Wciąż najchętniej do Grecji, Bułgarii i Hiszpanii. Za to dużo mniej chętnie z dziećmi – tak wypoczywali klienci polskich biur podróży w lipcu. Na półmetku wakacji wzrost wyjazdów jest imponujący – to 30 proc. Koszt wypoczynku był wyższy o 5 proc. niż rok wcześniej. Ale efektu 500+ w statystykach wyjazdowych nie widać
Travelplanet.pl podsumował na półmetku wakacji gdzie i jak klienci polskich biur podróży wypoczywali w lipcu. Obserwowany od początku roku ogromny wzrost wczesnych rezerwacji przełożył się na imponujący wzrost wyjazdów z biurami, który wyniósł w lipcu aż 30 procent. Za lipcowe wakacje turyści płacili 2490 zł, to jest o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Część tego wzrostu to konsekwencja obowiązku odprowadzania obowiązkowej składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.
Najchętniej tam, gdzie zeszłego lata
Lipiec polskiego podróżnika |
Odsetek turystów LIPIEC 2017 |
koszt/os LIPIEC 2017 |
Odsetek turystów LIPIEC 2016 |
koszt/os LIPIEC 2016 |
Zmiana frekwencji na kierunku |
Zmiana kosztu na kierunku |
Drożej / taniej |
GRECJA |
37,1 |
2 613 zł |
41 |
2 392 zł |
118 |
109 |
221 zł |
BUŁGARIA |
16,3 |
2 012 zł |
17,4 |
1 898 zł |
122 |
106 |
114 zł |
HISZPANIA |
12,2 |
2 947 zł |
13,9 |
2 923 zł |
114 |
101 |
24 zł |
TURCJA |
8,7 |
2 594 zł |
8,5 |
2 142 zł |
133 |
121 |
452 zł |
EGIPT (+2*) |
6,5 |
2 159 zł |
2,6 |
2 302 zł |
331 |
94 |
-143 zł |
WŁOCHY (-1) |
4,1 |
2 521 zł |
4,5 |
2 417 zł |
119 |
104 |
104 zł |
ALBANIA(+2) |
3,2 |
2 238 zł |
1,7 |
2 011 zł |
243 |
111 |
227 zł |
CHORWACJA(-2) |
2,8 |
1 649 zł |
3 |
1 915 zł |
121 |
86 |
-266 zł |
PORTUGALIA(-1) |
1,8 |
2 672 zł |
1,8 |
3 238 zł |
134 |
83 |
-566 zł |
CYPR |
1,1 |
2 837 zł |
1,1 |
2 694 zł |
134 |
105 |
143 zł |
OGÓŁEM WSZYSTKIE KIERUNKI |
2490 zł |
2380 zł |
30 |
5 |
110 zł |
*awans/spadek w porównaniu z miejscem w rankingu w lipcu 2016
Pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych wakacyjnych kierunków nie zmieniła się w porównaniu do lipca 2016. Nadal numerem jeden dla polskich turystów na wypoczynek jest Grecja. Drugie i trzecie miejsce, tak jak w zeszłym sezonie, należy do Bułgarii i Hiszpanii.
Zasadnicza zmiana preferencji i przeorientowanie się na europejskie destynacje w basenie morza Śródziemnego i Morza Czarnego dokonała się po wydarzeniach w krajach arabskich, jakie miały miejsce w 2015 roku. Tegoroczne statystyki potwierdzają trwałość tej zmiany, a największym jej beneficjentem jest Albania, która cieszyła się w lipcu ogromnym wzrostem popularności. Zwłaszcza że wakacje w tym kraju, choć podrożały o ponad 200 zł, wciąż nie należą do najdroższych.
Skąd zatem, w kontekście przeorientowania się turystów na Europę, awans Egiptu i ponadtrzykrotny wzrost wyjazdów do tego kraju? To konsekwencja kilku czynników: sporej obniżki cenowej ofert, które spowodowały że koszt wakacji w tym kraju w dobrym standardzie jest o ponad 400 zł niż średni koszt, jaki ponosili turyści wyjeżdżający z biurami podróży w lipcu. Ale jest również inny istotny czynnik – oferta Egiptu to last minute, jakie turyści pamiętają z ubiegłych lat: duże przeceny, mnogość ofert itp. Na europejskich kierunkach oferty najbardziej popularne wśród klientów biur podróży, a więc hotel co najmniej 4* (sześciu na dziesięciu klientów) i wyżywienie All Inclusive (trzech na czterech klientów) były po prostu wyprzedane znacznie wcześniej.
Spóźnialcy, czyhający na znaczne przeceny, przeliczyli się w tym wypadku – podobnie zresztą jak to miało miejsce podczas majówki. Wówczas Egipt był również alternatywą wakacji w ulubionym standardzie za rozsądne pieniądze.
Zdecydowanie więcej gwiazdek
Pięcioprocentowy wzrost kosztów pobytu na lipcowych wakacjach to pochodna wyraźnego przesunięcia się preferencji, związanych z wybieranymi hotelami. Przypomnijmy, na wakacje w lipcu 2017 z biurami podróży wyjechało o 30 proc. turystów więcej niż rok wcześniej. A na dodatek widać, że wyraźnie częściej chcą oni wypoczywać w hotelach o wysokim standardzie. W lipcu aż 63 proc. klientów biur podróży wakacje spędziło w hotelach 4-5-gwiazdkowych (w lipcu 2016 – 59 proc.) za to zmniejszyła się frekwencja w hotelach 3-gwiazdkowych (z 36% do 31,5%). O kosmetycznej poprawie można mówić w wypadku wyżywienia, jednak kupowanie oferty All Inclusive przez 3 na 4 turystów świadczy i tak o wyśrubowanym poziomie oczekiwań co do komfortu wypoczynku.
Jaki obiekt wybierali turyści |
Hotel 4 – 5* |
Hotel 3* |
Hotel 2* |
apartamenty |
Lipiec 2017 |
63% (w tym 15% 5*) |
31,5% |
3,5% |
2% |
Lipiec 2016 |
59% (w tym 14% 5*) |
36% |
3,5% |
1,5% |
zmiana |
+ 4 pkt proc. |
– 4,5 pkt proc. |
bz |
+ 0,5 pkt proc. |
Jakie wyżywienie wybrali turyści |
All Inclusive |
HB – śniadania i obiadokolacje |
BB – tylko śniadania |
OV – bez wyżywienia |
Lipiec 2017 |
75% |
15% |
5% |
5% |
Lipiec 2016 |
74% |
16% |
5,5% |
4,5% |
zmiana |
+ 1 pkt proc. |
– 1 pkt proc. |
-0,5 pkt proc. |
+0,5 pkt proc. |
Podsumowując: trwałe przeorientowanie wakacyjnych preferencji na kierunki europejskie, droższe od arabskich, oraz wyraźne podniesienie standardu wypoczynku nie spowodowało znacznego wzrostu kosztów wakacji. Zaskakujący może być natomiast spadek wyjeżdżających dzieci z rodzicami. Efektu 500+, bardzo wyraźnego w ubiegłym sezonie (wówczas wzrosty liczby turystów i towarzyszących im dzieci były podobne i oscylowały w okolicach 15 proc.), nie było widać w statystykach dotyczących wczesnych rezerwacji, nie widać ich również po podsumowaniu lipcowych wakacji klientów biur podróży.
Największy polski multiagent w turystyce sprzedający przez Internet, Call Center oraz Salony Podróży, ofertę starannie sprawdzonych, największych polskich organizatorów wyjazdów. Jednocześnie ma w swojej ofercie bilety lotnicze, hotele, ubezpieczenia podróżne oraz umożliwia wynajem samochodów w dowolnym miejscu na świecie.
Travelplanet.pl jest laureatem platynowego trofeum „NAGRODA FAIR PLAY”. To najlepszy serwis rezerwacyjny według portalu interaktywnie.pl, który sporządził ranking w oparciu o oceny ekspertów branży internetowej. W 2015 roku po raz dziewiąty Travelplanet.pl zajął pierwsze miejsce w rankingu sklepów internetowych (turystyka) Money.pl, (wcześniej sporządzanego wspólnie z Gazetą Wyborczą oraz serwisem Wyborcza.biz). W 2010 roku kapituła konkursu Najwyższa Jakość Quality International przyznała spółce tytuł Laureata oraz Złote Godło w kategorii QSERVICES — usługi najwyższej jakości. Portal travelplanet.pl został także laureatem Złotego Godła w konkursie Laur Klienta 2010, w kategorii sklepów internetowych — turystyka.
W 2014 roku Travelplanet.pl uzyskał tytuł Narodowego Championa w konkursie European Business Awards reprezentował nasz kraj w 8. edycji prestiżowego europejskiego konkursu, mającego wyłonienie najbardziej innowacyjnych i dynamicznych firm w Europie.
Kontakt dla mediów:
Jarosław Kałucki, rzecznik Travelplanet.pl
Tel 602 197 350