Polscy turyści mniej chętnie niż w ubiegłym roku planują majowy weekend z biurami podróży – wynika z danych rezerwacyjnych Travelplanet.pl. Powód to mniej korzystny układ kalendarza niż w maju 2013 oraz kanonizacja Jana Pawła II.

 

Za granicę na tegoroczny długi weekend z biurami podróży wybiera się o 10,5 proc. turystów mniej, za to za wyjazdy płacą o 4,4 proc. więcej. Najwiekszy polski multiagent turystyczny sprawdził gdzie i za ile chcą w tym roku wypoczywać Polacy w długi weekend. Wyniki pochodzą z rezerwacji klientów Travelplanet.pl, dokonanych do 15 marca i porównywane są do analogicznych rezerwacji w ubiegłym roku.

W tym roku turysta za wypoczynek podczas długiego weekendu płaci przeciętnie blisko 2400 zł, za poprzednią majówkę za granicą średnia wartość rezerwacji na osobę wynosiła niespełna 2300 zł.

– Mniejsze zainteresowanie majówką niż w poprzednim roku to nie rynkowy odwrót – uważa Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i commerce w Travelplanet.pl. – W ubiegłym roku dwa dni wolne wypadały w dni powszednie, teraz 3 maja wypada w sobotę a to zawsze wpływa na ruch turystyczny w tym czasie – zauważa.

Niebagatelny wpływ na kierunek i charakter wyjazdów ma również kanonizacja Jana Pawła II, zaplanowana na początek długiego weekendu. Zdaniem dyr. Damasiewicza, wiele osób wybiera się na pielgrzymkę, organizując sobie jednak wyjazd we własnym zakresie. Jednak co warte podkreślenia gdy w długi weekend 2011 roku beatyfikowano papieża – Polaka, na zagraniczne, zorganizowane majówki wyjechało aż o blisko 40 proc. Klientów Travelplanet.pl mniej, niż zamierza uczynić to obecnie.

Jeśli nie na kanonizację, to gdzie?

GDZIE NA MAJÓWKĘ

2014

2013

zmiana

GRECJA

23,2%

21,9%

+ 1,3 pkt proc.

EGIPT

22,5%

21,5%

+ 1 pkt proc.

TURCJA

19,8%

18,9%

+ 0,9 pkt proc.

HISZPANIA

9,1%

11,3%

– 2,2 pkt proc.

FRANCJA

5,9%

5,8%

+ 0,1 pkt proc.

Egzotyka

2,6%

1,8%

+ 0,8 pkt proc.

Najchętniej wybierane kierunki nie zmieniają się w porównaniu do poprzedniej majówki – turyści chcą odpocząć przede wszystkim w Grecji (23,2 proc.), Egipcie (22,5 proc.) Turcji (19,8 proc.) i Hiszpanii (9,1 proc.). Tradycyjnie już dużym zainteresowaniem cieszą się wycieczki na majówkę do Francji (głównie do Paryża). Wyraźnie większą popularnością, w porównaniu do majówki 2013, cieszą się egzotyczne wyprawy. Obecnie wyjazdy na Mauritius, Seszele, Kubę, Peru czy do Chin, które są niewspółmiernie droższe od wyjazdów do basenu Morza Śródziemnego czy Egiptu, zaplanowało rekordowo dużo turystów w porównaniu do ostatnich kilku długich majowych weekendów.

– Trend do fundowania sobie egzotycznych obserwujemy od jakiegoś czasu – stwierdza Damasiewicz. – Nie jest to wielki odsetek turystów, ale systematycznie zwiększa się. To naszym zdaniem rodzaj nagród, jakie sprawiają sobie zamożni klienci w przeciwieństwie do najpopularniejszych wyjazdów, które mają charakter nie tyle turystycznego święta co raczej regeneracji sił, tyle że w przyjaźniejszym klimacie niż polski, za to za zbliżoną cenę – wyjaśnia.

 

Nocleg pod gwiazdkami

Standard hotelu

Majówka 2014

Majówka 2013

zmiana

5*

35,8%

33,7%

+ 2,1

4*

38%

41,6%

– 3,6

3*

18,1%

16,1%

+ 2

2* – 1*

3,6%

5,3%

– 1.7

brak

4,5%

3,3%

+ 2,2

Najzamożniejsi turyści nie rezygnują z najwyższego standardu i wybierają hotele 5*. Natomiast ci, którzy dotychczas jeździli do hoteli o standardzie 4* – to najliczniejsza grupa – wyraźnie zmienili preferencje, obniżając standard pobytu. Podobne zjawisko występuje wśród klientów, którzy jeździli do hoteli 2 – 1*, popularność tych obiektów również zmniejszyła się. Mimo to odsetek turystów wybierających hotele najniższej kategorii i nieskategoryzowane wciąż oscyluje wokół 8 proc. A turystów jeżdżących do hoteli 3- 4* wynosi 56 – 58 proc.

– W dalszym ciągu obserwujemy zjawisko obniżania standardu wypoczynku zarówno w tej grupie jak i wśród turystów decydujących się na niższy standard, to znaczy hotele 2 – 1*, którzy teraz chętniej jadą do obiektów nieskategoryzowanych.

Wyżywienie

Majówka 2014

Majówka 2013

zmiana

All Inclusive

72,4%

71,3%

+1,1 pkt proc.

HB

17%

13,3%

+3,7 pkt proc.

BB

6,5%

10,5%

-4 pkt proc.

OV

3,5%

2,5%

+1 pkt proc.

VB

0,6%

2,4%

-1,8 pkt proc.

– Długi weekend to odpoczynek w wydaniu All inclusive – zauważa Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu i commerce Travelplanet.pl Wciąż siedmiu na dziesięciu polskich turystów decyduje się na taką formę posiłków. Taki sam odsetek wypoczywa w hotelach 4 i 5-gwiazdkowych.

Mocno wzrosła na tę majówkę popularność wypoczynku z wykupionymi śniadaniami i obiadokolacjami (HB) za to radykalnie spadła natomiast gotowość do jadania obiadów „na mieście”, czyli wypoczywanie w obiektach z wykupionymi śniadaniami (BB). – Turyści dochodzą do wniosku, że w ogólnym rozrachunku taki wypoczynek okaże się droższy od pozornie kosztowniejszej oferty z obiadokolacjami a nawet z napojami i drinkami w cenie, zwłaszcza jeśli podczas majówki nie planujemy ograniczania takich wydatków – tłumaczy to zjawisko dyr. Damasiewicz.

Turyści, którzy decydują się na wyżywienie typu AI i HB podczas tegorocznej majówki to w sumie 89,4 proc. Klientów Travelplanet.pl, którzy dokonali rezerwacji (w długi weekend 203 było to 84,6 proc.).

– Jak widać standard hotelu może być niższy, bo turyści wychodzą z założenia, że i tak cały dzień spędzają poza pokojem hotelowym – podkreśla Radosław Damasiewicz. – Jednak wykupowanie ofert AI i HB wynika nie z rozpasania lecz właśnie z oszczędności.

Dyrektor Travelplanet.pl zauważa, że na tej samej zasadzie klienci nie odwracają się w ogóle od biur podróży. – Organizacja wyjazdu we własnym zakresie może być ekscytująca – przyznaje. Pochłania jednak sporo czasu, trzeba się orientować gdzie szukać ofert, jak je rezerwować i płacić zaliczki a wstępne porównanie kosztów biletów tanich linii lotniczych i znalezionego samodzielnie hotelu tylko pozornie może okazać się korzystniejsze. – Często bowiem zapominamy choćby o koszcie transferu z lotniska do miasta czy kurortu, a czasem kosztuje on niewiele mniej niż tani lot – dodaje Damasiewicz. – Koszt wyżywienia również najczęściej jest zaniżony w stosunku do rzeczywistych wydatków. A na końcu okazuje się, że tracąc sporo czasu na samodzielne przygotowanie urlopu wydaliśmy na niego tyle, ile kosztował on w biurze podróży.

 

 

TRAVELPLANET.PL

Największy polski multiagent w turystyce sprzedający przez Internet, Call Center oraz Punkty Obsługi Klienta ofertę starannie sprawdzonych, największych polskich organizatorów wyjazdów. Jednocześnie ma w swojej ofercie bilety lotnicze, hotele, ubezpieczenia podróżne oraz umożliwia wynajem samochodów w dowolnym miejscu na świecie. Pierwsza firma e-commerce na warszawskiej GPW, która obsłużyła ponad pół miliona klientów, jest laureatem platynowego trofeum „NAGRODA FAIR PLAY”.

Najlepszy serwis rezerwacyjny według portalu interaktywnie.pl, który w 2013 r. sporządził ranking w oparciu o oceny ekspertów branży internetowej. W 2013 roku po raz siódmy Travelplanet.pl zajął pierwsze miejsce w rankingu sklepów internetowych (turystyka) Money.pl, (wcześniej sporządzanego wspólnie z Gazetą Wyborczą oraz serwisem Wyborcza.biz). W 2010 roku kapituła konkursu Najwyższa Jakość Quality International przyznała spółce tytuł Laureata oraz Złote Godło w kategorii QSERVICES — usługi najwyższej jakości. Portal travelplanet. pl został także laureatem Złotego Godła w konkursie Laur Klienta 2010, w kategorii sklepów internetowych — turystyka.