Sprawdź, jakie masz prawa, zanim zaczniesz podróż

Zbliża się sezon wiosennych city breaków i planowania letnich urlopów. Jednak zanim zdecydujesz się na wyjazd, zobacz, jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych. Wypadki losowe nie są do przewidzenia, ale mając wiedzę, jak sobie radzić w kryzysowych sytuacjach, unikniesz niepotrzebnego stresu. Opóźniony samolot? Odwołany rejs? Brak miejsc na pokładzie? To nie musi oznaczać nieudanego wyjazdu – o ile znasz swoje przywileje.

 

Opóźniony samolot, czyli czas to pieniądz

Według statystyk Urzędu Lotnictwa Cywilnego opóźnienia są najczęstszą przyczyną skarg. W takiej sytuacji przewoźnik ma obowiązek wręczyć każdemu poszkodowanemu pisemną informację o przepisach regulujących prawa pasażera. Jest to między innymi prawo do odszkodowania oraz do opieki zapewniającej posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania. Jeśli wylot ma nastąpić dopiero następnego dnia, poszkodowany musi mieć także zarezerwowany nocleg. W sytuacji, gdy z winy przewoźnika samolot jest opóźniony co najmniej trzy godziny, wówczas można ubiegać się o odszkodowanie za stracony czas. Wysokość rekompensaty zależy od długości lotu i może wynieść nawet 600€. Reklamację należy skierować bezpośrednio do linii lotniczych. Jeśli jednak przewoźnik odmówi udzielenia odszkodowania, można złożyć skargę do Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Należy pamiętać, by dołączyć do niej kopie zarówno samej reklamacji, jak i odpowiedzi udzielonej przez linie lotnicze oraz potwierdzenie rezerwacji danego rejsu. Skargę można wnieść także wtedy, kiedy po 30 dniach od złożenia reklamacji nie otrzyma się żadnej odpowiedzi.

 

Odwołany lot, czyli szybka zmiana trasy albo odszkodowanie

Pasażer musi zostać poinformowany o odwołaniu lotu minimum dwa tygodnie przed planowanym rejsem. Wtedy też poszkodowany powinien otrzymać alternatywną propozycję dotarcia do punktu docelowego. Jeśli wiadomość zostanie przekazana w krótszym terminie bądź przewoźnik nie zaproponuje innej trasy, podróżnemu przysługuje odszkodowanie w wysokości do 600€. Kwota jest zależna od długości planowanego lotu i może być zmniejszona, jeśli zasugerowana przez linie lotnicze propozycja nie wpływa znacznie na czas przybycia do celu. Istotne jest to, że rekompensatę można otrzymać tylko w sytuacji, kiedy samolot nie wystartuje z przyczyn zależnych od przewoźnika. Jeżeli natomiast sytuacja została spowodowana złymi warunkami atmosferycznymi, strajkiem lub sytuacją polityczną winy nie ponoszą linie lotnicze. W wyniku anulowanego lotu pasażer musi mieć też zapewnione napoje i wyżywienie oraz nocleg wraz z transportem do hotelu. Przewoźnik ma również obowiązek umożliwić podróżnemu wykonanie dwóch telefonów i dostęp do poczty elektronicznej.

 

 

 

Overbooking, czyli nie wejdziesz na pokład

 

Nauczone doświadczeniem linie lotnicze, zazwyczaj sprzedają więcej biletów niż liczba miejsc w samolocie. O skali nadwyżki decydują specjalistyczne analizy statystyczne danego przewoźnika i lotniska. Jednak zdarza się, że ta liczba zostanie przeskalowana i będzie więcej gotowych do wyjazdu osób niż foteli na pokładzie. W tej sytuacji przewoźnik w pierwszej kolejności ma obowiązek znaleźć ochotników, którzy zechcą polecieć następnym dostępnym połączeniem. Jeśli nikt się nie zdecyduje na takie rozwiązanie, linie lotnicze same wyznaczą pasażerów, ale będzie im się należało odszkodowanie w kwocie uzależnionej od trasy lotu i wahające się między 250€ a 600€. Jeśli w danym dniu nie ma możliwości transportu, podróżny musi mieć zapewniony nocleg i wyżywienie. Należy mieć na uwadze, że podstawą do ubiegania się o rekompensatę jest punktualne stawienie się do odprawy.

 

W sytuacjach kryzysowych warto też skontaktować się z pośrednikiem. Konsultanci eSky są gotowi do pomocy w znalezieniu najbardziej dogodnego połączenia. Na lotnisku każdy pasażer musi zostać pisemnie powiadomiony o procedurach przyznawania odszkodowań. Prawa i obowiązki pasażera na terenie Unii Europejskiej reguluje Rozporządzenie (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Dokument określa warunki i procedury uzyskania zwrotów i rekompensat od linii lotniczych.