Wciąż najchętniej do Grecji, Bułgarii i Hiszpanii. Za to dużo mniej chętnie z dziećmi – tak wypoczywali klienci polskich biur podróży w lipcu. Na półmetku wakacji wzrost wyjazdów jest imponujący – to 30 proc. Koszt wypoczynku był wyższy o 5 proc. niż rok wcześniej. Ale efektu 500+ w statystykach wyjazdowych nie widać

 

Travelplanet.pl podsumował na półmetku wakacji gdzie i jak klienci polskich biur podróży wypoczywali w lipcu. Obserwowany od początku roku ogromny wzrost wczesnych rezerwacji przełożył się na imponujący wzrost wyjazdów z biurami, który wyniósł w lipcu aż 30 procent. Za lipcowe wakacje turyści płacili 2490 zł, to jest o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Część tego wzrostu to konsekwencja obowiązku odprowadzania obowiązkowej składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

 

Najchętniej tam, gdzie zeszłego lata

 

Lipiec polskiego podróżnika

Odsetek turystów LIPIEC 2017

koszt/os

LIPIEC 2017

Odsetek turystów LIPIEC 2016

koszt/os LIPIEC 2016

Zmiana frekwencji na kierunku

Zmiana kosztu na kierunku

Drożej / taniej

GRECJA

37,1

2 613 zł

41

2 392 zł

118

109

221 zł

BUŁGARIA

16,3

2 012 zł

17,4

1 898 zł

122

106

114 zł

HISZPANIA

12,2

2 947 zł

13,9

2 923 zł

114

101

24 zł

TURCJA

8,7

2 594 zł

8,5

2 142 zł

133

121

452 zł

EGIPT (+2*)

6,5

2 159 zł

2,6

2 302 zł

331

94

-143 zł

WŁOCHY (-1)

4,1

2 521 zł

4,5

2 417 zł

119

104

104 zł

ALBANIA(+2)

3,2

2 238 zł

1,7

2 011 zł

243

111

227 zł

CHORWACJA(-2)

2,8

1 649 zł

3

1 915 zł

121

86

-266 zł

PORTUGALIA(-1)

1,8

2 672 zł

1,8

3 238 zł

134

83

-566 zł

CYPR

1,1

2 837 zł

1,1

2 694 zł

134

105

143 zł

OGÓŁEM WSZYSTKIE KIERUNKI

 

2490 zł

 

2380 zł

30

5

110 zł

*awans/spadek w porównaniu z miejscem w rankingu w lipcu 2016

 

Pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych wakacyjnych kierunków nie zmieniła się w porównaniu do lipca 2016. Nadal numerem jeden dla polskich turystów na wypoczynek jest Grecja. Drugie i trzecie miejsce, tak jak w zeszłym sezonie, należy do Bułgarii i Hiszpanii.

 

Zasadnicza zmiana preferencji i przeorientowanie się na europejskie destynacje w basenie morza Śródziemnego i Morza Czarnego dokonała się po wydarzeniach w krajach arabskich, jakie miały miejsce w 2015 roku. Tegoroczne statystyki potwierdzają trwałość tej zmiany, a największym jej beneficjentem jest Albania, która cieszyła się w lipcu ogromnym wzrostem popularności. Zwłaszcza że wakacje w tym kraju, choć podrożały o ponad 200 zł, wciąż nie należą do najdroższych.

 

Skąd zatem, w kontekście przeorientowania się turystów na Europę, awans Egiptu i ponadtrzykrotny wzrost wyjazdów do tego kraju? To konsekwencja kilku czynników: sporej obniżki cenowej ofert, które spowodowały że koszt wakacji w tym kraju w dobrym standardzie jest o ponad 400 zł niż średni koszt, jaki ponosili turyści wyjeżdżający z biurami podróży w lipcu. Ale jest również inny istotny czynnik – oferta Egiptu to last minute, jakie turyści pamiętają z ubiegłych lat: duże przeceny, mnogość ofert itp. Na europejskich kierunkach oferty najbardziej popularne wśród klientów biur podróży, a więc hotel co najmniej 4* (sześciu na dziesięciu klientów) i wyżywienie All Inclusive (trzech na czterech klientów) były po prostu wyprzedane znacznie wcześniej.

 

Spóźnialcy, czyhający na znaczne przeceny, przeliczyli się w tym wypadku – podobnie zresztą jak to miało miejsce podczas majówki. Wówczas Egipt był również alternatywą wakacji w ulubionym standardzie za rozsądne pieniądze.

 

Zdecydowanie więcej gwiazdek

 

Pięcioprocentowy wzrost kosztów pobytu na lipcowych wakacjach to pochodna wyraźnego przesunięcia się preferencji, związanych z wybieranymi hotelami. Przypomnijmy, na wakacje w lipcu 2017 z biurami podróży wyjechało o 30 proc. turystów więcej niż rok wcześniej. A na dodatek widać, że wyraźnie częściej chcą oni wypoczywać w hotelach o wysokim standardzie. W lipcu aż 63 proc. klientów biur podróży wakacje spędziło w hotelach 4-5-gwiazdkowych (w lipcu 2016 – 59 proc.) za to zmniejszyła się frekwencja w hotelach 3-gwiazdkowych (z 36% do 31,5%). O kosmetycznej poprawie można mówić w wypadku wyżywienia, jednak kupowanie oferty All Inclusive przez 3 na 4 turystów świadczy i tak o wyśrubowanym poziomie oczekiwań co do komfortu wypoczynku.

 

 

Jaki obiekt wybierali turyści

Hotel 4 – 5*

Hotel 3*

Hotel 2*

apartamenty

Lipiec 2017

63% (w tym 15% 5*)

31,5%

3,5%

2%

Lipiec 2016

59% (w tym 14% 5*)

36%

3,5%

1,5%

zmiana

+ 4 pkt proc.

– 4,5 pkt proc.

bz

+ 0,5 pkt proc.

Jakie wyżywienie wybrali turyści

All Inclusive

HB – śniadania i obiadokolacje

BB – tylko śniadania

OV – bez wyżywienia

Lipiec 2017

75%

15%

5%

5%

Lipiec 2016

74%

16%

5,5%

4,5%

zmiana

+ 1 pkt proc.

– 1 pkt proc.

-0,5 pkt proc.

+0,5 pkt proc.

 

 

Podsumowując: trwałe przeorientowanie wakacyjnych preferencji na kierunki europejskie, droższe od arabskich, oraz wyraźne podniesienie standardu wypoczynku nie spowodowało znacznego wzrostu kosztów wakacji. Zaskakujący może być natomiast spadek wyjeżdżających dzieci z rodzicami. Efektu 500+, bardzo wyraźnego w ubiegłym sezonie (wówczas wzrosty liczby turystów i towarzyszących im dzieci były podobne i oscylowały w okolicach 15 proc.), nie było widać w statystykach dotyczących wczesnych rezerwacji, nie widać ich również po podsumowaniu lipcowych wakacji klientów biur podróży.

 

Największy polski multiagent w turystyce sprzedający przez Internet, Call Center oraz Salony Podróży, ofertę starannie sprawdzonych, największych polskich organizatorów wyjazdów. Jednocześnie ma w swojej ofercie bilety lotnicze, hotele, ubezpieczenia podróżne oraz umożliwia wynajem samochodów w dowolnym miejscu na świecie.

 

Travelplanet.pl jest laureatem platynowego trofeum „NAGRODA FAIR PLAY”. To najlepszy serwis rezerwacyjny według portalu interaktywnie.pl, który sporządził ranking w oparciu o oceny ekspertów branży internetowej. W 2015 roku po raz dziewiąty Travelplanet.pl zajął pierwsze miejsce w rankingu sklepów internetowych (turystyka) Money.pl, (wcześniej sporządzanego wspólnie z Gazetą Wyborczą oraz serwisem Wyborcza.biz). W 2010 roku kapituła konkursu Najwyższa Jakość Quality International przyznała spółce tytuł Laureata oraz Złote Godło w kategorii QSERVICES — usługi najwyższej jakości. Portal travelplanet.pl został także laureatem Złotego Godła w konkursie Laur Klienta 2010, w kategorii sklepów internetowych — turystyka.

 

W 2014 roku Travelplanet.pl uzyskał tytuł Narodowego Championa w konkursie European Business Awards reprezentował nasz kraj w 8. edycji prestiżowego europejskiego konkursu, mającego wyłonienie najbardziej innowacyjnych i dynamicznych firm w Europie.

 

Kontakt dla mediów:

Jarosław Kałucki, rzecznik Travelplanet.pl

Tel 602 197 350

media@travelplanet.pl