końcówka roku pokazuje dobrą kondycję turystyki zorganizowanej w Polsce.

W porównaniu z ubiegłym rokiem ofertę wakacyjną kupiło o 30 proc. więcej klientów, którzy dokonali o 34 proc. więcej rezerwacji, generując obrót na poziomie 49 proc. in plus. To dane ze sprzedaży imprez turystycznych w Wakacje.pl i EasyGo.

 

Plażowanie przede wszystkim

W pierwszej piątce najczęściej wybieranych krajów w przedostatnim miesiącu roku znalazły się przede wszystkim ciepłe kierunki, gdzie przede wszystkim turyści mogą cieszyć się słońcem, plażować czy uprawiać sporty wodne. I tak, już drugi miesiąc z rzędu Egipt utrzymuje pozycję lidera (28,6 proc.), kolejne miejsca zajęły Hiszpania (12,4 proc.), Grecja (10,9 proc.) i Turcja (8 proc.). Pierwszą piątkę zamyka kierunek narciarski, czyli Włochy, który w listopadzie wybrało 6,5 proc. klientów.

Na popularność ciepłych kierunków ogromy wpływ ma fakt, że można cieszyć się tam słońcem przez cały rok –  w listopadzie klienci przychodzą po ofertę do Egiptu czy Grecji nie tylko z myślą o wyjeździe zimowym, w tym na święta i Sylwestra, ale domykają już plany urlopowe na lato 2014. Ta ostatnia grupa to aż 36 proc. klientów, którzy dokonali 38 proc. rezerwacji, a na zakup wakacji  wyprzedzeniem decydują się przede wszystkim rodziny z dziećmi i pary w wieku 45 +. – Z rozmów z naszymi klientami wynika, że nie tylko rabaty, które notabene sięgają nawet 40 proc. ceny regularnej wyjazdu, ale przede wszystkim dostępność pełnej oferty kierunków, hoteli czy wylotów ze wszystkich lotnisk. Klienci są przyzwyczajeni, że dzisiejszy rynek daje ogromną swobodę wyboru, i tego samego oczekują od branży turystycznej –  mówi Klaudyna Mortka, specjalista ds. PR w Wakacje.pl i EasyGo.

Z danych rezerwacyjnych portali Wakacje.pl i EasyGo wynika, że wśród narciarzy największą popularnością cieszą się stoki we Włoszech (49 proc.) i w Austrii (33,3 proc.). Szusowanie we Francji, Czechach i Polsce wybrało po 4 proc. klientów (razem 12 proc.).

Z rezerwacji dokonanych w listopadzie wynika, że chcemy wypoczywać w obiektach o średnim standardzie. Hotel 4-gwiazdkowy wybrało 46,4 proc. rezerwujących, 3-gwiazdkowy 24 proc., a w obiektach 5-gwiazdkwoych urlop spędzi 22,6 proc. rezerwujących.

Ponad połowa wybrała ofertę z opcją All Inclusive (56,6 proc.), 16 proc. wybrało ofertę z wyżywieniem dwa razy dziennie. Na pobyt ze śniadaniem lub wyżywieniem własnym zdecydowało się odpowiednio 3,6 i 3,3 proc. klientów.

Zdecydowana większość dokonała zakupu wycieczki  samolotowej (74,5 proc.), stosunkowo dużo w porównaniu z miesiącami letnimi zarezerwowało ofertę z dojazdem własnym (10,4 proc.), na co z pewnością wpłynęły rezerwacje wyjazdów na narty do Włoch czy Austrii, wycieczkę autokarową wybrało 3,8 proc. rezerwujących w listopadzie.

Podobnie jak w ubiegłym roku, najczęściej kupowaliśmy wyjazdy dla dwóch osób (59 proc.), rodziny z jednym lub dwójką dzieci to prawie jedna piąta kupujących (19,6 proc.). Polacy nie są zwolennikami wyjazdów samemu – wśród rezerwujących tylko 6,7 proc. to single lub osoby, które chcą podróżować bez towarzyszy. W grupie 3-osobowej chce pojechać 4,7 proc. kupujących w przedostatnim miesiącu roku.

 

Na wakacje wydajemy więcej

W listopadzie wydaliśmy średnio o 540 złotych więcej za cały wyjazd niż w ubiegłym roku, co oznacza, że na wyjazd jednej osoby zapłaciliśmy więcej o 184 złote.

Ważnym czynnikiem wpływającym na zwiększenie średniego kosztu rezerwacji jest wzrost  rezerwacji wycieczek egzotycznych na poziomie 60 proc.

Średnia cena rezerwacji wycieczki egzotycznej w listopadzie to 14136 PLN (6772 PLN/os.), co  w porównaniu z ubiegłym rokiem daje wzrost o 617 PLN na rezerwacji i 236 PLN za osobę.

 

*Raport obejmuje statystyki rezerwacyjne większości touroperatorów, w tym największych takich jak Itaka, Neckermann, Wezyr, Rainbow Tours.