Tradycyjnie, w październiku, linii przygotowują zimowe rozkłady lotów. Z powodu pandemii, światowa oferta obu przewoźników będzie ograniczona w stosunku do analogicznego okresu roku 2019. Obie linie planują jednak stopniowe zwiększenie częstotliwości lotów do/z Polski. Niebawem przybędzie też nowa trasa KLM: Poznań-Amsterdam. Obowiązują nowe, korzystne zasady dotyczące zmian i rezygnacji z podróży.

Zimowa oferta KLM

Z powodu pandemii COVID-19 zimowy harmonogram lotów KLM, który startuje 25 października, będzie znacznie bardziej ograniczony, w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku. W październiku (podobnie jak w sierpniu b.r.) linia planuje realizować około 60% swojego standardowego rozkładu europejskiego, oferując do dyspozycji podróżnych prawie wszystkie europejskie kierunki. W tym miesiącu, 25 października, siatka holenderskiego przewoźnika wzbogaci się o nowe połączenie między Amsterdamem a Poznaniem, lot będzie odbywał się 5 razy w tygodniu. W listopadzie oferta lotów KLM w Europie jest planowana na poziomie 55% w porównaniu z rokiem ubiegłym. 

W ciągu ostatnich kilku miesięcy KLM stopniowo i odpowiedzialnie odbudowuje swoją europejską i międzykontynentalną siatkę połączeń po tym, jak kryzys związany z Covid-19 spowodował poważne ograniczenia w ruchu lotniczym. Zgodnie z przyjętą strategią, w pierwszej kolejności linia chce udostępnić podróżnym możliwie największy wybór kierunków, w kolejnym etapie będzie rozważany wzrost częstotliwości lotów lub zwiększenie oferowania poprzez użycie większych samolotów na poszczególnych trasach.

Oferta lotów międzykontynentalnych KLM jest realizowana na poziomie około 60% pod względem liczby oferowanych miejsc i obejmuje około 80% destynacji. Aktualnie, ze względu na liczne lokalne restrykcje wjazdowe do poszczególnych państw, jedna trzecia wszystkich lotów KLM dalekiego zasięgu realizuje wyłącznie przewóz towarowy. Od początku września przewoźnik wznowił połączenie (dwa razy w tygodniu) do chińskiego miasta Hangzhou. Lot odbywa się z międzylądowaniem w Seulu w Korei Południowej. Linia na nowo oferuje też loty do Kairu (dwa razy w tygodniu). Data planowanej na 26 września b.r. inauguracji lotów do Rijadu (Arabia Saudyjska) została zmieniona na 7 grudnia 2020. Natomiast na 29 października b.r. KLM zaplanował  wznowienie lotów do Edmonton w Kanadzie. Będzie to rejs łączony, z wcześniejszym lądowaniem w Calgary.

Plany Air France

Air France w swoim rozkładzie zimowym zaplanował loty na okres od 26 października 2020 do stycznia 2021. W świetle nadal obowiązujących ograniczeń w podróżach do wielu krajów, w listopadzie i grudniu przewoźnik będzie realizował około 50% swojej oferty. Tam gdzie to możliwe, Air France planuje nadal zwiększać oferowanie na trasach międzykontynentalnych. Dotyczy to w szczególności lotów na Karaiby i w rejon Oceanu Indyjskiego i obejmuje dodatkowe loty na wyspy Gwadelupa, Martynika i Reunion. 

Na całym świecie otwieranie granic jest bardzo stopniowe i ewoluuje. Rozkłady lotów podlegają zezwoleniom poszczególnych państw i są dostosowywane do aktualnych wymogów podyktowanych światową sytuacją. Na bieżąco aktualizowany status poszczególnych lotów można sprawdzać tutaj.

Loty z/do Polski jesienią i zimą

Wraz z początkiem nowego harmonogramu wzrośnie liczba lotów oferowanych przez Air France i KLM z/do polskich miast. Przybędzie też Poznań, skąd KLM będzie oferował bezpośrednie loty do Amsterdamu, a stamtąd dalej w świat.

 

Oferta lotów Air France do/z Paryża od 26 października 2020 do 17 stycznia 2021:

 

  • Kraków: 3 loty tygodniowo (we wtorki, czwartki i soboty)
  • Warszawa: w zależności od dnia tygodnia: od 1 do 2 lotów dziennie

 

Oferta lotów KLM do/z Amsterdamu od 25 października 2020:

 

  • Gdańsk : 2 loty dziennie
  • Kraków: 2 loty dziennie (od 23 listopada b.r. – 3 loty dziennie)
  • Warszawa: 2 loty dziennie
  • Wrocław: 5 lotów tygodniowo
  • Poznań: 5 lotów tygodniowo

 

Powyższy rozkład może ulec zmianom.

 

Elastyczne planowanie siatki

Zgodnie z zapowiedzią Komisji Europejskiej, zawieszenie (które nastąpiło wraz z wybuchem pandemii w marcu b.r.) „wymogu slotowego” dla przewoźników, będzie nadal obowiązywało w całym sezonie zimowym. Oznacza to, że przewoźnicy są zwolnieni z obowiązku wykorzystywania przynajmniej 80% przyznanych przydziałów na start i lądowanie. Dzięki temu linie mają możliwość szybko reagować na szybko zmieniające się warunki rynkowe w wyniku COVID-19 i dostosowywać swoją siatkę połączeń. W przeciwnym razie konieczność wykonywania lotów mimo małej liczby pasażerów generowałaby nie tylko straty finansowe dla linii, ale też byłaby niepożądana z punktu widzenia środowiska.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Na przestrzeni ostatnich miesięcy linie podjęły liczne środki ostrożności, aby wzmocnić bezpieczeństwo i ochronę zdrowia pasażerów i personelu podczas każdego lotu. Wejście na pokład i cały lot na pokładzie Air France i KLM odbywa się w maskach ochronnych na twarz. Kabiny samolotów są bardzo dokładnie czyszczone i wyposażone w filtry HEPA, które pozwalają na usunięcie ewentualnie występujących w powietrzu cząsteczek wirusów i zapewniają wysokiej jakości, czyste powietrze o wysokim stopniu cyrkulacji.  Dodatkowo Air France stosuje procedurę mierzenia temperatury pasażerów, a kabiny samolotów odkaża specjalnym preparatem wirusobójczym. Aby maksymalnie ułatwić klientom planowanie wyjazdów, powstała dedykowaną sekcja w ramach strony internetowej airfrance.pl tutaj, gdzie pod hasłem „Air France Protect” zamieszczono wszystkie ważne informacje dotyczące podróży w obecnym czasie. W jednym miejscu, klienci znajdą wskazówki, jak przygotować się do podróży, oraz jak zmiany i procedury zostały wdrożone na lotniskach i na pokładzie. 

Informacje na temat procedur w czasie podróży KLM można znaleźć na stronie klm.pl tutaj oraz w specjalnie przygotowanym filmie tutaj

Obie linie stale monitorują światową sytuację w związku z pandemią Covid-19. Środki ochrony zdrowia, jak też rozkład lotów i procedury są regularnie dostosowywane do aktualnych wymogów podyktowanych przez władze krajów, do których linia oferuje loty. Pasażerów zachęca się, aby przed każdą podróżą sprawdzali aktualne formalności związane z wyjazdem i tranzytem. Pomocna w tym zakresie są specjalnie przygotowane strony airfrance.traveldoc.aero i klm.traveldoc.aero.

Bilety z gwarancją zwrotu

Zarówno Air France, jak i KLM dostosowały swoje polityki handlowe, aby umożliwić klientom rezerwację następnej podróży z gwarancją możliwości zmiany planów. Pasażerowie, którzy zakupią bilety Air France lub KLM, a następnie podejmą decyzję o rezygnacji z podróży mają dwie opcje. Pierwszą z nich jest bezkosztowa zmiana biletu na inne daty i/lub inny kierunek.* Drugą opcją jest zwrot środków na kupon podróżny, który podlega wymianie na inną dowolną podróż. W razie niewykorzystania – kupon podlega zwrotowi. Oba rozwiązania zapewniają podróżnym optymalną elastyczność w planowaniu podróży i dotyczą wszystkich lotów w terminie do 31 marca 2021 r.

W sytuacji jeśli lot zostanie odwołany przez linię, klienci dodatkowo otrzymują możliwość pełnego zwrot kosztów biletu.

* jeśli zmiana kierunku spowoduje zmianę ceny, obowiązuje dopłata różnicy w taryfie.