Założenia CSR przewidują, że firmy nie powinny jedynie maksymalizować zysków, ale starać się, aby ich wzrost był zrównoważony zarówno pod względem społecznym, jak i środowiskowym. Takie podejście jest coraz częściej postrzegane jako wymóg biznesowy i zasada moralna, a KPMG, globalna sieć zajmująca się audytami i doradztwem, poinformowała w 2011 roku, że 95% z 250 największych firm na świecie, przekazuje informacje na temat swoich działań na obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu.

 

W 2007 roku Szwecja została pierwszym krajem na świecie, który zobowiązał należące do państwa przedsiębiorstwa, aby przekazywały informacje na temat swoich działań w zakresie zrównoważonego rozwoju. Ówczesny minister przedsiębiorczości, Maud Olofsson, wyjaśnia powody wprowadzenia tych wytycznych: „Kluczowe znaczenie ma to, aby firmy państwowe dawały przykład“. Był to przełom dla szwedzkiego CSR.

Pionier szwedzkiego CSR: Göran Fredrik Göransson i firma Sandvik

Lovisa Curman, doradca ds. CSR w Sandvik, szwedzkiej międzynarodowej firmie produkującej stal nierdzewną, podkreśla długą historię firmy na obszarze CSR. „Sandvik rozpoczął działalność w tej dziedzinie już w 1862 roku“, mówi, wskazując na pionierskie koncepcje założyciela firmy, Görana Fredrika Göranssona.

Kiedy Göransson zakładał firmę, około 200 km na północ od Sztokholmu, infrastruktura musiała zostać zbudowana od zera, gdyż w tamtym okresie nie było prawnie nic oprócz piaszczystej zatoki, od której wywodzi się nazwa dzisiejszej miejscowości Sandviken. Aby przyciągnąć wykwalifikowanych pracowników do swojego przedsięwzięcia, które wkrótce stało się przemysłowym sukcesem, Göransson zbudował dla nich mieszkania z ogródkami i pomieszczeniami wspólnego użytku, a także, szpital, aptekę, szkołę i małą bibliotekę.

Według artykułu w lokalnej gazecie „Arbetarbladet“, Göransson uważał, że zorganizowanie dobrych warunków życia swoim pracownikom jest nie tylko słuszne, ale jest także dobrym interesem. Można powiedzieć, że Göransson, który w 1862 roku doszedł do tych samych wniosków co dzisiejsi analitycy rynku, wyprzedził swoją epokę. Dziś pojęcie CSR jest znane na całym świecie.

Opracowano na podstawie:
www.sweden.se/eng/Home/Business/Ethics_and_Business/Reading/How-Sweden-p…
www.sweden.se/eng/Home/Business/Business-culture/