12 marca br. w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej zabrzmią monumentalne, 91-głosowe organy. Będzie można wysłuchać m.in. jednych z największych dzieł symfonicznych Liszta i L. Vierne’a. Nie zabraknie również najpopularniejszego utworu organowego J. S. Bacha: „Toccaty i fugi E-dur”. A wszystko to w wykonaniu Zdobywczyni I nagrody na IX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka (Gdańsk/Pasłęk, 2015), Koreanki Jiyoung Kim-Barthen.
Organy wybudowała w 1955 szwajcarska firma Kuhn dla katedry w Lozannie. Akustyka katedry nie pozwalała jednak na prezentowanie pełnych możliwości instrumentu. I tak w 2004 organy zostały przeniesione z Lozanny do sali Filharmonii Bałtyckiej. 12 marca publiczność będzie mogła przekonać się o różnorodności dźwięków, jakie można za ich sprawą wydobyć, dzięki takim utworom, jak Symfonia Jowiszowa F. Liszta czy III Symfonii L. Vierne’a. Nie zabraknie również najpopularniejszego utworu organowego J. S. Bacha: „Toccaty i fugi E-dur”. Jak pisze Barbara Świderska: „Bardzo różni się on od reszty organowych utworów Bacha, co można przypisać temu, że prawdopodobnie jest to kompozycja młodzieńcza; podobnie „niebachowskie” są niektóre jego wczesne utwory klawesynowe. Kiedy Bach był młody, w niemieckiej muzyce organowej najciekawsze rzeczy działy się w hanzeatyckich miastach na północy. To tam były największe i najpiękniejsze instrumenty, na które pisano wirtuozowską muzykę wykorzystującą zmiany manuałów – efekty echa i wielkie sola grane nogami na klawiaturze pedałowej. Nic więc dziwnego, że ten styl tak fascynował młodego wirtuoza, który gotów był nawet odbyć długą podróż piechotą, by poznać swoich idoli – Buxtehudego czy Reinkena. Toccata i fuga d-moll utrzymana jest w takim właśnie północnoniemieckim stylu – ma echa i wirtuozowski pedał, a niespotykany w muzyce organowej słynny początek, w którym obie ręce grają te same figuracje w oktawach, był zapewne próbą dodania ciężaru organom w Arnstadt, które Bach miał do dyspozycji – znacznie mniejszym od wspaniałych północnoniemieckich instrumentów.” Źródło: www.ninateka.pl
Przy gdańskich organach zasiądzie laureatka National Piano Competition of Yeoju University (Korea) oraz I nagrody na IX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka (Gdańsk / Pasłęk) Koreanka Jiyoung Kim-Barthen. Choć swoją karierę zaczynała od gry na fortepianie, organy urzekły ją do tego stopnia, że obok Polski, koncertuje w Korei, Niemczech oraz Szwajcarii. Doskonale łącząc przy tym szacunek do tradycji muzyki organowej z młodzieńczą świeżością w interpretacjach najsłynniejszych dzieł skomponowanych na ten instrument.
Jiyoung Kim-Barthen urodzona w 1988 roku w Seulu. Swą edukację muzyczną rozpoczęła od gry na fortepianie. W latach 2009-14 studiowała na Uniwersytecie Muzycznym w niemieckim Saarbrücken, uzyskując dyplom w klasie muzyki sakralnej prof. Wolfganga Rübsama i prof. Andreasa Rothkopfa. Studia licencjackie na tej samej uczelni ukończyła w klasie fortepianu prof. Thomasa Duis i prof. Fedele Antonicellego. Wielokrotnie brała udział kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych znawców gatunku, takich jak: Jean Guillou, Daniel Roth, Helmut Deutsch, Jean-Claude Zehnder, Benedetto Lupo czy Lei Wang. W 2012 roku w ramach programu dla najbardziej uzdolnionych studentów Uniwersytetu w Saarbrückem była stypendystką Elisabeth-and-Bruno-Meindl-Foundation oraz słynnego Studienstiftung Saar. Od 2015 roku jest studentką Master of Music w klasie organów prof. Ludgera Lohmanna na University of Music and Perfoming Arts w Stuttgarcie. Jest laureatką National Piano Competition of Yeoju University (Korea). We wrześniu 2015 roku zdobyła I nagrodę na IX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka (Gdańsk / Pasłęk). Koncertuje w Korei, Niemczech, Szwajcarii i w Polsce.
ORGANY SYMFONICZNIE |
||||
|
||||
KONCERT LAUREATA IX MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU MUZYKI ORGANOWEJ IM. J. P. SWEELINCKA Jiyoung Kim-Barthen laureatka I nagrody na IX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka (Gdańsk/Pasłęk 2015) |
Program:
Jan Sebastian BACH
Toccata i Fuga E-dur BWV 566
Maurice DURUFLÉ
Prélude et Fugue sur le nom d’Alain op.7
Ferenc LISZT
Poemat symfoniczny Orfeusz
Louis VIERNE
III Symfonia op.28
(Allegro maestoso-Cantilène-Intermezzo-Adagio-Final)
BACKGROUND:
Międzynarodowy Konkurs Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka
Główną ideą Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka, jaką stawiają przed sobą organizatorzy jest popularyzacja twórczości patrona konkursu – Jana Pieterszoona Sweelincka oraz aktywowanie i wspieranie młodych, obiecujących organistów. Umożliwienie im wymiany doświadczeń oraz inicjowanie kontaktów artystycznych, które następnie owocują międzynarodową współpracą muzyczną. Konkurs ponadto stwarza młodym artystom okazję do bezpośredniego kontaktu z wybitnymi przedstawicielami świata muzyki organowej, zasiadającymi w jury konkursowym. Dla laureatów konkursu, obok nagród finansowych, przewidziany jest szereg nagród w formie koncertów.
Jan Pieterszoon Sweelinck
Urodził się w kwietniu 1562 w Deventer, zmarł 16 października 1621 w Amsterdamie. Holenderski organista, kompozytor i pedagog. Skomponował liczne wariacje, toccaty, fantazje oraz madrygały, psalmy, motety. Napisał ponad 250 utworów wokalnych oraz utwory na instrumenty klawiszowe tj. : wirginał, klawicymbał, organy.
Był ostatnim wielkim mistrzem franko-flamandzkiej szkoły polifonii wokalnej, a zarazem twórcą przełomu renesansu i baroku.
Jest nazywany „Orfeuszem z Amsterdamu”.