Współczesny Sztokholm zachwyca innowacyjnością technologiczną, oferując swoim mieszkańcom niezliczoną ilość cyfrowych udogodnień codziennego życia. To miasto wielu obiecujących rozwiązań opartych na zdobyczach nowoczesnych technologii, które często wdrażane są w życie w wyjątkowo zaskakującym tempie

 

Spersonalizowane pojazdy umożliwiające przejazdy opłacane kartą miejską, sygnalizacja uliczna informująca odpowiednie służby o wypadku lub drony oferujące dostawę produktów spożywczych – już niedługo to wszystko może stać się częścią szwedzkiej infrastruktury miejskiej.

 

– „Zastosowanie nowej technologii zmienia zachowanie ludzi, w konsekwencji zmieni to także nasze miasta i postawi zupełnie nowe wyzwania przed firmami w każdej branży. Zmiany będą miały wpływ na wszystkich”- mówi Annelie Gullström, szefowa Działu Rozwoju Biznesu w AMF Fastigheter, jednej z największych szwedzkich firm zajmujących się inwestycjami w nieruchomości, a także działalnością deweloperską. Korporacja AMF Fastigheter jest również właścicielem największych miejsc spotkań w Sztokholmie, w tym sieci centrów handlowych Mood, Gallerian, Ringen, Västermalmsgallerian czy Fältöversten.

 

– „Aby stale zwiększać wartość dla naszych klientów, musimy na bieżąco śledzić zmiany technologiczne i sposób, w jaki będą one wpływać na nasze zakupy, miejsca pracy i życie”.

 

Szwecja jest nie tylko jednym z najbardziej scyfryzowanych krajów w Europie i na świecie, co przejawia się między innymi w zastosowaniu rozwiązań bezgotówkowych, ale także liderem w zakresie nowoczesnych technologii – niezwykle popularnym elementem łączącym te obszary są aplikacje umożliwiające natychmiastowe płatności mobilne, np. Swish.

 

Wszystko wskazuje na to, że Sztokholm będzie jednym z pierwszych miast na świecie – jeżeli nie pierwszym – w których działać będzie sieć wykorzystująca technologię 5G. Ponadto w mieście planowane są ogromne inwestycje, dzięki którym stolica Szwecji będzie miała szansę stać się najbardziej inteligentnym z miast objętych szeroko pojętym zjawiskiem cyfryzacji. Niektóre z projektów są już w procesie realizacji.

 

Nowa wizja – ‘The Lobby’

 

Annelie Gullström i jej zespół, przygotowują się do zmiany w zakresie sposobów dokonywania zakupów przez mieszkańców Sztokholmu. Na początku 2018 w centrum stolicy zostanie otwarte nowe miejsce dedykowane miedzy innymi właśnie robieniu zakupów – The Lobby – i będzie to prawdopodobnie pierwsze z wielu takich miejsc.

 

– „The Lobby nie będzie sklepem, ale zupełnie nową koncepcją rynku przyszłości” – wyjaśnia Gullström. Dodaje jednocześnie, że istnieje kilka elementów, które tworzą fundament tej koncepcji.

 

– „Jeżeli spojrzymy na poszczególne elementy oddzielnie, nie są tak naprawdę wyjątkowe, stają się wyjątkowe dopiero gdy połączymy” – wyjaśnia i kontynuuje: „Pierwszą z nich jest koncepcja „plug-and-sell” (podłącz-i-sprzedaj). Jest to precyzyjnie opracowany rynek detaliczny, na który sprzedający wprowadza swoją markę, a my bierzemy na siebie całą obsługę procesu zakupów.

 

Przykładowo, marka mająca siedzibę w Hong Kongu może przesłać do The Lobby swoje produkty, które będą oferowane i sprzedawane przez jego pracowników. Umowy na taką obsługę będzie można jednak podpisać jedynie na okres miesiąca.

 

– „Nie podpisujemy umów na długi okres i zachęcamy marki, żeby nie oferowały swoich produktów przez zbyt długi czas, ponieważ chcemy, aby przestrzeń dynamicznie się zmieniała” – mówi prezes Gullström. – „Otrzymaliśmy już zapytania dotyczące wynajmu na dni, a nawet na godziny” – dodaje.

 

Kolejnym kluczowym elementem jest usługa cyfrowa, np. kliknij i odbierz, umożliwiająca zarówno zakup, jak i zwrot produktów.

 

– „Nie powinnam odwoływać dwóch spotkań i pracować w domu po południu, by czekać na listonosza, który odbierze buty, które chcę zwrócić sprzedawcy”. – uzasadnia Gullström.

 

Wiadomo także, że The Lobby będzie nie tylko przestrzenią handlu, ale także przestrzenią w której będą się odbywały spotkania i imprezy.

 

Co ważne, będzie to także miejsce przeznaczone dla najistotniejszego dla Sztokholmu obszaru: innowacji.

 

– „Uczestnictwo w The Lobby obejmuje też uczestnictwo w Epicenter – mówi Gullström, wspominając o jednym z pierwszych cyfrowych „Domów Innowacji” w Sztokholmie.

 

– ,,Na zlecenie naszego klienta możemy podjąć się prowadzenia laboratorium lub wydarzeń typu hackathon. Zajmujemy się także nawiązywaniem kontaktów na rzecz klienta z odpowiednimi firmami technologicznymi, np. oferującymi nowe rozwiązania płatnicze lub na przykład „magiczne lustra” do przymierzalni” – opowiada z entuzjazmem Gullström.

 

Inteligentne miasto

 

The Lobby jest jednym z przykładów tego, jak cyfryzacja zmienia Sztokholm od wewnątrz, ale zmiany wprowadzane są także od zewnątrz.

 

– „W jaki sposób zbudować bardziej inteligentne miasto, gdyby można było zbudować je od podstaw? Właśnie nad tym pracujemy” – mówi Mats Rönnbo, dyrektor ds. rozwoju w Skanska, jednej z największych firm na świecie zajmujących się budownictwem i działalnością deweloperską.

 

Większość pracy dyrektora Rönnbo koncentruje się na infrastrukturze – na przykład typowaniu miejsc pod budowę nowej stacji metra, która stworzy możliwość powstania zupełnie nowego miasta.

 

– „Dzięki cyfryzacji w nowym mieście, każdy aspekt życia w nim – przestrzeń biurowa, transport publiczny, logistyka… właściwie wszystko mogłoby wyglądać inaczej” tłumaczy.

 

Mats Rönnbo mówi, że niektóre typy sklepów już zaczynają znikać z centrów miast, ale szybko zastępują je miejsca spotkań.

 

– „Nie potrzebujemy już dużych sklepów w centrach miast. Miasto jest przede wszystkim miejscem spotkań, a inteligentne miasta budowane są wokół aktywności” – wyjaśnia.

 

The Lobby jest przykładem pokazującym jak tradycyjny handel detaliczny ewoluuje w kierunku bardziej dynamicznego doświadczenia społecznego, a nie kolejnej aktywności figurującej na liście obowiązków. Jednak zdaniem eksperta, nadchodzą jeszcze większe zmiany.

 

– „Być może w przyszłości ludzie nie będą potrzebować w domach ogromnych salonów z telewizorami. Będą oglądać telewizję w miejscach publicznych” – przewiduje i dodaje: „Być może będziemy korzystać z kart miejskich, które wykorzystywane będą nie tylko do podróży metrem, ale też do wynajęcia samochodu, zamówienia taksówki, wypożyczenia roweru itp.”.

 

„Zasada Spotify”

 

Mats Rönnbo wspomina także, że wiele zbliżających się zmian dotyczy optymalizacji przestrzeni i czasu. Budynki szkół i parkingi często stoją puste, dlatego warto byłoby wymyślić sposób umożliwiający wykorzystywanie tej przestrzeni przez cały czas.

 

– „Każdy miał kiedyś kolekcję płyt kompaktowych. Dziś wszystko dostępne jest na platformie muzycznej Spotify. Myślę, że zasadę tę można zastosować do wszystkiego – rowerów, samochodów, dostaw produktów i innych form transportu”.

 

Analogia użyta przez Rönnbo – nazwijmy ją „Zasadą Spotify” – już wpływa na wiele obszarów naszego życia poza muzyką, np. na zwyczaje związane z jedzeniem posiłków.

 

– ,,Cyfryzacja zmienia zasady gry” – mówi Miki Kuusi, twórca aplikacji Wolt, która umożliwia dostawy żywności. -„Branża restauracyjna jest ogromna, ale przez bardzo długi czas praktycznie nie dochodziło w niej do żadnych zmian” – mówi Kuusi. Z historycznego punktu widzenia jeden aspekt ma nieproporcjonalnie duże znaczenie, czasami nawet większe niż jakość jedzenia:

 

„Lokalizacja, przede wszystkim lokalizacja. Jednak w tym momencie, dzięki procesowi cyfryzacji, czynnik ten traci na znaczeniu. Dziś lokalizacja to kieszeń użytkownika aplikacji”.

 

Dzięki takim usługom jak aplikacja Wolt ktoś mógłby (teoretycznie) prowadzić „restaurację” ze swojego mieszkania i otrzymywać świetne recenzje oraz być w centrum zainteresowania mimo tego, że lokalizacja jest zła lub tak naprawdę nie istnieje.

 

– „Restauracje nie są już także ograniczone liczbą oferowanych miejsc siedzących – mówi Kuusi. „Zaczynają przeznaczać więcej przestrzeni na kuchnię niż na salę ze stolikami. Kiedyś takie nowe zachowania i usługi zaczną przekształcać krajobraz naszych miast”- dodaje.

 

– „Cyfryzacja zmieni sposób, w jaki będziemy budować nowe miasta. Zmiana jednak nie nastąpi z dnia na dzień. Ludzie nadal będą chodzić do restauracji. Usługi wciąż będą skoncentrowane wokół miast, a nie miasta wokół usług. Zmiana nie będzie więc aż tak radykalna”.

 

Jednak, jak zauważa Gullström „te zmiany już się dokonują”: drony dostawcze, drukarki 3D, roboty, inteligentne aplikacje.

 

– „Wiele takich rozwiązań technologicznych już istnieje. Są z nami tu i teraz i zmieniają nasze życie”- dodaje.