Parada z udziałem ośmiu parowozów, z których część przemierzała szlaki kolejowe Europy, blisko 20 tysięcy gości z kraju i zagranicy, specjalny multimedialny pokaz maszyn z udziałem zespołu AudioFeels oraz animacje i konkursy dla całych rodzin to główne atrakcje XXI Parady Parowozów. Już 3 maja PKP CARGO i Fundacja Era Parowozów zapraszają do ostatniej w Europie czynnej Parowozowni w Wolsztynie.

Program tegorocznej Parady Parowozów jest niezwykle bogaty i każda z osób, która w pierwszy majowy weekend odwiedzi Wolsztyn, znajdzie coś dla siebie.

– Tegoroczna Parada w Wolsztynie będzie wyjątkowa pod wieloma względami, jednak z pewnością tym, na co najbardziej wszyscy czekają, jest sobotni pokaz parowozów, które mamy nadzieję usatysfakcjonuje nawet najbardziej wymagających miłośników kolei. – mówi Mirosław Szymański z PKP CARGO S.A. – Sprowadzenie tych wszystkich unikatowych maszyn do Wolsztyna było dużym wyzwaniem, jednak wspólnymi siłami udało nam się tego dokonać. Ze swojej strony mogę obiecać, że widok ośmiu legendarnych parowozów poruszających się po torach będzie niesamowitym i przede wszystkim niepowtarzalnym przeżyciem. Dlatego raz jeszcze zachęcam wszystkich do udziału w tegorocznej Paradzie – dodaje.

Tradycyjnie największym zainteresowaniem uczestników Parady będzie cieszyć się sobotni pokaz z udziałem ośmiu zabytkowych lokomotyw, które specjalnie na tę okazję przybyły do Wolsztyna z Polski, Czech i Słowacji.

Najstarszy parowóz biorący udział w Paradzie, Ol12-7, zbudowany został w Wiedniu ponad 100 lat temu. Na co dzień stacjonuje w Chabówce i jest jedynym zachowanym w Polce parowozem tej serii. PKP pozyskało aż 106 maszyn tej serii po I wojnie światowej. Obecnie OI12-7 jest najstarszym czynnym parowozem w Polsce.

Kolejnym parowozem, który będzie można podziwiać podczas Parady to na co dzień stacjonujący w Chabówce Ty42-107. Jest to parowóz zbudowany w 1946 roku w Zakładach Metalowych H. Cegielski w Poznaniu. W 1997 roku został całkowicie wycofany z eksploatacji. Po wykonaniu przez PKP CARGO naprawy głównej, w kwietniu 2013 roku został przywrócony do ruchu.

XXI Parada Parowozów nie mogłaby się odbyć bez wolsztyńskiej Ol49-59 „Oelka”. Zbudowany w 1953 roku w zakładach Fablok-Chrzanów. Parowóz przeznaczony jest do prowadzenia pociągów osobowych i lekkich pociągów pospiesznych. Może rozwijać prędkość, aż do 100 km/h! Warto wsłuchać się w jego „sapanie”, które jest niepowtarzalne i niezwykle miłe dla ucha.

Pozostałe pięć parowozów, które będą obecne na Paradzie, mają równie ciekawą historię.
Do Wolsztyna zawita między innymi TKt48-191, a więc ostatnia lokomotywa parowa wyprodukowana dla PKP w zakładach Fablok-Chrzanów, która od 21 lat stacjonuje w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce. Liczy sobie już 57 lat. Miłośnicy kolei będą mogli podziwiać również parowozy: Ol49-69 “Oelka”, znajdujący się na stałe w Wolsztynie, który został wyprodukowany w 1953 roku w zakładach Fablok-Chrzanów, jak również Ty42-24 zbudowany w Chrzanowie w 1945 roku, który został skreślony z inwentarza PKP w 1998 roku. Parowóz dzięki pomocy Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów przywrócony został do ruchu w 2013 roku.

Zagranicę będą reprezentować: wyprodukowany w 1948 roku w fabryce Škoda Plzeň 498.104 „Albatros”, który przyjedzie do Wolsztyna ze Słowacji oraz druga maszyna zbudowana w tej samej fabryce w 1950 r.-  475.179 zwana „Szlachcianką”, przybędzie do nas prosto z Czech.

Podczas Parady Parowozów będzie można nie tylko podziwiać zabytkowe lokomotywy, ale też odbyć krótką podróż pociągami retro prowadzonymi tymi pięknymi maszynami. Dodatkowo odwiedzający goście będą mogli spędzić czas między innymi w miasteczku edukacyjnym kampanii „Bezpieczny Przejazd”, zorganizowanym przez spółkę PKP PLK S.A., oraz w Strefie Bezpieczeństwa, gdzie wykorzystując elementy zabawy, będzie możliwość poznania zasad bezpiecznego przebywania w pobliżu przejazdów kolejowych.

Organizatorami XXI Parady Parowozów, która w dniach 3-4 maja 2014 r. po raz kolejny odbędzie się w Wolsztynie, jest PKP CARGO S.A., Gmina Wolsztyn oraz Fundacja Era Parowozów. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęły: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Polska Organizacja Turystyczna i Wielkopolska Organizacja Turystyczna.

Więcej szczegółów na temat imprezy dostępne jest na stronie: www.facebook.com/pkpcargo  

 

***

Grupa PKP CARGO Logistics jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 r. W zakresie usług logistycznych wykorzystuje transport lądowy (kolejowy i samochodowy) oraz morski (promowy). Posiada największą flotę kolejowego taboru towarowego w Polsce. Dziennie przewoźnik uruchamia średnio 1 tys. pociągów i obsługuje ok. 10 tys. klientów. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Słowacji, Czech, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii i na Węgrzech.
W skład Grupy PKP CARGO Logistics, wchodzą spółki zależne, m.in. Cargosped (odpowiedzialna za przewozy intermodalne) oraz PS Trade Trans (krajowa i międzynarodowa spedycja kolejowa).
W 2013 roku Grupa PKP CARGO Logistics osiągnęła 4,8 mld zł przychodów i 65mln zł zysku netto, przewożąc 114 mln ton ładunków.
30 października 2013 roku PKP CARGO S.A.  zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedało niemal 50 proc. akcji PKP CARGO S.A.,  wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Głównym jej akcjonariuszem pozostaje PKP S.A.
Grupa PKP CARGO Logistics prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn.