W dniach 3–5 grudnia 2024 r. w mieście Tozeur odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowych Targów Turystyki Sahary i Oaz ISSOT. Wydarzenie zgromadziło wielu lokalnych, narodowych i międzynarodowych interesariuszy.

Mimo, że targi były pierwszą publiczną okazją do dyskusji o atrakcjach przyrodniczych i kulturowych południowej Tunezji to temat promocji regionu był już omawiany wcześniej. W listopadzie 2022 odbyło się pierwsze seminarium, którego efektem było spotkanie na szczeblu ministerialnym w lipcu 2023 roku. Na pierwsze efekty promowania Sahary nie trzeba było długo czekać. Rok 2024 zamknie się wynikiem pokazującym niemal 7% wzrost liczby turystów, którzy odwiedzili południe Tunezji. Prym wiodą goście z Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch i Polski, ale to 6-cio krotny wzrost liczby turystów z Państwa Środka jest najbardziej spektakularny.

 

Jak podkreślił podczas przemówienia powitalnego Minister Turystyki Tunezji, p. Sofiane Tekaya „rozległa Sahara, góry Atlas, krajobrazy oaz i dziedzictwo kulturowe stanowią doskonałe miejsce dla turystów poszukujących autentycznych i niepowtarzalnych przeżyć”. Inwestowanie w rozwój projektów turystycznych w południowym regionie Tunezji ma kluczowe znaczenie dla uwolnienia ogromnego potencjału gospodarczego tego obszaru. Uznano za niezwykle istotne uproszczenie procedur koniecznych do rozpoczęcia nowych projektów. Podkreślono, że rozwój turystyki nie może w żadnym wypadku nastąpić kosztem degradacji środowiska lub erozji kulturowej lokalnych społeczności. Jasno wyartykułowano konieczność aktywizacji kobiet i zwiększenia ofert na rynku pracy, które muszą w pierwszej kolejności być dostępne dla okolicznych mieszkańców. Istotne jest wprowadzenie saharyjskich stref wolnych od plastiku, regulacji dotyczących zarządzania wodą pitną i odpadami. 

 

O sukcesie imprezy może świadczyć znacząco przekroczona liczba uczestników względem pierwotnych założeń. Szacunki zakładały rejestrację 300 wystawców, a finalnie osiągnięto poziom 500 uczestników reprezentujących takie obszary, jak tunezyjskie i międzynarodowe biura podróży i organizatorzy wycieczek, hotele, restauracje i inne obiekty noclegowe. Na targach byli obecni lokalni rzemieślnicy i inwestorzy. Na zaproszenie Helmi Hassine, Dyrektora Generalnego Tunezyjskiego Biura Turystyki, w imprezie brała udział też grupa dziennikarzy z krajów takich jak Kanada, Niemcy, Hiszpania, Czechy i Polska.

 

Nieprzypadkowo gospodarzem konferencji było miasto Tozeur, które ma być wzorem do naśladowania dla innych ośrodków południowej Tunezji. O specjalnej roli miasta mówił Gubernator Prowincji Tozeur, p.Chahine Zribi, który zwrócił uwagę, że tu znajduje się międzynarodowe lotnisko, które dotychczas nie wykorzystywało swojego potencjału.

 

Imprezie towarzyszyły wydarzenia fakultatywne, jak wycieczki edukacyjne i degustacje lokalnej kuchni, występy muzyczne i prezentacje marek samochodów, które posiadają modele odpowiednie do użytkowania na Saharze, jak Nissan i Toyota.

 

Tunezja słusznie uważana jest za wyśmienite miejsce do spędzenia nadmorskich wakacji. Infrastruktura wybrzeża jest doceniana przez coraz liczniejszą grupę Polaków, którzy obecnie są 3cią największą nacją odwiedzającą ten przyjazny, afrykański kraj.  Targi Turystyki w Tozeur udowodniły jak wielki potencjał tkwi w południowej części kraju. Wydaje się, że w kolejnych latach coraz więcej Polaków zdecyduje się na podróż do tunezyjskiej Sahary. 

 

Międzynarodowe Targi Turystyki Sahary i Oaz (ISSOT) to wynik owocnej współpracy między sektorem publicznym i prywatnym, a także różnymi zainteresowanymi stronami w tej dziedzinie. Należą do nich Ministerstwo Turystyki (MTA), Tunezyjskie Krajowe Biuro Turystyki (ONTT), Krajowe Biuro Rzemiosła (ONA), Gubernatorstwo miasta Tozeur, Tunezyjska Federacja Biur Podróży i Turystyki (FTAV) oraz Tunezyjska Federacja Organizacji Turystycznych (FTH). Wydarzenie to korzystało również ze wsparcia renomowanych organizacji międzynarodowych, takich jak Amerykańska Agencja Rozwoju Międzynarodowego (USAID) czy Niemieckie Stowarzyszenie Turystyczne (DRV).