W niedzielę, 6 października, polski kierowca rajdowy Martin Kaczmarski stanie na linii startu Rajdu Maroka wśród najlepszych zawodników z całego świata. Wrocławianin wraca do rywalizacji w rajdach cross country w tym samym miejscu, w którym 10 lat temu w wyniku wypadku doznał poważnego urazu kręgosłupa i musiał zrezygnować z dobrze zapowiadającej się sportowej kariery.

 

Martin Kaczmarski zdj. Grzegorz Cholewa

W tegorocznej, 25. edycji Rallye du Maroc Kaczmarski siądzie za kierownicą Toyoty Hilux Overdrive w wersji T1 Ultimate – najnowocześniejszej obecnie konstrukcji stworzonej na potrzeby rajdów terenowych. Obok Martina, w fotelu pilota zasiądzie Xavier Panseri, jeden z najbardziej doświadczonych i utytułowanych pilotów rajdowych.

W swojej dotychczasowej karierze motorsportowej Martin Kaczmarski dał się poznać jako uzdolniony zawodnik. Do jego najważniejszych osiągnięć należy start w 36. edycji Rajdu Dakar w 2014 r., w którym jako najmłodszy w ówczesnej historii tego rajdu kierowca samochodu zajął 9. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Biorąc pod uwagę jego umiejętności i wyniki sportowe, pretendował do zwycięstwa w kolejnym Dakarze. Niestety z 37. edycji Rajdu Dakar (styczeń 2015) wyeliminował go uraz odcinka szyjnego kręgosłupa, odniesiony w rajdzie Pucharu Świata Cross Country w Maroku w październiku 2014 r.

Po 10 latach od tamtych wydarzeń Martin Kaczmarski powraca do ścigania się w rajdach cross coutry, w symbolicznym dla swojej kariery Rajdzie Maroka.

Rallye du Maroc odbędzie się w dniach 4-11 października pomiędzy Marrakeszem a Regionem Wschodnim, przez Zagorę. Uczestnicy pokonają trasę o długości 2468 km, w tym 1512 km odcinków specjalnych.

Dotychczasowa kariera rajdowa Martina Kaczmarskiego

Karierę kierowcy rozpoczął jeszcze jako nastolatek. W 2012 r. wziął udział w Mistrzostwach Polski Cross Country. W swoim pierwszym sezonie, jeżdżąc angielskim Bowler Nemesis, wywalczył drugie wicemistrzostwo. Z Bowlera przesiadł się do Toyoty Hilux, w której wystartował w 2013 r. na piaskach Kataru i Abu Dhabi.

Pod koniec 2013 r. otrzymał zaproszenie od niemieckiej firmy X-Raid do ścigania się ich samochodem Mini All4Racing, którym jeździł w całym sezonie 2014 Pucharu Świata Cross Country.

W sezonie 2015 ścigał się w Rallycrossie w klasie RX Lites, w której zajął 10. miejsce w klasyfikacji generalnej jeżdżąc wyścigową Fiestą. Rok 2016 to rywalizacja w Mistrzostwach Europy FIA Rallycross w najmocniejszej klasie Supercar, którą ukończył na 11. miejscu w klasyfikacji generalnej i jako najlepszy z kierowców Fiest.

W 2014 roku w trakcie ostatniego dnia Pucharu Świata Cross Country w Katarze Kaczmarski jechał z 40 sekundową przewagą nad liderem Nasserem Al Attiyah. Urwane koło na 150 km przed metą uniemożliwiło mu dalszą jazdę.

Z 37. edycji Rajdu Dakar (styczeń 2015) wyeliminowała go kontuzja kręgosłupa (skręcenie odcinka szyjnego) odniesiona rajdzie Pucharu Świata Cross Country w Maroku w październiku 2014 r.

Martin Kaczmarski urodził się w 1990 r. w niemieckim Essen. Na stałe mieszka we Wrocławiu.