Okres wakacji to zawsze intensywny czas dla asystorów. Polacy chętnie spędzają urlop poza granicami kraju, co często rodzi nowe wyzwania dla firm assistance. Podsumowując kolejny sezon wakacyjny, z pewnością warto zwrócić uwagę na fakt, że polisy wciąż zawierane są na zbyt niskie sumy ubezpieczenia. Szczególnie te, które swoim zakresem obejmują Stany Zjednoczone.

Na urlop również poza Europę 

Na wakacyjne szaleństwa od kilku lat Polacy upodobali sobie Chorwację. Nie ma się co dziwić. Ten kraj na Półwyspie Bałkańskim oczarowuje pięknymi widokami a do tego leży blisko Polski. To właśnie stamtąd w okresie wakacyjnym napłynęło najwięcej spraw assistance z obszaru medical & travel. Drugą urlopową destynacją okazała się w tym roku Turcja, z której zgłoszeń assistance było równie dużo co z Chorwacji (w obydwu przypadkach ponad 1300). Ponad 1000 interwencji było też w Hiszpanii i około 1000 we Włoszech. 

W okresie od 22 czerwca do końca sierpnia 2024 zanotowaliśmy wzrost spraw o 22% w stosunku do roku ubiegłego. Głównie były to zgłoszenia z krajów europejskich. Natomiast zauważyliśmy, że Polacy coraz chętniej wyjeżdżają poza Europę. W tym roku mieliśmy m.in. zgłoszenia z takich miejsc jak: Dominikana, Indonezja, Kenia, Korea, Kanada, Chiny, Kolumbia czy Brazylia – informuje Sebastian Tabaka, Dyrektor Operacyjny w Europ Assistance Polska.

Najczęstsze świadczenia i zachorowania w assistance travel

W okresie wakacyjnym do Centrum Alarmowego Europ Assistance Polska najczęściej zgłaszano:

  • objawy przeziębienia – w tym duża ilość zapaleń uszu i gardła,
  • zatrucia pokarmowe (wymioty/biegunka),
  • drobne urazy takie jak zwichnięcia kostki lub nadgarstków spowodowane upadkiem.

W okresie letnim, podczas zagranicznych wyjazdów zatrucia pokarmowe są dość częste, szczególnie w krajach gdzie słońce operuje non stop,  temperatury są bardzo wysokie i jest inna flora bakteryjna. Zapalenia uszu i gardła też są dość popularne. Nierzadko są wynikiem nagłych zmian temperatur, najpierw siedzimy w klimatyzowanym hotelu, żeby za chwilę wyjść na zewnątrz gdzie jest ponad 30 stopni. Częste kąpiele w basenach czy morzu, zmienna temperatura wody, nagłe podmuchy wiatru, jak również duża wilgotność powietrza mogą przyczyniać się do obniżenia odporności i przez to do większej podatności na zakażenia szczególnie w obrębie dróg oddechowych – tłumaczy Michał Florczak, Dyrektor Medyczny w Europ Assistance Polska.

Najczęstszymi świadczeniami, z jakich korzystali klienci były:

  • wizyty ambulatoryjne – głównie wizyty hotelowe,
  • transport z/do placówki medycznej,
  • wizyty stomatologiczne.

Jak podaje Europ Assistance Polska liczba spraw założonych w okresie urlopowym wyniosła prawie 11 tys. Wszystkie dotyczyły zdarzeń poza granicami kraju. Zorganizowano również 5 lotów Air Ambulansem m.in. z Chorwacji, Turcji czy Pakistanu.

Jak się sprawy miały w assistance samochodowym?

W porównaniu do zeszłorocznego okresu urlopowego liczba obsłużonych spraw na platformie auto wzrosła o 21%. Najwięcej zgłoszeń napłynęło z Niemiec (o 32% więcej vs. 2023 r.). Druga była Chorwacja, a na trzecim miejscu Włochy i Czechy. W Polsce Centrum Alarmowe w porównaniu do 2023 r. obsłużyło o 50% więcej spraw assistance.

Zdarzeniami, które przeważały w sprawach assistance zarówno w Polsce jak i za granicą, były awarie (70% zgłoszeń), głównie:

  • rozładowany akumulator,
  • awarie elektryki,
  • zepsute hamulce,
  • awaria alternatora czy silnika.

Chociaż ruch telefoniczny był na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym, to liczba obsłużonych spraw wzrosła o 10 000. Przed tegorocznym sezonem wakacyjnym wprowadziliśmy nowe narzędzie do współpracy z partnerami zagranicznymi, co znacznie przyspieszyło proces obsługi spraw. Jeżeli chodzi o Polskę, to wzmożony ruch zanotowaliśmy po 19 sierpnia. W związku z ulewami, które nawiedziły nasz kraj, mieliśmy wiele niestandardowych zgłoszeń takich jak wyciąganie pojazdów z zalanych garaży, parkingów, warszawskiego odcinka trasy S8 lub innych trudno dostępnych miejsc – mówi Sebastian Tabaka, Dyrektor Operacyjny w Europ Assistance Polska.

Przypadki, które zapadają w pamięć, a czasami dają po kieszeni

Dobre ubezpieczenie to podstawa każdego wyjazdu. Poza świadczeniami, jakie oferuje, szczególną uwagę powinniśmy zwrócić również na sumy ubezpieczenia. Zwłaszcza jeżeli wybieramy się do krajów, gdzie pomoc medyczna jest bardzo droga. W dalszym ciągu osoby, które spędzają urlop w USA, ubezpieczają się na zbyt niskie koszty leczenia. Przykładem mogą być dwie historie z tegorocznego sezonu wakacyjnego od Europ Assistance Polska:

Klientka wyjechała na swoje wymarzone wakacje do Ameryki Północnej z polisą na SU 100 000 PLN. Niestety w trakcie podróży dostała zapalenia pęcherzyka żółciowego, który w ramach operacji ratującej życie musiał zostać usunięty. Operacja się udała, a pobyt w szpitalu trwał 2 dni. Koszty leczenia przekroczyły 100 000 USD, co oznacza, że polisa pokryje zaledwie ¼ rachunku ze szpitala. Resztę trzeba będzie dopłacić ze środków własnych. 

 

Klient podczas urlopu w USA dostał udaru. Ubezpieczenie, jakie wykupił przed wyjazdem, opiewało na kwotę 100 000 PLN. Niestety koszty leczenia znacznie przewyższyły tę kwotę. Finalnie klient miał do zapłaty 500 000 PLN.

 

Wakacje pełne słońca i spraw assistance – podsumowanie

Zagraniczne podróże w okresie letnim na stałe wpisały się do polskich zwyczajów. Nie tylko latamy do Europy, ale równie chętnie poznajemy kraje azjatyckie czy z obydwu Ameryk. Chociaż urlop powinien być czasem beztroski i słodkiego lenistwa to zdarza się, że popsuje go choroba bądź wypadek. Dlatego nie zapominajmy o dobrej polisie z pakietem assistance i odpowiednio wysoką sumą ubezpieczenia.