Ponad 700 pracowników Lufthansy zgłosiło się na wolontariuszy do załóg rejsów niosących pomoc humanitarną, przewożących na pokładzie unikalny sprzęt medyczny.

Minister Spraw Zagranicznych Niemiec, dr Frank-Walter Steinmeier, oraz Minister Zdrowia Hermann Gröhe w imieniu niemieckiego parlamentu zaakceptowali rachunek za pierwszą na świecie maszynę ewakuacyjną do transportu oraz leczenia pacjentów chorych na ebolę. Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Lufthansy, Carsten Spohr, przekazał Airbusa A340-300 do pełnienia nowej roli w czwartek 27 listopada w Berlinie. Na prośbę niemieckiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Lufthansa Technik kilka ostatnich tygodni spędziła na przekształcaniu pasażerskiej maszyny o nazwie „Villingen-Schwenningen”, aby mogła być ona wykorzystywana w tej wyjątkowej misji humanitarnej. Pod nową nazwą „Robert Koch” służy teraz jako jedyny na świecie samolot ewakuacyjny dla zarażonych pacjentów. W przeciwieństwie do mniejszej maszyny, która do tej pory była sporadycznie dostępna, A340 zapewnia kompleksową i intensywną opiekę na pokładzie. Lufthansa Group była w stanie szybko podołać tak skomplikowanej technicznie operacji, dostarczając w krótkim czasie maszynę wykonującą rejsy międzykontynentalne i odpowiadającą szczególnym wymaganiom projektu. Jako globalny lider w lotniczych technologiach, Lufthansa Technik posiada także duże doświadczenie w instalowaniu szerokiej palety niestandardowych wnętrz kabin pokładowych dla rządów, VIPów oraz sektora biznesowego. Wykonana została także ekspertyza budowy i instalacji specjalnej kabiny izolacyjnej na pokładzie.

Przebudowa maszyny, która rozpoczęła się 17 listopada w Hamburgu, została przeprowadzona w partnerstwie z Instytutem Roberta Kocha (RKI). W środkowej i tylnej części szerokokadłubowej maszyny, fotele pasażerskie, kuchnia, toalety i schowki bagażowe zostały usunięte, aby zapewnić miejsce dla kabiny izolacyjnej dla pacjentów, otoczonej hermetycznym namiotem pod ciśnieniem. W jej wnętrzu lekarze mogą zapewnić pacjentom intensywną opiekę i leczenie podczas transportu, pozostając w pełni zabezpieczonymi przed zakażeniem. Dwa zewnętrzne namioty ciśnieniowe służą jako strefy buforowe, aby kabina lecznicza mogła być bezpiecznie instalowana i demontowana. Na przodzie pokładu zamontowano 19 foteli pasażerskich dla lekarzy, sanitariuszy z RKI, techników namiotu izolacyjnego oraz inżyniera Lufthansy.

W krótkim czasie ponad 700 pilotów oraz personelu pokładowego, zgłosiło się na wolontariuszy załogi pokładowej projektu humanitarnego „Robert Koch”, którego realizacja wstępnie planowana jest na 6 miesięcy.