Najpopularniejszym sposobem dostania się na włoskie wyspy jest wyprawa promem. Wiele rejsów odbywa się tylko w sezonie, warto zatem wcześniej sprawdzić interesujące nas połączenia. Sycylię od Półwyspu Apenińskiego oddziela Cieśnina Mesyńska. Z kontynentalnych Włoch najszybciej można tu więc dotrzeć do Mesyny z miast Villa San Giovanni i Reggio di Calabria w Kalabrii. Na tych trasach kursują promy Caronte & Tourist i Liberty Lines. Poza tym do mesyńskiego portu dopłyniemy również z Salerno w Kampanii (Caronte & Tourist). Statki przybijają także do sycylijskiego Palermo. Połączenia realizowane są przez przewoźników Grimaldi Lines (z toskańskiego Livorno oraz Salerno), Grandi Navi Veloci (z miast Neapol, Genua i Civitavecchia) i Tirrenia (z Neapolu). Oprócz tego między Katanią a Neapolem pływają promy TTT Lines. Z Sycylii łatwo dostać się na pobliską Lipari. Armator Liberty Lines kursuje na nią swoimi szybkimi jednostkami z Mesyny, Palermo i Milazzo (jak też z Reggio di Calabria na Półwyspie Apenińskim). Z Neapolu na Lipari pływają operatorzy SNAV i Alilauro. Z kolei na Favignanę statki Liberty Lines wyruszają z sycylijskich miast Trapani i Marsala oraz Neapolu.

                Dwie największe wyspy Italii – Sycylię i Sardynię – łączy trasa promowa z Palermo do Cagliari. Działa na niej Tirrenia. Ten sam armator oferuje również rejsy do tego sardyńskiego portu z Neapolu i Civitavecchii. Poza tym obsługuje jeszcze kursy do miast Olbia i Arbatax (z Genui i Civitavecchii) oraz Porto Torres (z Genui). Z Genui na Sardynię docierają także jednostki Moby Lines (do Olbii, Arbatax i Porto Torres) i Grandi Navi Veloci (do Porto Torres). Między Olbią a Livorno pływają statki przewoźników Grimaldi Lines, Moby Lines i Corsica Ferries – Sardinia Ferries. To sardyńskie miasto ma oprócz tego połączenie z Piombino w Toskanii (Moby Lines). Z tego regionu Włoch, z Livorno, jednostki Corsica Ferries – Sardinia Ferries wyruszają do Golfo Aranci na północy wyspy. Na archipelag La Maddalena można się dostać z Palau na Sardynii (Delcomar i Maddalena Lines).

                Neapol to miejsce, z którego turyści wybierają się na wiele włoskich wysp. Z niego właśnie można dostać się na Procidę (SNAV), Ischię (Alilauro, Medmar i SNAV) i Capri (SNAV, Alilauro i NLG – Navigazione Libera del Golfo). Na te dwie pierwsze Medmar pływa także z Pozzuoli w prowincji Neapolu. Działający w tym rejonie przewoźnik Alilauro oferuje poza tym połączenia między Ischią a Sorrento, Salerno, Amalfi i Positano. Jego statkami dotrzemy z tej wyspy również na Capri, na którą promy tego armatora przybywają z Castellammare di Stabia, Sorrento, Salerno, Amalfi, Positano i portu Seiano (Vico Equense). Alilauro obsługuje też rejsy z Procidy na Ischię. Z Sorrento na Capri pływają oprócz tego NLG i SNAV (ten ostatni operator oferuje na nią kursy także z Castellammare di Stabia).

                Na położone w Lagunie Weneckiej wyspy Murano i Burano najwygodniej dostać się publicznym transportem wodnym z Wenecji. Dobrze skomunikowana z Półwyspem Apenińskim jest również Elba leżąca w archipelagu znajdującym się u wybrzeży Toskanii. Promy BluNavy i Corsica Ferries – Sardinia Ferries oraz Moby Lines i Toremar (armatora należącego do grupy Moby Lines) pływają z Piombino głównie do położonego na niej miasta Portoferraio, ale też do miejscowości Rio Marina i Cavo. BluNavy realizuje połączenie gruntownie odnowionym w 2015 r. statkiem M/N Acciarello z miejscami dla 800 pasażerów i 230 samochodów. W tej okolicy działa poza tym operator Aquavision, którego statki z toskańskiego San Vincenzo wyruszają w trasę do Portoferraio, Porto Azzurro, Mariny di Campo i Marciany Mariny oraz na Giglio (przez Porto Azzurro na Elbie). Na tę ostatnią z Porto Santo Stefano pływa również Toremar.