Początek 2020 roku zapowiadał się obiecująco zarówno dla turystycznych kierunków zagranicznych,
jak i krajowych – w styczniu szukaliśmy informacji o nich o 25 proc. częściej niż w analogicznym
miesiącu 2019 roku. Już lutym można było jednak zauważyć pierwsze oznaki niepokoju i niepewności,
a marzec przyniósł drastyczne spadki. Popularność kierunków krajowych w trzecim miesiącu 2020
spadła aż o połowę w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Tymczasem
zainteresowanie informacjami o zagranicznych wyjazdach spadło aż o 2/3 w stosunku do
analogicznego okresu roku 2019.

Drastyczne spadki z marca pogłębiły się w kwietniu, gdy nastąpił szczyt turystycznej zapaści.
Zagraniczne wojaże straciły na popularności aż o 80,5 proc., podczas gdy krajowe o 71,3 proc.
– Sytuacja szybko uległa zmianie. Kierunki zagraniczne dalej traciły na popularności, jednak okazało
się, że Polacy nie zamierzają rezygnować z planów urlopowych. Po prostu zmieniliśmy cele podróży
– komentuje Mateusz Najman, Junior SEM Specialist w Deva Group. – Już w maju o połowę częściej
szukaliśmy informacji o wyjazdach krajowych. Podczas gdy kierunki zagraniczne, mimo ponownego
otwarcia granic międzypaństwowych i połączeń z wieloma krajami, przez cały sezon odnotowywały
mniejszą popularność w porównaniu z ubiegłymi latami (spadek o prawie połowę), zainteresowanie
urlopami w kraju nie słabnie.
– Zmiany w trendach na rynku turystycznym w Polsce wynikały nie tylko z niepewnej sytuacji, ale
również z wprowadzenia bonu turystycznego 500+. Przewidywaliśmy, że projekt ten będzie miał
wpływ na decyzje wakacyjne Polaków – chcąc dokładnie sprawdzić jego skalę, przeprowadziliśmy
badania. Zgodnie z naszym raportem – 15% ankietowanych turystów stwierdziło, że gdyby nie bon w
ogóle nie zdecydowałoby się na wakacje. W sierpniu co czwarta transakcja odbywała się z jego
wykorzystaniem, natomiast teraz jest to co piąta rezerwacja – mówi prezes klubu travelowego
Travelist.pl, Tomasz Piszczako. – W obliczu pandemii polskie destynacje są postrzegane jako bardziej
bezpieczne
i atrakcyjne. W Polsce najchętniej wybieraliśmy wakacje nad morzem (40%) w górach (30%) lub
1 Metodologia analizy: analiza liczby wyszukiwań poszczególnych słów kluczowych w Google. Popularność
poszczególnych kierunków porównano na podstawie dziesięciu generujących największy ruch słów kluczowych
przypadających na dany kierunek. Zestawiano ze sobą okresy: styczeń-lipiec 2019 r. oraz styczeń-lipiec 2020 r.

decydowaliśmy się na krótkie wypady do turystycznych miast (15%). Zauważalną zmianą na rynku jest
też fakt, że rezerwujemy wakacje krótsze i z mniejszym wyprzedzeniem – średnia długość urlopu w
sezonie wynosiła 3-3,5 dnia, natomiast planując wakacje rzadko rezerwujemy noclegi później niż w
ciągu najbliższych dwóch miesięcy.
W tym sezonie wakacyjnym kierunkom zagranicznym nie udało się ani razu wrócić do poziomu
popularności z zeszłego roku, chociaż powoli do łask wraca Chorwacja (wzrost o 8,4 proc.
w porównaniu z lipcem 2019 r.). Najbardziej w tym samym miesiącu spadło zainteresowanie Turcją
(-74 proc.), Włochami (-70,2 proc.) i Hiszpanią (-71,5 proc.).
W kraju z kolei, rekordowe poziomy zainteresowania odnotowywały Bieszczady – po skoku
zainteresowania o 211 proc. w maju, utrzymały one konsekwentnie popularność do końca lipca.
Polaków interesowały również Mazury – z rekordowym wzrostem zainteresowania w maju –  o 103
proc. rok do roku. Kraina Tysiąca Jezior była również niezwykle popularna w czasie wakacji – w lipcu
utrzymywał się zauważalny, około pięćdziesięcioprocentowy wzrost wyszukiwań w stosunku do roku
ubiegłego. Przez całe wakacje rzadziej niż w zeszłym roku myśleliśmy za to o wyjeździe do niektórych
kurortów nadbałtyckich, np. do Krynicy Morskiej czy Łeby.

O DevaGroup:
Jesteśmy ekspertami od reklamy w Internecie. Działamy w branży od 1999 r. Posiadamy setki zadowolonych
klientów, doskonałe referencje oraz liczne nagrody i wyróżnienia. Należymy do elitarnego grona najstarszych i
najlepszych agencji SEM w Polsce. Świadczymy naszym klientom usługi związane z: pozycjonowaniem (SEO),
Google Ads (SEM) oraz Social Mediami. Jesteśmy organizatorami barcampu semKRK, który odbywa się w
Krakowie.