Hiszpania, Grecja, Włochy, Francja i Portugalia to od lat jedne z najpopularniejszych krajów w Europie, w których Polacy spędzają swoje urlopy. Klimat, plaże, atrakcje turystyczne i ceny – na co jeszcze zwrócić uwagę podczas wyboru wakacyjnej destynacji? Równie istotne jest dotarcie do miejsca docelowego na czas. Sprawdź, gdzie według danych AirHelp najlepiej się wybrać, by zminimalizować ryzyko problemów na lotnisku, które mogą zrujnować cały urlop

 

GRECKIE LOTNISKO NAJBARDZIEJ PUNKTUALNE, UNIKAJ LĄDOWANIA W LIZBONIE

 

Athens International Airport w Grecji uzyskało aż 9,1 punktów na 10 za punktualność w zestawieniu AirHelp. Oznacza to, że 91% lotów z tego lotniska odbywa się o wskazanym czasie. Lądując w tym porcie lotniczym możemy być więc stosunkowo spokojni, że nasze wakacje nie zostaną skrócone bądź nie pociągnie to lawiny innych opóźnień. Wybierając się do Hiszpanii lepiej zdecydować się na lot do Palma de Mallorca Airport niż do El Prat Airport w Barcelonie. Pierwsze lotnisko uzyskało 8,5 punktów, a drugie 7,9. Wskaźnik punktualności dla włoskiego Malpensa Airport w Mediolanie wyniósł natomiast 8,4 i jest wyższy niż dla Fiumicino Airport w Rzymie (7,8).

 

Planując urlop we Francji warto kierować się na południe kraju, ponieważ najbardziej punktualnym lotniskiem jest Toulouse Airport (7,8) a zaraz za nim Nice Airport (7,7). Paryski port lotniczy Charles de Gaulle Airport uzyskał natomiast 7,2 punktów. Wakacje w Portugalii są najbardziej narażone na ewentualne problemy z dotarciem lub powrotem. Wskaźnik punktualności dla Lisbon Airport wyniósł bowiem 7,4.

 

KRAJ

LOTNISKO

PROCENT PUNKTUALNYCH LOTÓW

Grecja

Athens International Airport

91%

Hiszpania

Palma de Mallorca Airport

85%

Hiszpania

El Prat Airport

79%

Włochy

Malpensa Airport

84%

Włochy

Fiumcino Airport

78%

Francja

Toulouse Airport

78%

Francja

Nice Airport

77%

Francja

Charles de Gaulle Airport

72%

Portugalia

Lisbon Airport

74%

 

CO ZROBIĆ, GDY LOT SIĘ OPÓŹNI?

 

Jednak stało się. Twój lot został znacznie opóźniony bądź całkowicie odwołany. Jeśli dotarłeś do miejsca docelowego minimum 3 godziny później niż było to zaplanowane i nastąpiło to na skutek czynników, na które przewoźnik miał wpływ (np. awaria lub spóźnienie samolotu), masz prawo do odszkodowania, wynoszącego od 250 do nawet 600 euro. Oczekując na opóźniony samolot można więc zacząć już planować kolejną podróż na koszt spóźnialskiego przewoźnika. Jeśli chcemy, by proces przebiegał szybko i sprawnie, warto skorzystać z firm, które załatwią za nas formalności – np. AirHelp.

 

– Wśród Polaków wiedza na temat praw pasażerów, w tym możliwości otrzymania odszkodowania za problematyczny lot, jest znikoma. Szczególnie w okresie wakacji dostajemy pytania do podróżnych, którzy spędzili długie godziny na lotnisku, nie otrzymując żadnych informacji od przewoźnika. Warto wiedzieć, że rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego bardzo precyzyjnie określa wysokość odszkodowania za odwołanie czy opóźnienie lotu powyżej 3 godzin, a prawo to dotyczy wszystkich lotów, także popularnych w wakacje lotów czarterowych czy sytuacji, gdy wykupujemy wycieczkę zagraniczną i sami nie kupujemy biletu lotniczego – mówi Natalia Gębska, Country Manager firmy AirHelp.

 

Rekompensata pieniężna należy nam się także w przypadku tzw. overbookingu, czyli odmowy wpuszczenia na pokład z powodu braku miejsc. W Polsce to rzadka sytuacja, choć jak pokazują dane AirHelp najbardziej prawdopodobna właśnie w okresie wakacyjnym.

 

Czasem zdarza się, że opóźnienie lotu wynika z przyczyn losowych, niezależnych od przewoźnika, takich jak mgła, burza czy nagły strajk załogi lotniska. Wówczas nie przysługuje nam wprawdzie rekompensata pieniężna, ale warto upomnieć się o należny nam posiłek, transport lub nocleg.