12 marca br. w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej zabrzmią monumentalne, 91-głosowe organy. Będzie można wysłuchać m.in. jednych z największych dzieł symfonicznych  Liszta i L. Vierne’a. Nie zabraknie również najpopularniejszego utworu organowego J. S. Bacha: „Toccaty i fugi E-dur”. A wszystko to w wykonaniu  Zdobywczyni I nagrody na IX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka (Gdańsk/Pasłęk, 2015), Koreanki Jiyoung Kim-Barthen.


Organy wybudowała w 1955 szwajcarska firma Kuhn dla katedry w Lozannie. Akustyka katedry nie pozwalała jednak na prezentowanie pełnych możliwości instrumentu. I tak w 2004  organy zostały przeniesione z Lozanny do sali Filharmonii Bałtyckiej. 12 marca publiczność będzie mogła przekonać się o różnorodności dźwięków, jakie można za ich sprawą wydobyć, dzięki takim utworom, jak Symfonia Jowiszowa F. Liszta czy III Symfonii L. Vierne’a. Nie zabraknie również najpopularniejszego utworu organowego J. S. Bacha: „Toccaty i fugi E-dur”. Jak pisze Barbara Świderska: „Bardzo różni się on od reszty organowych utworów Bacha, co można przypisać temu, że prawdopodobnie jest to kompozycja młodzieńcza; podobnie „niebachowskie” są niektóre jego wczesne utwory klawesynowe. Kiedy Bach był młody, w niemieckiej muzyce organowej najciekawsze rzeczy działy się w hanzeatyckich miastach na północy. To tam były największe i najpiękniejsze instrumenty, na które pisano wirtuozowską muzykę wykorzystującą zmiany manuałów – efekty echa i wielkie sola grane nogami na klawiaturze pedałowej. Nic więc dziwnego, że ten styl tak fascynował młodego wirtuoza, który gotów był nawet odbyć długą podróż piechotą, by poznać swoich idoli – Buxtehudego czy Reinkena. Toccata i fuga d-moll utrzymana jest w takim właśnie północnoniemieckim stylu – ma echa i wirtuozowski pedał, a niespotykany w muzyce organowej słynny początek, w którym obie ręce grają te same figuracje w oktawach, był zapewne próbą dodania ciężaru organom w Arnstadt, które Bach miał do dyspozycji – znacznie mniejszym od wspaniałych północnoniemieckich instrumentów.”  Źródło: www.ninateka.pl

Przy gdańskich organach zasiądzie  laureatka National Piano Competition of Yeoju University (Korea) oraz I nagrody na IX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka (Gdańsk / Pasłęk)  Koreanka Jiyoung Kim-Barthen. Choć swoją karierę zaczynała od gry na fortepianie, organy urzekły ją do tego stopnia, że obok Polski, koncertuje w Korei, Niemczech oraz Szwajcarii. Doskonale łącząc przy tym szacunek do tradycji muzyki organowej z młodzieńczą świeżością w interpretacjach najsłynniejszych dzieł skomponowanych na ten instrument.


Jiyoung Kim-Barthen urodzona w 1988 roku w Seulu. Swą edukację muzyczną rozpoczęła od gry na fortepianie. W latach 2009-14 studiowała na Uniwersytecie Muzycznym w niemieckim Saarbrücken, uzyskując dyplom w klasie muzyki sakralnej prof.  Wolfganga Rübsama i  prof. Andreasa Rothkopfa. Studia licencjackie  na tej samej uczelni ukończyła w klasie fortepianu prof. Thomasa Duis i  prof. Fedele Antonicellego. Wielokrotnie brała udział kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych znawców gatunku, takich jak: Jean Guillou, Daniel Roth, Helmut Deutsch, Jean-Claude Zehnder, Benedetto Lupo czy  Lei Wang. W 2012 roku  w ramach programu dla najbardziej uzdolnionych studentów Uniwersytetu w Saarbrückem była stypendystką Elisabeth-and-Bruno-Meindl-Foundation oraz słynnego Studienstiftung Saar. Od 2015 roku jest studentką Master of Music w klasie organów prof. Ludgera Lohmanna na   University of Music and Perfoming Arts w Stuttgarcie. Jest laureatką National Piano Competition of Yeoju University (Korea). We wrześniu 2015 roku  zdobyła I nagrodę na IX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka (Gdańsk / Pasłęk). Koncertuje w Korei, Niemczech, Szwajcarii i w Polsce.

ORGANY SYMFONICZNIE


Sobota, 12. marzec 2016, 19:00
Sala Koncertowa na Ołowiance

 

Bilety w cenie  10-25zł
KUP BILET http://www.filharmonia.gda.pl/images/home/arr.gif” style=”box-sizing: content-box; vertical-align: middle; max-width: 10000px; width: 9px; height: 10px;”>

 Koncert organowy

KONCERT LAUREATA IX MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU MUZYKI ORGANOWEJ IM. J. P. SWEELINCKA

Jiyoung Kim-Barthen laureatka I nagrody na IX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka (Gdańsk/Pasłęk 2015)


Program:

Jan Sebastian BACH

Toccata i Fuga E-dur BWV 566

Maurice DURUFLÉ

Prélude et Fugue sur le nom d’Alain op.7

Ferenc LISZT

Poemat symfoniczny Orfeusz

Louis VIERNE

III Symfonia op.28

(Allegro maestoso-Cantilène-Intermezzo-Adagio-Final)


BACKGROUND:

Międzynarodowy Konkurs Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka


Główną ideą Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka, jaką stawiają przed sobą organizatorzy jest popularyzacja twórczości patrona konkursu – Jana Pieterszoona Sweelincka oraz aktywowanie i wspieranie młodych, obiecujących organistów. Umożliwienie im wymiany doświadczeń oraz inicjowanie kontaktów artystycznych, które następnie owocują międzynarodową współpracą muzyczną. Konkurs ponadto stwarza młodym artystom okazję do bezpośredniego kontaktu z wybitnymi przedstawicielami świata muzyki organowej, zasiadającymi w jury konkursowym. Dla laureatów konkursu, obok nagród finansowych, przewidziany jest szereg nagród w formie koncertów.


Jan Pieterszoon Sweelinck


Urodził się w kwietniu 1562 w Deventer, zmarł 16 października 1621 w Amsterdamie. Holenderski organista, kompozytor i pedagog. Skomponował liczne wariacje, toccaty, fantazje oraz madrygały, psalmy, motety. Napisał ponad 250 utworów wokalnych oraz utwory na instrumenty klawiszowe tj. : wirginał, klawicymbał, organy.


Był ostatnim wielkim mistrzem franko-flamandzkiej szkoły polifonii wokalnej, a zarazem twórcą przełomu renesansu i baroku.


Jest nazywany „Orfeuszem z Amsterdamu”.